رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره): ریالی از صدقه‌های مردم به لبنان، سوریه و عراق ارسال نشده و نخواهد شد

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان نشست خبری شنبه‌شب رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) این‌بار نه در ساختمان‌های عظیم سوهانک بلکه در فرهنگسرای بهمن میدان راه‌آهن برگزار شد. پرویز فتاح دلیل این تغییر جغرافیایی را تغییر سیاست‌های کمیته امداد و پاسخ به پرسش‌های افکار عمومی ذکر می‌کند؛ پرسش‌هایی که در این سال‌ها با دیدن جلال و جبروت آن ساختمان برای خیلی از مردم به‌وجود آمده بود.
اما فتاح به‌غیر از ماجرای جابه‌جایی کمیته امداد خبرهای دیگری داشت که از قضا افکار عمومی مدتی است درگیر آنهاست. وی درباره شایعاتی مبنی بر کمک کمیته امداد به لبنان، سوریه، غزه و عراق تأکید کرد: ریالی از صدقه‌های جمع‌آوری‌شده ایران برای مردم لبنان، سوریه، غزه، عراق و سایر کشورها ارسال نشده و نخواهد شد و ریالی از کمک‌هایی که به این کشورها صورت می‌گیرد از طرف امداد نبوده است و نظام ما به‌طور جداگانه به این کشورها کمک می‌کند.
این سخنان فتاح مبنی‌بر کمک نظام به این کشورها در حالی است که مسئولان پیشین کمیته امداد همواره تأکید می‌کردند کمک‌های اعطاشده به این کشورها از محل صدقات جمع‌آوری‌شده در خود این کشورها بوده است. براساس گزارش امور ارتباطات و خدمات بین‌الملل سال ٩٢ کمک‌های خارجی کمیته امداد امام‌خمینی(ره) که در پورتال کمیته امداد امام خمینی(ره) آمده است، این نهاد در کشورهایی که استقرار دارد ۵٢ هزار نفر را به‌صورت دائم تحت‌پوشش قرار می‌دهد.
کل خانوارهای موردحمایت کمیته‎های امداد امام خمینی (ره) در کشور لبنان در پایان سال ١٣٩٢، ١٨ هزار نفر شامل افراد یتیم، سالخورده، زندانی، مطلقه، عقب‌مانده، ازکارافتاده، نابینا، بیمار، محروم و بی‎سرپرست ‌بوده ‌است که از انواع کمک‌ها و خدمات درمانی، فرهنگی، ساخت مسکن، کمک‌هزینه ازدواج، قرض‌الحسنه و خودکفایی بهره‌مند می‌شوند و براساس داده‌های این گزارش لبنان تنها کشوری است که کمیته امداد توانسته در آن کمک قابل‌توجهی جذب کند؛ ١٩ میلیون دلار معادل ۶٢ میلیارد تومان.
براساس آمارهای پورتال، تعداد کل خانوارهای موردحمایت این نهاد در کشور سوریه هفت هزار نفر و کمک‌های جمع‌آوری‌شده در این کشور ٣٣٠ هزار یورو بوده است. در عراق هم بیش از ١٢ هزار نفر تحت‌پوشش کمیته امداد هستند و ٨٣۴ هزار دلار صدقه در این کشور جمع‌آوری شده است، در افغانستان ١٣ هزار نفر، تحت‌پوشش کمیته امداد هستند و در سال گذشته ۵٣ هزار دلار صدقه در این کشور جمع‌آوری شده است. کومور، تاجیکستان و فلسطین نیز از دیگر کشورهایی هستند که کمیته امداد در آنها دفتر دارد. آذربایجان نیز جزئی از این کشورها بوده اما از فهرست آنها حذف شده است.
منابع مالی کمیته امداد امام خمینی از ١٠ طریق تأمین می‌شود. سایت رسمی کمیته امداد این ١٠ روش تأمین مالی را چنین آورده است: «کمک‌های مقام رهبری، اعتبارات و کمک‌های دولت، درآمدهایی که به‌عنوان هدایا و کمک‌های مردمی از طریق مردم و سازمان‌ها و نهادها اعم از نقدی و غیرنقدی، صدقات و غیره عاید کمیته امداد امام(ره) می‌شود، درآمدهایی که به‌عنوان درآمد محلی یا درآمد حاصل از بخش‌ها و امور اقتصادی عاید کمیته امداد می‌شود، وجوه شرعیه (فطریه – زکات- ردمظالم- کفارات و نذورات)، وجوه دریافتی برای مصارف خاص طبق نظر پرداخت‌کننده، وجوه دریافتی از محل فروش اموال امداد، مانده‌وجوه مصرف‌نشده سال قبل، بازدریافت اقساط وام‌های پرداختی و ذخایر مربوط به سال‌های قبل و سایر منابع، عواید، درآمدها و دریافتی‌ها».
