یادداشت/قارچ ترافل عامل تخریب جنگل های هیرکانی/ از سید شهرام عقیلی(گلستان/ کردکوی)

کدخبر:۴۹۵۶۴

قارچ ترافل عامل تخریب جنگل های هیرکانی

البرز گلستان/در چند سال اخیر به جهت آگاهی مردم از ارزش اقتصادی بالای قارچ ترافل عده زیادی از اهالی کم بضاعت حاشیه جنگلهای گلستان به طمع کسب درآمد بیشتر با تیشه و کلنگ به جان ریشه های درختان جنگلی بویژه بلوط افتاده اند ، چرا که رویش این قارچها در گرو زندگی همزیستی با ریشه بلوط هاست . متأسفانه عدم آگاهی اکثر بهره برداران از نحوه صحیح و اصولی برداشت این قارچها باعث تخریب جدی محیط زیست می گردد .
( شرکت مرتع داران گلستان ) که متولی ساماندهی بهره برداران قارچ ترافل استان است در عمل موفق به اجرای این طرح نگردیده و صدور مجوز بی رویه و سود زیاد آن موجب گردیده تا عده ای اقدام به فروش مجوز خود نمایند .
چرا که قارچها را دلالان از مردم کیلویی ۱۰۰٫۰۰۰ الی ۱۵۰٫۰۰۰ تومان می خرند و آنها را بین ۳۰۰٫۰۰۰ الی ۴۰۰٫۰۰۰ تومان به افراد سودجو وعمدتاً صادر کننده می فروشند .
در نهایت از نظر اقتصادی سهم دولت حدود ۲۰% می باشد و سهم مردم نیز اندک است .
محل فروش قارچها نیز ابتدا ورودی شهر کلاله است که دهها وانت بار پشت سر هم ردیف شده و فروشندگان در آنجا قارچها را به معرض فروش می گذارند .
این در حالیست که قیمت هر کیلو قارچ ترافل در بازار جهانی بیش از ۱۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان است که سود میلیاردی آن به جیب ۶ شرکت صادر کننده در تهران و دلالان می رود . یعنی عملاً نه چیز دندان گیری نصیب مردم می شود نه دولت .
متأسفانه بی توجهی وسهل انگاری بعضی ها باعث تخریب محیط زیست و آسیب جدی به جنگلها می شود و تیشه و کلنگ زدن به ریشه درختان بلوط نه تنها باعث نابودی جنگلها می گردد و با صدور مجوز ۲۰۰۰۰ هزار هکتار منابع طبیعی به عاملین طرح برداشت ترافل که عملاً نیز از مرز ۵۰۰۰۰ هزار هکتار فراتر رفته و اگر این روند بدین منوال ادامه یابد این بی برنامگی در چند سال آتیه فاجعه ی زیست محیطی عظیمی را در جنگلهای هیرکانی به همراه خواهد داشت .
سید شهرام عقیلی

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۰ ب.ظ

دیدگاه