برای اولین باردر سطح کشورانجام شد؛ اهدای گواهی آموزشی مهارت آموزش‌های عمومی به کودکان دبستانی شهرستان کردکوی استان گلستان

کدخبر:۵۲۶۰۹
برای اولین بار در سطح کشور انجام شد؛
اهدای گواهی آموزشی به کودکان دبستانی شهرستان کردکوی استان گلستان

برای اولین بار در سطح کشور در شهرستان کردکوی استان گلستان به کودکان دبستانی و پیش‌دبستانی، گواهی مهارت آموزش‌های عمومی(کوتاه‌مدت) اهدا گردید.
به گزارش البرز گلستان گروه فرهنگ و ادب ، در آیین اهدای این گواهی‌ها، معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل با اشاره به پیشنهاد طرح «آینده‌سازان» از سوی مجموعه تولیدی محصولات صنایع دستی «سارق ننا» در شهرستان کردکوی گفت: یکی از مجوزاتی که در حوزه صنایع دستی از سوی معاونت ذیربط صادر می‌گردد، گواهی آموزشی است. این گواهی‌ها برای هنرجویان بالاتر از ۱۵ سال صادر شده و تنها ارزشی که دارد این است که کارت مذکور نشان‌دهنده آن است که فرد یک دوره آمورشی را در یکی از رشته‌های صنایع دستی گذرانده است. در ادامه اگر فرد آموزش‌دیده، فعالیت و تولید محصولات صنایع دستی داشته باشد در آن صورت به چنین افرادی مجوزات دیگری تحت عنوان گواهی شناسایی، پروانه تولید انفرادی، و پروانه تولید گروهی صادر خواهد شد.
مریم حاجی‌ابراهیمی افزود: از سوی دیگر، در شرایط کنونی که مدارس و مهدکودک‌ها به علت شیوع کرونا تعطیل شده و دانش‌آموزان مدت زمان بیشتری در خانه بسر می‌برند بدین جهت شمار قابل توجه‌ای از خانواده‌ها جهت غنی‌سازی و پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود، آن‌ها را به کارگاه‌ها و دوره‌های فراگیری رشته‌های صنایع دستی می‌فرستند اما متاسفانه در حال حاضر به علت این‌که آن‌ها هنوز به سن ۱۵ سال تمام نرسیده‌اند این اداره از صدور کارت آموزشی برای چنین هنرجویانی معذور است.
وی تاکید کرد: لذا از آن جایی که رویکرد ترویجی، یکی از رویکردهای پراهمیت در حوزه صنایع دستی است و معاونت ذیربط می‌کوشد فراگیری و انس با محصولات صنایع دستی را چون گذشتگان در میان کودکان و نوجوانان فرهنگ‌سازی نماید، پیشنهاد ‌گردید بازه زمانی صدور گواهی آموزشی صنایع دستی را از ۵ سال تمام درنظر گرفته شود تا با صدور چنین گواهی، مشوق و انگیزه جدی در میان کودکان و نوجوانان ایجاد گردد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان یادآور شد: استان گلستان به عنوان پایلوت طرح آینده‌سازان انتخاب شده و ما امیدواریم با فراگیری این طرح، نسل‌های بعدی با صنایع دستی دستی به عنوان مصادیق مهم فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی انس و موانست بیشتری پیدا کنند.
فرماندار کردکوی نیز در آیین مذکور گفت: شهرستان کردکوی جزو شهرستان‌های مهم در استان گلستان است که خوشبختانه در حوزه‌های سه‌گانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بسیاری است که امید جدی داریم این شهرستان به عنوان یک پدیده نوظهور در گردشگری کشور مطرح شود.
ابراهیم قدمنان خاطرنشان کرد: بر این اساس تلاش می‌کنیم بخش میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان را به یک عنوان یک موضوع مهم در برنامه‌های توسعه‌ای شهرستان و حتی استان گلستان بگنجانیم که در این رابطه متناسب با سند چشم‌انداز اقداماتی انجام شده یا در دست انجام است.
قدمنان افزود: دستان هنرمند زنان و مردان این دیار در طول تاریخ، به خلق آثار و اشیایی پرداخته که علاوه بر تامین نیازمندی‌های آنان به نواحی اطراف هم صادر می‌شده است. صنایع‌دستی مانند حصیربافی، نمدزنی، بافتن چادرشب محلی و جوراب پشمی، ابریشم‌بافی، لباس محلی(سرکلاته خراب‌شهر و بالاجاده)، سوزن‌دوزی، سفالگری و… می‌تواند فرصت مناسبی برای جذب و ماندگاری مسافر و گردشگر در این شهرستان باشد.
وی تصریح کرد: کودکان کردکوی امروز و فردا همه کودکان ایران‌زمین، میراث‌دار واقعی صنایع دستی این سرزمین خواهند بود و ایمان داریم که چون جان خویش این دستاوردهای تمدنی را عزیز خواهند داشت.
فرماندار کردکوی در پایان با تقدیر از نگاه مثبت مسئولان استانی و شهرستانی در عین حال توجه هرچه بیشتر دستگاه‌های ذیربط را خواستار شد.

/ انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۲۶ ق.ظ

دیدگاه