پرداخت ۱۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی در ۳ ماه/ یارانه‌ای که به سختی پرداخت می‌شود

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان همانطور که سازمان هدفمندسازی یارانه ها اعلام کرده بود یارانه نقدی خردادماه با ۴ روز تاخیر شب گذشته به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

بر اساس اعلام محمدباقر نوبخت یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی مرحله پنجاه و دوم که مربوط به خرداد ماه سال جاری بود برای ۷۶ میلیون نفر واریز شد که رقمی در حدود ۳۴۰۰ میلیارد تومان است. به این ترتیب دولت از ابتدای سال جاری تا کنون ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی به متقاضیان دریافت یارانه نقدی پرداخت کرده است. آمارهای موجود نشان می دهد دولت تا کنون ۲۶ درصد از منابع مجاز برای پرداخت یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است.

این در حالی است که در سال گذشته سقف پرداخت یارانه نقدی ۴۲ هزار میلیارد تومان بود و این سقف امسال به ۳۹ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است. در حالی این سقف از سوی نمایندگان مجلس تعیین شده است که بر اساس پیش بینی ها دولت رقمی کمتر از ۳۳ هزار میلیارد تومان از محل اجرای قانون هدفمندی یارانه ها کسب درآمد خواهد کرد.

اما با توجه به اجرای بخش های مختلف قانون هدفمندی یارانه ها همچون حمایت از بخش تولید و بخش بهداشت و درآمد پیش بینی می شد در صورتی که دولت به روال کنونی برای پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد با کسری حدود ۱۰ هزار میلیارد تومانی در پرداخیا یارانه نقدی مواجه خواهد شد.

دولت برای جلوگیری از این موضوع آنچنان که در قانون بودجه سال جاری تاکید شده است قیمت حامل های انرژی را افزایش داد و از این محل در طول سال رقمی در حدود ۳ هزار تومان منبع جدید کسب خواهد کرد. با در نظر گرفتن ای رقم باز هم دولت با کسری حدود ۷ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت یارانه نقدی مواجه است که رقمی معادل پرداخت یارانه نقدی به ۷۶ میلیون نفر برای ۲ ماه است.

آمارهای موجود بیانگر آن است که دولت برای جلوگیری از کسری بوددجه احتمالی در زمینه پرداخت یارانه نقدی باید شیوه پرداخت یارانه نقدی را اصلاح کند. نخستین راه برای این موضوع حذف یارانه نقدی اقشار پردرآمد است که از ابتدای سال تا کنون در دستور کار دولت قرار گفته است. اما این اقدام با سرعت پایینی در حال انجام است و تا کنون تنها ۲۰۰ هزار نفر از لیست یارانه بگیران خط خورده اند.

در این شرایط یک راه دیگر نیز پیش روی دولت است که در سال گذشته نیز شایعاتی درباره آن مطرح شد اما به مرحله اجرا نرسید. این راه پرداخت ۱۰ نوبت یارانه نقدی در سال است. به طوری که اگر دولت در سال جاری از پرداخت یارانه نقدی در ۲ ماه خودداری کند و اقدام به حذف یارانه اقشار پردرآمد نکند می تواند با کسری بودجه در این زمینه مقابله کند.

البته در این شرایط مسئولان اقتصادی دولت بارها از مشکلات موجود در زمینه تامین منابع مالی برای پرداخت یارانه نقدی سخن گفته اند که این موضوع نیز اصلاح شیوه کنونی پرداخت یارانه ها را به یک امر ضروری تبدیل کرده است. در همین رابطه اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری با اعلام اینکه دولت تلاش دارد هر ماه یارانه ‌را به حساب مردم واریز کند، گفته است این نمی‌شود که تا چند روز یارانه ماهانه ‌عقب و جلو شد عده‌ای سر و صدا به راه بیندارند، تمام تلاش دولت این است که یارانه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومانی هر ماه را به حساب مردم واریز کند هر چند در تامین ‌با سختی روبه‌رو شود.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱:۳۲ ب.ظ

دیدگاه