امام جمعه شهرستان کردکوی: دیوار وشهر تاریخی تمیشه بخشی ازدیواردفاعی گرگان ، وجزءمفاخر میراث فرهنگی ایران بشمارمی‌رود

کدخبر:۵۲۰۰۹

امام جمعه شهرستان کردکوی:
دیوار و شهر تاریخی تمیشه، جزو مفاخر و مشاهیر میراث فرهنگی ایران است

امام جمعه شهرستان کردکوی گفت: دیوار و شهر تاریخی تمیشه که بخشی از دیوار دفاعی گرگان است، جزو مفاخر و مشاهیر چشمگیر میراث فرهنگی ایران بشمارمی‌رود.

به گزارش البرز لستان گروه عمران/ حجت‌الاسلام و المسلمین محمد شیخی همزمان با هفته میراث فرهنگی در بازدید از دیوار و شهر تاریخی تمیشه با اعلام این خبر افزود: ثبت جهانی این اثر تاریخی هم می‌تواند بیانگر تمدن اسلامی و ایرانی کشور و این منطقه باشد و از سوی دیگر، موجب رونق اقتصادی روستای سرکلاته خرابشهر به عنوان میراثدار اصلی این اثر فاخر گردد.

به گفته وی، لازم و ضروری است با تشکیل یک کارگروه در سطح استان و شهرستان نسبت به ایجاد زیرساخت‌های ثبت جهانی این اثر با همکاری و تعامل دستگاه‌های اجرایی ذیربط اقدامات جدی‌تری صورت گیرد.

امام جمعه شهرستان کردکوی تاکید کرد: اگر ارزش این اثر برای مردم منطقه کاملا توضیح داده شده و روشن گردد، در آن صورت همه اقشار ساکن در این منطقه به حفاظت و نگهداری از این اثر کمک کرده و فعالیت باندهای قاچاق عتیقه در این‌جا کاهش خواهد یافت.

مدیر پایگاه ملی دیوار دفاعی گرگان نیز در این بازدید گفت: دیوار تمیشه یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در کردکوی است که قدمت آن مربوط به ساسانی است و در تاریخ ۱۳۸۰/۱۱/۲۳ به شماره ثبت ۴۷۵۵ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

حمید عمرانی رکاوندی افزود: نتایج حاصل از گمانه‌زنی‌ها در محدوده روستای سرکلاته بیانگر آن است که طراحان و سازندگان دیوار تمیشه در بخش جنگلی این دیوار از مصالح چوب برای ساخت بخشی از آن استفاده کرده‌ اند.
و در طول دیوار تمیشه اتاقک‌های چوبی برای برج نگهبانی ایجاد شده بود که محل استراحت سربازان ساسانی بود.

دولت ساسانی دیوار تاریخی تمیشه را که باستان‌شناسان آن را ادامه دیوار تاریخی گرگان می‌دانند در اواخر قرن پنجم و ششم میلادی برای جلوگیری از هجوم هپتالیان ساخته بودند.

مدیر پایگاه ملی دیوار دفاعی گرگان ادامه داد: در چندین نقطه در مسیر این دیوار کوره‌های آجرپزی قرار دارد که تامین‌کننده مصالح اصلی دیوار تمیشه بوده است.

دیوار دارای خندق عمیق در بخش غربی و به سمت شهر تمیشه است و از سمت شرق به دره‌های عمیق و رودخانه منتهی می‌شود.

دیوار تمیشه در شهرستان کردکوی به طول تقریبی ۱۲ کیلومتر در جهت شمال- جنوب از دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز شروع شده و به خلیج گرگان منتهی می‌گردد که با مطالعات انجام شده بقایای بخشی از دیوار در داخل خلیج گرگان مشخص شده است.

متاسفانه بیشتر بخش‌های دیوار تمیشه از بین رفته و تسطیح شده است.

فقط بقایای قسمتی از لایه‌های تحتانی دیوار در بخش‌های جنگلی و حد فاصل روستاهای باغو کناره و سرکلاته خرابشهرباقی مانده است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۳:۵۴ ب.ظ

دیدگاه