- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

مقاله رسیده:نقش و ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه درکاهش آسیب های اجتماعی/ازعلی کریمی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کردکوی

کدخبر:۵۰۷۳۵

علی کریمی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کردکوی :
[نقش و ظرفیت امامزادگان و بقاع متبرکه در کاهش آسیب های اجتماعی]
البرز گلستان گروه مقاله/در کشور عزیز ایران اسلامی به جهت توجه مکتب شیعه به بزرگان دین، ائمه اطهار(س)و امامزادگان، و تکریم، توسل و شفاعت جستن از آنان؛ بقاع متبرکه را از جایگاه و ظرفیت معنوی و ویژه ای در جهت کاهش و رفع آسیب های اجتماعی برخوردار نموده است، ظرفیتی اثرگذار که غالب کشورها از وجود آنها محرومند.
آستان مقدس امامزادگان که بسیاری از ایشان در زمان حیات خود یک رهبر دینی بوده و از نفوذ معنوی و اجتماعی بالایی برخوردار بودند و در راستای ترویج دین مبین اسلام و گسترش آیین آزادمردی، شرافت و نیل به کمال انسانیت اهتمام ورزیده و در این مسیر نیز با رویارویی و ایستادگی در برابر جور و خودکامگی حکام فاسد به شهادت رسیده‌اند ؛ همواره بعنوان ظرفیتی مهم و اثرگذار در مقابله و رفع آسیب های اجتماعی نقش آفرینی داشته و کانون توجه مردم و مسئولان می باشند. از این جهت است که دشمنان و معاندین اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی با انحاء نقشه ها و بکار بردن حیله ها، سودای کمرنگ و متزلزل کردن باورها و اعتقادات مردم و بازداشتن و منصرف کردن آنان از توجه و مراجعه به این اماکن نورانی را دارند.
در قرآن کریم؛ مصادیق و نمونه هایی که نوعاً مبین جواز شرعی و حاکی از بلااشکال و عدم بدعت بودن تبرک جستن به مقدسات است، آورده شده، که باختصار ذیلاً بعرض میرسد:
در آیه ۹۳ و ۹۶ سوره یوسف هنگامی که یوسف خود را به برادرانش معرفی کرد و از خطای آنان درگذشت، فرمود: «اذْهَبُوا بِقَمِیصِی هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِی یأْتِ بَصِیرًا وَأْتُونِی بِأَهْلِکُمْ أَجْمَعِینَ؛ این پیراهن مرا ببرید و آن را بر چهره پدرم بیفکنید [تا] بینا شود و همه کسان خود را نزد من آورید» و آیه بعد نیز تبیان داشته: «فَلَمَّا أَنْ جَاءَ الْبَشِیرُ أَلْقَاهُ عَلَى وَجْهِهِ فَارْتَدَّ بَصِیرًا…؛ پس چون مژده‏‌رسان آمد آن [پیراهن] را بر چهره او انداخت پس بینا گردید…». این کلام قرآن، دلیل واضح و مبرهنی بر تبرک جستن یعقوب النبی به پیراهن یوسف پیامبر است.
در آیه ۱۲۵ سوره بقره در داستان بنا کردن خانه خدا، از سوی حضرت ابراهیم(ع) آمده است: «وَ إِذْ جَعَلْنَا الْبَیتَ مَثَابَهً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا وَاتَّخِذُوا مِنْ مَقَامِ إِبْرَاهِیمَ مُصَلًّى ؛ و چون خانه [کعبه] را براى مردم محل اجتماع و [جاى] امنى قرار دادیم [و فرمودیم] در مقام ابراهیم نمازگاهى براى خود اختیار کنید» مقام ابراهیم به اتفاق همه مسلمانان مورد احترام و تکریم است و همان قطعه سنگی است که ابراهیم خلیل الرحمن(ع) هنگام ساختن خانه کعبه، روی آن قرار گرفت و اثر پایش روی آن ماند.(سبحانی،آئین وهابیت، ص۴۰۷) حاجیان بعد از انجام طواف به پشت مقام ابراهیم می‌روند و نماز طواف به‌جا می‌آورند.(مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج۱، ص ۴۴۸)
خداوند در سوره کهف آیه ۲۱ نیز فرموده است؛ بعد از آنکه جریان زنده شدن اصحاب کهف به گوش مردم رسید و به غار آمدند، دیدند که آنان چشم از جهان فرو بسته‌اند و جسدهای آنها در غار مانده است؛ لذا گفتند: « قَالَ الَّذِینَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَیهِمْ مَسْجِدًا؛ کسانى که بر کارشان غلبه یافتند گفتند حتماً بر ایشان معبدى بنا خواهیم کرد» این آیه قرآن نیز مبرهن و بیانگر تبرک جستن به آن مکان دارد.
رسول اکرم(ص) در زمان حیات خویش مکرر به زیارت قبور شهدای احد می‌رفتند و نیز پیوسته برای زیارت قبور مؤمنان رهسپار بقیع می‌شدند و می‌فرمودند: «به زیارت قبور بروید که این عمل شما را به یاد آخرت می‌اندازد» و یا در جای دیگری می‌فرمایند: «هر کس به زیارت من آید، شفاعت من در حق وی ‌واجب می‌شود»(موسوی قزوینی، نقدی بر اندیشه وهابیان، ص ۶۰ – ۶۱)
