- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

ده توصییه به بازنشستگان :شما می‌توانید در سنین بازنشستگی سالم‌ترین زندگی را داشته باشید

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری البرز گلستان شما می‌توانید در سنین بازنشستگی سالم‌ترین زندگی را داشته باشید. احساس خوشبختی کنید و از هدر رفتن پولتان جلوگیری نمایید.

عواملی که باعث شادمانی شما در این سنین می‌شوند عبارتند از:
الف – یک طرح و برنامه صحیح و منطقی مالی
ب – برخورداری از سلامت مطلوب
ج – روحیه تغییرپذیری سریع و انقلابی
در صورتی‌که احساس کنیم نیازی به تغییرپذیری نیست می‌‌توان گفت مورد (ج) ضرورت ندارد. به هرحال برخوردار شدن از موارد الف و ب ضروری و دشوار است و شما می‌توانید با به‌کار بردن صحیح آنها سنین بازنشستگی خود را مفرح‌تر کنید و مرحله به مرحله این دوران را عملاً آسوده خاطر سپری کنید.
این که شما در سنین بازنشستگی جنبش و حرکت و تقلا داشته باشید و از قید و بند دوره‌های طولانی کسالت و بیماری رها و در امان باشید به آسانی امکان‌پذیر نیست. در حقیقت طرح و برنامه صحیح و منطقی مالی نیازمند تفکر و دانش، تلاش و کوشش بازنشستگان محترم است. همان طور که سن ما بالا می‌رود هم‌زمان خطر ابتلا به دیابت و امراض قلبی افزایش می‌یابد. منظور ما از اجرای یک طرح خوب برای دوران بازنشستگی پس‌انداز کردن پول نیست؛ این مقاله شامل حساسیت روی تغذیه صحیح، تمرینات بدنی و ورزشی روزانه، برداشتن گام‌های مثبت برای کنترل و مراقبت از خود جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری‌ها و متعهد شدن و پذیرفتن کارها و فعالیت‌هایی است که به حفظ و توسعه سلامتی شما کمک می‌کند زیرا روش و نحوه زندگی ما تأثیر زیادی در ایجاد موقعیت‌های ویژه، کیفیت و چگونگی ادامه زندگی روزانه ما دارد. این موقعیت‌های ویژه شامل ابتلا به امراض قلبی، سرطان و دیابت نوع دوم می‌باشند.
کسب اطلاعات روزانه از وضعیت سلامت شخصی به شما کمک خواهد کرد تصمیمات صحیح برای ادامه زندگی سالم و ایمن بگیرید. برای مثال اغلب مردم بر این باورند که بیماری‌های قلبی عاقبت و نتیجه رفتار و کردار و منش مردانه است و مردان به آنها مبتلا می‌شوند؛ در صورتی‌که طبق آمار امراض قلبی هر سال زنان بیشتری را نسبت به مردان به کام مرگ می‌فرستد.
سالم و تندرست ماندن یک مشوق و انگیزه مالی برای شما به ارمغان می‌آورد. همچنان که شما آهسته آهسته به سمت دوران بازنشستگی می‌روید، سلامتی و تندرستی به شما کمک می‌کند به جای این که پول خود را صرف دوا و درمان کنید، آن‌را حفظ کرده در وضعیت بهتری قرار بگیرید.
به هرحال سلامت و تندرستی باعث می‌شود مشکلات کم‌تری داشته باشید و مسئولیت، هزینه‌ها و بار کم‌تری برعهده شما باشد. این مورد شامل همکاری بیمه در پرداخت‌ها و تخفیف‌ها و تقلیل‌ها نیز می‌شود؛ اگرچه برخی از مراقبت‌ها و خدمات درمانی تحت پوشش بیمه خدمات درمانی نیست.