براساس گزارش آماری امور اعتماد‌سازی و جلب مشارکت مردمی کمیته امداد امام خمینی در سال ٩٢، ١۶هزارو ۵١۵ میلیارد تومان درآمد کمیته امداد در سال گذشته بوده است که ٩٠ درصد آن کمک مستقیم مردم، شش درصد کمک غیرمستقیم و ٢,٨ مبالغ جمع‌آوری‌شده کمیته امدادهای خارج کشور بوده است، در این میان صندوق‌های صدقات سهمی ١٣ درصدی دارند.
مدیران امداد پس از انتقادات فراوان از ساختمان‌هایشان در شمال شهر در حال اسباب‌کشی به پایین شهر هستند. ساختمان‌هایی که عظمتشان در چشم هر عابری می‌نشست، چه‌بسا که آن عابر مددجوی این نهاد می‌بود. در زمان مدیریت حسین انواری هم حرف‌وحدیث‌ها درباره ساختمان‌های سوهانک زیاد بود اما مدیران مؤتلفه‌ای ترجیح دادند چشم بر این حرف‌وحدیث‌ها ببندند و حالا اما مدیر جدید با تصمیم به انتقال می‌خواهد خط بطلانی بر همه حرف‌ها بکشد، انتقالی که چندان هم آسان نیست.
فتاح در نشست خبری خود به فروش ساختمان سوهانک کمیته امداد اشاره و دراین‌باره تصریح کرد: کمیته امداد در ١١ نقطه تهران دفتر داشته و تجمیع آن در یک ساختمان به‌لحاظ اقتصادی و فنی فکر بسیارخوبی بوده است و آن ساختمان بسیار اصولی ساخته شده است اما ما باید به افکار عمومی توجه کنیم و به آنها پاسخ دهیم. مردم سؤال می‌کنند که چرا کمیته امداد در چنین مکانی (سوهانک) بوده است و در پایین شهر نیست. به همین دلیل با وجود آنکه می‌دانیم فروش آن ساختمان و اسباب‌کشی از آنجا کار بسیاردشواری است و در همین مراحل خریدوفروش هم حرف‌وحدیث‌های زیادی ایجاد خواهد شد، اما تصمیم قاطع خود را برای فروش این مجتمع گرفته‌‌ایم تا بتوان کمیته امداد را به محلی مردمی در پایین یا مرکز شهر ببریم و می‌دانیم در این اقدام پول بیشتری برایمان می‌ماند. اما درحال‌حاضر در مرحله تعیین قیمت کارشناسی برای فروش آن هستیم تا با قیمتی اصولی و کارشناسی خریداری شود.
در پی سیاست‌های کوچک‌سازی، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره)، کارمندان کمیته امداد از دفاتر خارج از کشور را فراخوانده است. او درباره این اقدام گفت: الگوی کمیته امداد در بیش از ١٠ کشور دنیا شکل گرفته و قرار است خدمات افراد فراخوانده‌شده از این پس در ایران و به‌صورت الکترونیکی به آن نمایندگی‌ها ارسال شود، ضمن اینکه تعداد این افراد زیاد نیست و آنها قطعا به کشور بازمی‌گردند چون دیگر نیازی به حضور آنان در آن کشورها نیست.
