مقاله/اهمیت تربیت وامور تربیتی در مدارس وجایگاه آن درپرورش شهروندان آینده جامعه اسلامی/علی اکبرحکمتی معاون پرورشی وتربیت بدنی شهرستان کردکوی

کدخبر:۵۲۲۲۶
به گزارش البرز گلستان گروه فرهنگ/علی اکبر حکمتی معاون پرورشی و تربیت بدنی شهرستان کردکوی : آموزش هنگامی سودمند است که با فعالیت های پرورشی همراه شود. نگاه واقع بینانه به امر تربیت ایجاب می کند که در نظام های آموزشی از ابتدایی ترین مرحله برنامه ریزی تا مراحل نهایی و در تدوین و تنظیم محتوا و طراحی اهداف، استعدادها و نیازهای همه جانبه متربیان به عنوان افراد انسانی مطمح نظر قرار گیرد. در غیر این صورت پیشرفت و موفقیت آموزشی منهای پرورش منش و کمک به شکل گیری شخصیت متعادل انسانی امری ناقص و از درون تهی است. بدین منظور در نظام آموزشی کشور واحدی به نام امورتربیتی تعریف شده است که وظیفه اجرای فعالیتهای فوق برنامه را در مدارس به عهده گیرد تا به این شکل به همراهی آموزش با پرورش رسمیت بیشتر بخشد. لذا با توجه به اهمیت تربیت و امور تربیتی در مدارس و جایگاه آن در پرورش شهروندان آینده جامعه اسلامی به ویژه در دوره ابتدایی پژوهش حاضر بر محوریت توصیف و تحلیل فعالیت های پرورشی مدارس در مقطع ابتدایی و نقش آن در تربیت، با نگاهی واقع بینانه تدوین شده است.

سوال اصلی آن است که جایگاه و نقش فعالیت های پرورشی مدارس در تربیت دانش آموزان چیست؟
فعالیت های پرورشی، فعالیت های فوق برنامه و خارج از برنامه درسی است که مسئول اجرای آن مربی پرورشی می باشد، هدف از این فعالیت ها به شکل گسترده و آرمانی مطرح شده از جمله تغییر رفتار و یا اصلاح رفتار دانش آموزان و کشف استعداد آنان میباشد.
علی اکبر حکمتی : یکی از نوآوری های انقلاب شکوهمند اسلامی و تلاش های پیگیر یاران برجسته امام راحل(ره) همچون شهیدان رجایی و باهنر؛ تشکیل و گسترش نهاد مقدس امور تربیتی درسطح مدارس کل کشور بود.
این نهاد تاثیرگذار همواره در جهت تقویت روحیه دینی و پرورش دانش آموزان بر محوری تربیت و اخلاق اسلامی به ایفا نقش پرداخته و منشأ برکات فراوانی بوده است.
علی اکبر حکمتی : پرورش مستقیما کاری با انگیزه دارد، نه اندیشه. یعنی آنچه که دربخش اندیشه بازگو شده است، آن اندیشه را به انگیزه تبدیل می کند تا به عمل برسد و این نوجوان یا جوان رشد کند و بالا بیاید، او را بپروراند. (تربیت) کاری است که انسان با نوآموزان و دانش آموزان و مانند آن دارد تا اینها با انگیزه رشد پیدا کنند. بخش اندیشه، آن هنر را ندارد که انسان را بپروراند. انسان را آگاه می کند، ولی ممکن است عالم بی عمل درآید. عالم بی عمل چه در جامه روحانیت، چه درکسوت دیگران بیش از اثر علمی بهره ای نخواهد داشت. در حالی که جامعه نیازمند علم صائب و عمل صالح است. اگر کسی عملی داشت، ولی فاقد عمل صالح بود؛ چنین کسی نه به حال خود سودمند است، نه به حال جامعه
علی اکبر حکمتی : سیطره فعالیت اندیشه و انگیزه در فرد و جامعه
وقتی جامعه رشد می کند و به ثمر می رسد که انگیزه قوی داشته باشد. رهبر کارها انگیزه است و نه اندیشه. اندیشه آن مواد خام را به انگیزه می رساند، آن محور تصمیم گیری اگر بالغ و عاقل بود؛ مصمم می شود و کاری را انجام می دهد. اندیشه به بخش جزم بر می گردد، انگیزه به بخش عزم. آنجا که سخن از اراده و محبت و نیت و خلوص و مانند آن است، آن را عقل عملی به عهده می گیرد. عهده دارش انگیزه است؛ آنجا که سخن از حس و تجربه و خیال و وهم و استدلال است، آن را اندیشه. جامعه به همان اندازه که به اندیشه و علم محتاج است، به انگیزه و تصمیم و اراده و عمل نیازمند است، بلکه بیشتر.
فرزندان کنونی که آینده سازان مملکت اند، اینها بیش از آن مقدار که به اندیشه محتاج اند، به انگیزه نیازمندند و مسئولان بزرگوار امور پرورشی عهده دار پرورش این انگیزه اند. یعنی عزم و اراده و نیت ومحبت اینها را سامان می دهند که اینها در چه مداری رشد بکنند، نسبت به چه امر مرید باشند، نسبت به چه امر مخلص باشند، نسبت به چه امر تابع باشند و نسبت به چه امر عاصم و مصمم
علی اکبر حکمتی : نکته دیگر در مورد آموزش و پرورش، مسئله معاونت پرورشی است که بنده در دوره‌های قبل و همچنین در این دوره، روی این مسئله تکیه کردم، تاکید کردم، باید جدی بگیرید این مسئله را… مسئله معاونت پرورشی، درخود آموزش و پرورش، بسیار مهم است و راه‌های پرورش هم راه‌های علمی مهمی است.»(رهبر انقلاب در دیدار با فرهنگیان

/انتهای خبر

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۶ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۳۱ ق.ظ

دیدگاه