ده نکته برتر جهت حفظ سلامت و تندرستی بازنشستگان

ذکر برخی از نکاتی که بازنشستگان با رعایت آنها نه تنها احساس امنیت و تندرستی می‌کنند بلکه اعتماد به نفس و آسایش بیشتری خواهند داشت به شرح ذیل است:

۱-آزمایش خون
انجام یک آزمایش خون ساده روشن می‌کند که شما کلسترول دارید یا خیر. دفترچه راهنمای پزشک خانواده برای افراد بالای ۲۰ سال سطوح کلسترول خون را به شرح زیر تعیین می‌کند؛ ضمن این که نتیجه آزمایش خون ساده سطح کلسترول خون، LDL، HDL و تری گلیسیرید را نشان می‌دهد.
میزان سطح کل کلسترول یک فرد سالم و تندرست ۲۰۰mg/dl یا کم‌تر و برای LDL، این مقدار ۱۰۰mg/dl یا کم‌تر و برای HDL، این مقدار ۶۰mg/dl یا بیشتر و برای تری گلیسیرید، ۱۵۰mg/dl یا کم‌تر می‌باشد.

۲- سیگار کشیدن ممنوع
سیگار کشیدن قلب را مصدوم می‌کند، فشار خون را افزایش می‌دهد و رگ‌های خونی را معیوب می‌کند. ساخت پلاک‌های چربی را افزایش می‌دهد و آن‌را تسریع می‌کند. هم‌چنین سطح کلسترول خوب را در بدن انسان کاهش می‌دهد. سیگار کشیدن اکسیژن رسانی به قلب را سخت و دشوارتر می‌کند و احتمال لخته شدن خون در رگ‌ها را افزایش می‌دهد. برای افراد سیگاری بهترین کار برای جلوگیری و ممانعت از سکته قلبی خلاص شدن از سیگار کشیدن و ترک آن است.

۳-میزان قند خون
همواره از میزان قند خون خود آگاه باشید؛ به علایم هشدار دهنده میزان قند خون توجه کنید و همیشه آن را در حد طبیعی حفظ نمایید.
حداقل سالی یک بار آزمایش خون داده و میزان قند خون خود را اندازه بگیرید. میزان طبیعی قند خون در انسان سالم کم‌تر از mg/dl100 است. مقادیر بالاتر سطوح قند خون ممکن است حاکی از وجود ابتلا به دیابت در فرد باشد.
عوامل خطرناک برای ابتلا به دیابت عبارتند از چاقی، فقدان تمرینات بدنی، بی‌تحرکی و عدم جنبش پذیری مفاصل. اگر میزان قند خون شما بالاست و مسئله‌ای دارد روی تغییر روش زندگی خود با پزشکتان مشورت کنید؛ زیرا افرادی که مبتلا به قند خون هستند، آمادگی بیشتری برای ابتلا به افزایش فشار خون و کلسترول بالا دارند.

۴- غذاهای فیبردار بخورید
این غذاها شامل میوه‌جات، سبزی‌جات، بقولات (لوبیا و باقلا) و تمامی حبوبات می‌شوند.
شما همچنین می‌توانید از غذاهای فیبرداری که دارای کلسترول کم‌تری هستند (مثل سوپ و آش جو) استفاده کنید.
غذاهای دیگری که برای سلامتی مفیدند شامل برنج سبوس‌دار، جو، نخود، باقالا، لوبیا، جوجه، ماهی پخته، کلیه نان‌های جو و سبوس‌دار، گوشت سفید بوقلمون، ماست کم چرب و سفیده تخم مرغ می‌باشند.
از وعده‌های غذایی وسوسه انگیز و رژیم‌های غذایی که برای غالب شدن بر وزن بدن و خوش اندام شدن تجویز می‌شوند پرهیز کنید؛ زیرا این رژیم‌ها به خاطر حذف سایر موادغذایی مهم و مغذی می‌توانند خطرناک باشند و شما را از این مواد غذایی محروم کنند.

۵- نکات دیگری برای دانستن
شاخص توده بدن شما (نوع تیپ بدنی) یا دارای نوع تیپ لاغر، تیپ چاق و تیپ عضلانی و یا ترکیبی از دو نوع می‌باشد؛ و بستگی زیادی به نسبت وزن و طول قد شما دارد. در این میان اگر وزن بدن در یکی از طبقه‌بندی‌های گروه چاق قرار بگیرد خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری‌ها و حمله قلبی، فشار خون بالا و مرض قند شما را تهدید می‌کند.