امام رضا(ع) می‌فرماید: «هر کس زیارت کند فاطمه بنت موسی بن جعفر را در حالی که عارف به حق اوست، پس بهشت برای اوست»(نوری، مستدرک الوسائل، ج۱۰، ص۳۶۹) یا در روایتی دیگر از امام صادق(ع) آمده است که فرمودند: «زیارت او معادل بهشت است»(همان، ص۳۶۸)
امامزادگان ملجأ و پناهگاهی برای تمامی اقشار جامعه بویژه درماندگان و دلشکسته گان می باشند،
اشخاص سوای اینکه در شرایط و احوالات عادی خویش به این اماکن مراجعه میکنند و ضمن دعا و نیایش با پروردگار هستی، ساعات و لحظات عمر خویش را با حضور در این اماکن، تبرک و تیمم نموده و از انرژی های مفید و معنوی متساعد شده آن بهره مند می شوند ؛ در بحرانها، ناملایمات و مشکلات زندگی خویش اعم از اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، خانوادگی، تهدیدها، نگرانیها، اندوه و بیماری ها؛ با خضوع و خشوع و تطهیر جسمی و قلبی خویش در محضر و جوار این امامزادگان شرفیاب شده، و ضمن نیایش، راز و نیاز و عبادت پروردگار متعال و استغفار از گناهان، و تزکیه نفس خویش و رسیدن به آرامش روحی و روانی که از برکات حضور در این امکان است؛ با استغاثه، استمداد، توسل، شفیع و واسطه قرار دادن ائمه اطهار، امامزادگان و بزرگان دین که صاحب آبرو و اعتبار الهی می باشند؛ از خداوند متعال برآورده شدن حاجات و رفع مشکلات و گرفتاریهای خویش را طلب می نمایند.
از اینرو در راستای نظم و جهت بخشی و استفاده حداکثری از ظرفیت بقاع متبرکه و برآورده نمودن انتظارات و نیازمندی های مادی و معنوی به حق و بجای مردم فهیم منطقه و اجرای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مبنی بر تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی ؛ سازمان اوقاف و امور خیریه مبادرت به ایجاد مراکز افق[ اجتماعی- فرهنگی- قرآنی] در بقاع متبرکه می نماید ؛ که برگزاری مراسمات شادی و عزاداری ائمه اطهار(س)، برپایی نماز جماعت، اجرای ویژه برنامه های ملی و مذهبی، برگزاری کلاس های آموزشی همانند سبک زندگی اسلامی، مشاوره، مهارت های زندگی، ارائه خدمات و مساعدت های اجتماعی با استفاده عواید بقعه و جلب مشارکت خیرین همانند تامین دارو و درمان نیازمندان، آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد مالی، تامین و توزیع بسته های معیشتی و کمک های مومنانه، طبخ و توزیع تبرکات و غذای گرم، ایجاد کارگاه های مشاغل خانگی، تولید و توزیع ماسک و مواد ضد عفونی کننده، برپایی ایستگاههای سلامت در مجاور بقاع و اجرای طرح های اجتماعی و عمومی مصوب سازمان اوقاف همانند طرح شمیم خدمت، آرامش بهاری، تبرکات مهدوی، مهرتحصیلی، ضیافت الهی و راه اندازی کاروان های شادی در مناسبتها و … برخی از فعالیتها و عملکرد مراکز افق موصوف می باشند.
همانگونه که فوقاً معروض قرار گرفت، دشمنان و معاندین اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی که از ظرفیت مهم و اثر گذار بقاع متبرکه در رشد فرهنگی و دینی کاملاً آگاهند و آن را از موجبات بی اثر و خنثی نمودن نقشه ها و اهداف پلید و خبیثانه خود می دانند؛ همواره درصدد هستند که با انحاء تهدیدات، تبلیغات سوء، شبهه افکنی، حرمت شکنی، حیله و القائات کذب گمراه کننده؛ باور و اعتقادات مردم را سست و حضورشان را به این اماکن لازم التعظیم کمرنگ نمایند.
مثلاً یکی از روشهای شایع آنان این است که با مبادرت به نشر شایعات اصولاً غیر عقلانی و یا ترسیم جاعلانه و ماهرانه نسخه های موهوم گنج و دفینه در محل مقبره امامزادگان و مراکز فرهنگی و تاریخی داخل کشور ، اشخاص ساده لوح و زودباور را به قصد تحصیل گنج و منفعت به محل مقبره امامزادگان و اماکن فرهنگی و تاریخی کشور تحریک و تطمیع می نمایند، تا بدین طریق ضمن تعدی و هتک حرمت به ساحت امامزادگان و اماکن متبرکه، موجب تخریب و نابودی آنها را فراهم آورند.
فلذا لازم و مقتضی است که مردم، مسئولان و خیرین دلسوز؛ ظرفیت موثر این اماکن را در راستای ارائه خدمات اجتماعی و کمک به رشد و تعالی فرهنگی و معنوی که کاهش آسیب های اجتماعی از ثمرات متیقن آن است، بیش از پیش مورد توجه و ملحوظ نظر خویش قرار داده و با حضور مستمر از برکات و ثمرات مادی و معنوی آنها بهره مند گردیده و با افزایش نذورات، صدقات و حمایتهای مالی خود موجب تقویت برنامه ها و تحقق مطلوب اهداف پیش گفته گردند انشاالله.

/انتهای مطلب

+2 [1]
0 [1]