مقاله:یک جانبه به قاضی رفتن آفت خبرنگاری است/مجتبی رضوانی مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای مدیریت رسانه استان گلستان

کدخبر:۴۹۸۵۰

ازمجتبی رضوانی رئیس وکارشناس ارشد روابط عمومی و امور فرهنگی مدیریت درمان تامین اجتماعی استان گلستان  مدرس دانشگاه و دانشجوی دکترای مدیریت رسانه

البرز گلستان/به زعم نگارنده، خبرنگار در واقع پژوهشگری است که در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره دست به تحقیق و پژوهش می‌زند و همواره تلاش می‌کند تا اطلاعات خود را در حوزه کاری به روز نگاه دارد تا بتواند اخباری دقیق، متقن و قابل تامل برای جامعه فراهم کند.
میزان برد خبری، موضوعی است که به میزان علم و سواد و تبحر خبرنگار وابسته است و اینکه یک خبر از صفحه روزنامه و یا صفحه وب سایت خارج نمی‌شود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ولی خبری دیگر در سطح جهان منتشر و تبدیل به خبر داغ جهان می‌شود ، علاوه بر اهمیت و وزن خود خبر، یکی از اصلی ترین و شاید بتوان گفت مهمترین دلیل این تفاوت بزرگ می‌تواند شایستگی‌های شخص خبرنگار باشد و علاوه بر انتخاب موضوع خبر، نحوه پردازش خبر نیز مهم است.
خبرنگاری علاوه بر استعداد و توانایی، ذوق هم می‌خواهد، ذوق به معنای انگیزه، به معنای رغبت و به معنای موتور محرکه است.
امروزه در سطح جهان شاهدیم که بسیاری از خبرنگاران وابسته به حزب، جناح و یا یک صنف خاص هستند که عمدتاً اخبار و اطلاعاتی به نفع حزب یا گروه خود ارائه می‌کنند.
استقلال فکری و شغلی، امروزه در حوزه خبرنگاری گوهری کمیاب است و اخباری که از جانب خبرنگاران مستقل منتشر می‌شود معمولاً دارای ارزش بیشتری است .
همه ما دارای اعتقادات و نظرات مختلفی در حوزه‌های گوناگون هستیم اما یک خبرنگار حرفه‌ای عقاید خود را در تهیه خبر دخالت نمی‌دهد و سعی می‌کند خبر را فارغ از اعتقادات خود و به عنوان موجودی جدای از وجود خود آن را بپروراند .
خبرنگاران که پل ارتباطی مردم و مسئولین هستند لازم است که از جامع نگری کافی برخوردار باشند و یک جانبه به قاضی رفتن معمولاً آفت خبرنگاری است .
ویژگی بعدی یک خبرنگار دغدغه مند بودن وی است.
دغدغه باعث می‌شود که خبرنگار تلاش کند تا علاوه برانجام ماموریت و رسالت خبرنگاری، پا را فراتر گذاشته و پیگیر حل مشکلات نیز باشد.
در اسلام خبری ارزشمند است که منشاء اصلاح باشد نه فتنه و به دنبال حق طلبی و حق جویی باشد.
خبرنگاری در شرق و غرب تفاوت دارد، البته الزاماً این تفاوت ها به معنی خوب بودن یکی و بد بودن دیگری نیست، بلکه همانند فرهنگ و اجزای آن که در جوامع غربی و شرقی با هم متفاوت هستند، خبرنگاری نیز از این رویه تبعیت کرده و در دو سمت دنیا متفاوت است ، همانند موسیقی، عرفان، تمدن، مکاتب بشری، مباحث سنت و مدرنیته، موجهای سیاسی و اجتماعی، مباحث آزادی و بسیاری از اصطلاحات دیگرکه در غرب و شرق دارای مفاهیم گوناگونی هستند، خبرنگاری هم از این قاعده مستثنی نیست .
موضوع مهمی که همواره در حوزه ارتباطات رسانه‌ای و خبرنگاری مطرح می‌شود بحث آزادی است.
آزادی موضوعی است که همیشه مورد بحث رسانه‌ها و افکار عمومی بوده، اما باید توجه داشت که آزادی مطلق اولاً وجود ندارد و ثانیاً آزادی مطلق عین بردگی است و آزادی نیست، زیرا اگر انسانها آزادی مطلق داشتند دیگران را به اسارت و بردگی خود درآورده و در بعد فردی به خود آسیب می‌زدند و در بعد اجتماعی نیز به اطرافیان و جامعه.
لذا آزادی همیشه همراه با قیود و بندهایی است که محدودیت‌هایی برای انسان به همراه دارد.
در نگاه غربی، آزادی تا جایی معنا و مفهوم دارد که مخل آزادی دیگران نباشد، ولی اسلام پا را از این فراتر گذاشته و به انسان ماموریتی می‌دهد که در مقابل خود و دیگران مسئول است و هر موضوعی رشد و تعالی انسان را محدود کند در واقع مانع آزادی اوست خواه قوای درونی باشد و خواه عناصر بیرونی که در این راستا به گفته شهید مطهری اسلام برای خروج از قید و بندهای بیرونی جهاد و هجرت را پیشنهاد می‌کند و برای خلاصی از قیود و بندهای داخلی و درونی، تزکیه نفس و توجه به ویژگی‌ها و خصلت‌های درونی بشر را توصیه می کند، لذا این نکته مهم است که بدانیم آزادی مطلق در هیچ جامعه ای وجود ندارد و در واقع آزادی مطلق در جوامع در تناقض و در تضاد با مفهوم آزادی است، بلکه آزادی همواره با خود قید و بندهایی می آورد، حتی در جهان غرب هم آزادی مطلق وجود ندارد و حتی در سطحی که شعار آن داده می‌شود هم وجود ندارد، زیرا بارها دیده‌ایم که خبرنگارانی را به دلیل انتشار اخباری که مورد پسند قدرتها نبوده توبیخ و تنبیه کرده و یا به شکلی آنها را حذف می‌کنند.
در قانون مطبوعات کشور ما هم آمده است:
‌ماده ۶ – نشریات جز در موارد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی ‌و خصوصی که در این فصل مشخص می‌شوند آزادند. (٣٠/٠١/١٣٧٩)
همانگونه که ملاحظه می‌شود، در این قانون نیز نشریات را آزاد دانسته ولی محدودیتهایی نیز برای آنها قائل شده که تفصیل آن در ادامه ماده ۶ آمده است.
در این نوشته مختصر تلاش شد تا برخی از ویژگی‌های یک خبرنگار و برخی از اصطلاحات مهم مورد توجه قرار گیرد . /انتهای پیام

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۳:۵۸ ق.ظ

دیدگاه