۶- نشاط و آرامش در گرو فعالیت و تمرینات جسمانی
زمانی‌که برنامه تمرینات بدنی را شروع می‌کنید با بدن خود نرم، مهربان و صبور باشید و با طبیعت بدن خود همگام شوید. برای مثال روز اول را هرگز نباید با ۳۰ دقیقه دویدن شروع کرد. بلکه فقط با ۵ دقیقه پیاده‌روی شروع کنید و هر روز ۱ دقیقه به زمان پیاده‌روی اضافه کنید تا به زمان ۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه برسید. حتماً قبل از شروع طرح تمرینات بدنی با پزشک مشاوره کنید.

۷- راهی برای آرامش و تمدد اعصاب پیدا کنید
استرس‌های بیش از حد طبیعی شما را زودرنج، حساس و افسرده می‌کند؛ این استرس‌ها همچنین ضربان قلب و فشار خون شما را افزایش می‌دهد. آرامش و تمدد اعصاب پاسخ خوبی برای استرس‌هاست و استرس‌های وارد شده بر بدن را راحت و آسان می‌کند. تمدد اعصاب و احساس آرامش از طریق مدیتیشن، تنفس‌های عمیق، نواختن موسیقی آرام، گوش دادن به موزیک‌های آرام بخش و صدای پرندگان، رفتن به دشت و صحرا، باغبانی، عکس‌برداری از مکان‌های باشکوه، مفرح و زیبا، خنده درمانی، نگاه کردن به نوزاد تازه متولد شده، گوش دادن و نگاه کردن به امواج دریا و صدای جویبار حاصل می‌شود. بهتر است این کارها را یک تا دو بار در روز و هر بار ۱۵ الی ۲۰ دقیقه انجام دهید.

۸- شرایط و وضعیت خودتان را توصیف کنید
اصولاً استرس زمانی تولید و ساخته می‌شود که شما همه احساساتتان را درون خود می‌ریزید. با دوستان و اقوامتان روزانه صحبت کنید و از آنها بخواهید برای کمک به شما از شما حمایت کنند.
اگر برای حمایت جدی از خودتان برنامه خوبی ندارید؛ برای گسترش و توسعه این برنامه حمایتی خوب کار کنید. بدین روش هنگامی که شما آشفته، مضطرب، پریشان و منقلبید برای مشاوره کسی را دارید. بنابراین در برنامه خود توجه داشته باشید به گروهی که از شما حمایت می‌کند بپیوندید. حتی بعضی از مردم برای حمایت بیشتر از خودشان افکار و احساساتشان را در یک دفتر یادداشت روزانه ثبت می‌کنند.

۹- به آن چه فکر می‌کنید و در مخلیه شما می‌گذرد متفکرانه بیاندیشید
بدون شک روش صحیح فکر کردن می‌تواند باعث بیرون ریختن استرس‌ها شود. افکار خود را حرف‌های مدنظر قرار دهید و افکار منفی را از ذهن خود دور کنید یا اصلاً به آنها فکر نکنید. فکر خود را بر روی یک موضوع خاص متمرکز کنید.
برای مثال یک فرد حرفه‌ای و ماهر سعی می‌کند سطح توقع و انتظارش را نسبت به خود و دیگران پایین‌تر و پایین‌تر بیاورید. چیزهایی را که نمی‌توانید تغییر دهید بپذیرید. اگر منفی باف هستید تلاش کنید روی چیزهای خوب تمرکز کنید و به چیزهای بد فکر نکنید. تمرین کنید زندگی را با تمام مسائل آن فرصت بدانید و مسائل را همواره به عنوان فرصت تلقی کنید.

۱۰ – از میزان فشار خون خود مطلع باشید
فشار خون مناسب ۸۰/mmHg 120 یا کم‌تر است. با مدیریت وضعیت خود مانع از بالا رفتن فشار خون شوید. در بعضی از روش‌های زندگی تغییرات جدی را مورد بررسی قرار دهید. مصرف نمک را قطع کنید. مصرف الکل و نوشابه‌های کافئین دار را محدود کنید. سیگار کشیدن را ترک کنید و از شر آن خلاص شوید. سطوح کلسترول خون خود را کنترل کنید. هر روز از نظر فعالیت‌های جسمانی پر تحرک باشید و اگر لازم شد وزن خود را کم کنید و استرس‌ها را کاهش دهید.

ابراهیم بیاتانی- کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزش کمیته تربیت بدنی و علوم ورزشی
اداره بازنشستگی و موظفین آموزش و پرورش شهر تهرانبه

0 [1]
0 [1]