مقاله رسیده/نقش خطیر و موثرفعالان روابط عمومی /ازفرشته سلطانی مسئول روابط عمومی استاندارد گلستان ودانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی

کدخبر:۵۱۸۳۸

به گزارش البرز گلستان گروه رسانه

این اولین بار در تاریخ انسانی است که از اطلاعات به عنوان سلاح جنگی استفاده می شود».
«ادوارد برنایز»
این جمله ادوارد برنایز که به عنوان پدر روابط عمومی شناخته می شود و نخستین دوره آموزشی روابط عمومی را نیز او تدریس کرد و در جریان جنگ جهانی اول، یکی از اعضای کمیته کریل بود که برای بدست آوردن حمایت از جنگ، تلاش های گسترده نوشتاری و کلامی کرد، نشان می دهد، روابط عمومی گرچه نخستین بار در سال ۱۸۹۷ در نوشته های اداری اتحادیه راه آهن ایالات متحده آمریکا، برای تسلا دادن آلام بازماندگان جانباختگان تصادف راه آهن به کار رفت، اما همیشه در طول تاریخ خود، نقش مثبت و اخلاقی ای ایفا نکرده است.
همچنانکه برنایز، صراحتا و به خوبی بیان کرده است، امروز اطلاعات می تواند به عنوان سلاح جنگی به کار رود. جنگی نرم که قربانیان آن بعضا در فرایند قربانی شدن خود دخیل می شوند و مشارکت می کنند. اما چه نیرویی می تواند از این فاجعه پیشگیری کند.
ممکن است فعالان مدنی و اجتماعی، خود را در این امر، موثر بدانند اما به حکم آنکه در میدان مبارزه، باید با همان سلاح، حمله را دفع کرد که برای حمله از آن استفاده شده است؛ به نظر می رسد فعالان روابط عمومی و عرصه اطلاعات، بهترین مدافعان برای ایستادگی و دفع حملات در این جنگ نرم باشند. جنگی که صاحبان قدرت برای غلبه بر افکار عمومی، در آن در رقابتند.
از این روست که امروز روابط عمومی می بایست علاوه بر دانش و تخصص، مجهز به اصول و اخلاق باشد. روابط عمومی دیگر نمی تواند بدون اهداف انسانی، اصول اخلاقی و مرامنامه، عامل موثری در این میدان باشد.
اخلاق و مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی
شش ارزش اصلی که انجمن روابط عمومی آمریکا به عنوان کد اخلاقی در روابط عمومی برای فعالان این حرفه تعریف کرده است شامل وکالت مشتری، صداقت، تخصص، استقلال، وفاداری و انصاف می باشد.
اما آنچه که پیش از به کارگیری این اصول در روابط عمومی ایران، ضروری به نظر می رسد نگاه فاعلانه کارکنان روابط عمومی به جایگاه خود و برجهیدن از اُبژگی و مفعولیت به سوژگی و فاعلیت است. مواجهه ای فعالانه با حرفه خود به نحوی که آنان راهبر سازمان باشند و نه سازمان تعریف کننده خط مشی آنان. امروزه بسیاری از شرکت ها با استفاده از فریب یا ذکر تنها بخشی از واقعیت، سعی در تامین منافع خود دارند و بر فعالیت های خود سرپوش می گذارند. در چنین شرائطی است که صداقت و به اشتراک گذاشتن اخبار درست با مردم توسط روابط عمومی ها، این گونه شرکت ها را تحت فشار افکار عمومی برای پاسخگویی و رعایت الزامات اخلاقی قرار می دهد.
بنابراین علی رغم تصورات پیش فرض و کلیشه ای درباره عملکرد روابط عمومی، بسیار مهم است که فعالان این حرفه، استانداردهای اخلاقی نوین و بالایی را برای خود تعیین و تعریف کنند و پیشتر از آن، مواجهه خود را با این حرفه از انفعال به فاعلیت تغییر دهند. در واقع، فعال روابط عمومی باید وجدان بیدار و صدای اخلاقی شرکت باشد و به مشتریان خود در تصمیم گیری های درست مشاوره دهد و آنها را به سمت حقیقت و خردورزی رهنمون شود.
ضمن اینکه او می بایست، سازمان را نیز درگیر مسئولیت اجتماعی کند. یک سازمان مسئول موظف است با تعریف هنجارهایی علاوه بر رصد و کنترل اشتباهات اعضای خود در ارتباط با حقوق و حدود مشتریان، در اموری مانند فعالیت های زیست محیطی، فعالیت های نوعدوستانه، حفظ حقوق اقلیت ها، حساسیت نسبت به حقوق زنان و کودکان و دیگر اقشار آسیب پذیر، حساس باشد.
امروز این انتظار از روابط عمومی سازمان ها می رود که با فراتر رفتن از صرف فعالیت های تعریف شده این حوزه شامل اطلاع رسانی اخبار اقدامات و فعالیت ها و دریافت بازخورد مردمی و انعکاس آن به سازمان، نسبت به مسائل صدرالاشاره در جامعه نیز دغدغه مند باشند و سازمان متبوع خود را در جهت توجه به آن هدایت و راهبری کنند.
امید آنکه فعالان روابط عمومی به نقش خطیر و موثر خود پی برده؛ نقطه عطف و بزنگاهی را که در آن ایستاده اند دریابند و برای تغییر رویکرد سازمان ها به سمت اخلاقی تر شدن و مسئولانه تر عمل کردن، تلاش و اعتماد متزلزل مشتریان را به سازمانهای خدمتگزار، تثبیت و تقویت کنند. این فرصتی است که دریافتن آن، روابط عمومی را به جایگاهی عالی و پایگاهی مردمی رهنمون می شود و بی توجهی به آن، روابط عمومی را برای همیشه از نظرگاه مردمی دور خواهد کرد.

فرشته سلطانی
مسئول روابط عمومی استاندارد گلستان
دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی در دانشگاه مازندران

/انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۹ ب.ظ

دیدگاه