وی درباره تعداد پشت‌نوبتی‌های کمیته امداد و اینکه سالانه چند خانواده از پوشش این نهاد خارج می‌شوند، اظهار کرد: در این خصوص باید مطلبی را توضیح بدهم و آن این است که مردم باید توجه کنند که عدد یارانه‌بگیران بیشتر است یا مستمری کمیته امداد؟ باید بگویم عدد مستمری‌بگیران بیشتر است اما مردم ما برای دریافت یارانه صف بسته‌اند. حال این سؤال پیش می‌آید که آیا همه آنها احتیاج دارند؟ نه؛ بلکه حتی اگر همین الان بگوییم که ورود به کمیته امداد آزاد شده است، مطمئن باشید تعداد زیادی ثبت‌نام می‌کنند و این فرهنگ اشتباهی است که میان مردم ما جا افتاده است.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) ادامه داد: درحال‌حاضر اقشار آسیب‌پذیر تحت‌پوشش بهزیستی، خیریه‌ها و کمیته امدادند اما مستمری ما احتیاجات آنها را برطرف نمی‌کند. به‌طور مثال در دیداری که با مسئولان دانشگاه آزاد داشتم به آنها گوشزد کردم که مددجوی ما نمی‌تواند شهریه این دانشگاه را پرداخت کند، بنابراین بنا شد یا تخفیف قائل شوند یا اینکه حتی برخی از مددجویان شهریه پرداخت نکنند.
تقاضاهای مددجویان از امداد تمام‌شدنی نیست
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در پایان اظهار کرد: باید حد فقر در کشور مشخص شود و درحال‌حاضر مشکل ما این است که در کشور تعریف درستی از فقر وجود ندارد و بسیاری از مددجویان کمیته امداد اکنون از این نهاد، درخواست‌هایی چون تبلت، تلفن همراه و… دارند و به‌این‌ترتیب می‌بینیم که دامنه نیازها تغییر یافته است، اما هم‌اکنون نظام جمهوری اسلامی ایران و کمیته امداد در حد توان خود به این افراد کمک می‌کند اما نیاز و تقاضای آنها نیز از امداد تمام‌شدنی نیست، به همین دلیل باید تعریف دقیقی از فقر داشته باشیم و در مبانی آن بازتعریف کنیم.
رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) با تأکید بر لزوم بازتعریف فقر در کشور، گفت: باید حد فقر در کشور مشخص شود و مشکل ما این است که در کشور تعریف درستی از فقر وجود ندارد.
فتاح درباره زنانه‌شدن فقر در کشور گفت: درحال‌حاضر مسئله زنانه شدن فقر موضوع بسیارمهم و پیچیده‌ای است و حدود ۶٠ درصد سرپرستان خانوار تحت‌پوشش امداد را که معادل یک‌میلیون‌و ٣٠ هزار خانواده می‌شوند زنان تشکیل می‌دهند.
رئیس کمیته امداد در ادامه ضمن بیان اینکه کمیته امداد امام خمینی(ره) مسئول چنین پدیده‌های اجتماعی‌ای چون فقر و زنانه‌شدن آن نیست، گفت: اگر کمیته امداد این خانواده‌ها را تحت‌پوشش قرار نمی‌داد، آسیب‌های بسیاربیشتری در آنان ایجاد می‌شد و شاهد آسیب‌های اجتماعی متعددی در کشور می‌شدیم. به همین ترتیب همه دستگاه‌ها باید به این موضوع عنایت کافی داشته باشند زیرا راهکارهای موقت و تک‌بعدی در این زمینه پاسخ‌گو نیست.
فتاح دراین‌باره تصریح کرد: در حال رایزنی با مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها هستیم تا بتوانیم با فکری اساسی و ایجاد راه‌حلی مناسب به این مسئله پیچیده در کشور رسیدگی کنیم، زیرا راهکارهای کوتاه‌مدت پاسخ‌گوی این امر نیست. وی همچنین درباره پراکندگی متولی‌ در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: درحال‌حاضر موازی‌کای‌هایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی در کشور وجود دارد اما این به این معنا نیست که فردی از پوشش حمایتی دستگاه‌ها بیرون باشد. رئیس کمیته امداد ادامه داد: یکنواختی و وحدت رویه میان دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی را قبول داریم و جلسه‌ای نیز با مسئولان این سازمان داشته‌ایم و درمورد حصول مشترک اقدامات خود صحبت کردیم اما این مسئله که کار این دو دستگاه کاملا از یکدیگر تفکیک شود، نیازمند قانون است و ما برای تصویب این قانون از سوی مجلس شورای اسلامی آمادگی‌های لازم را داریم.
فتاح همچنین در رابطه با تغییر رویکرد کمیته امداد در مدیریت جدید، گفت: تغییرات رویکردی کمیته امداد را نباید به حساب یک فرد گذاشت. بلکه این تغییرات با توجه به تغییر اساسنامه، تغییر هیأت امنا و… صورت گرفته است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۰۸ تیر ۱۳۹۴ ساعت ۱:۲۲ ب.ظ

دیدگاه