شعبانی معاون توسعه و منابع انسانی صندوق بازنشستگی کشوری : کاهش مشکلات، بهبود معیشت و افزایش کیفیت زندگی بازنشستگان کشوری ازاهداف مهم صندوق می باشد

کدخبر:۴۸۹۵۳
به گزارش البرز گلستان نشست هم اندیشی فتح الله شعبانی معاون توسعه و منابع انسانی صندوق بازنشستگی کشوری با روسای کانون های بازنشستگی کشوری و مدیریت صندوق بازنشستگی کشوری استان گلستان در محل سالن چند منظوره خانه امید گرگان تشکیل شد .

دراین جلسه ابتدا براری مدیریت صندوق بازنشستگی ضمن عرض خیر مقدم به معاون محترم توسعه و منابع صندوق و روسائی کانون از اقدامات صورت گرفته در مدیریت استان گزارشی ارائه دادند.

در ادامه روسای کانونها سوالاتی رادر خصوص قرارداد بیمه تکمیلی و همچنین عدم تاخیر در واریز کسورات حقوق که باعث خسارتی به بازنشستگان نشود را مطرح نمودند.

سپس معاون توسعه و منابع انسانی صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به فشار نقدینگی وارد شده به صندوق طی اجرای کامل همسان سازی حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران کشوری، گفت: متاسفانه صندوقهای بازنشستگی علاوه بر مشکلات مالی و روزمره بر رای خدمت رسانی به جامعه بازنشستگان تحت پوشش خود، با چالشهای قانونی و ساختاری نیز در این مسیرروبرو هستند. چنانکه بر اساس ظاهر قوانین و تفسیر گروهی از کارشناسان و دستگاه های نظارتی، صندوقها متولی ساماندهی امور بازنشستگان تحت پوشش به معنای جامع و عام آن نبوده، بلکه براساس این دیدگاه صرف پرداخت حقوق و حق معذورت افراد تحت پوشش تنها وظیفه آنها تلقی شده است. بنابراین رویکرد آنچه به عنوان خدمات درمانی، رفاهی و فرهنگی از آن یاد میشود بر عهده دستگاه های محل خدمت بازنشستگان قرار گرفته است. این درحالی است که قوانین ناظر بر این امر برای دستگاههای مورد اشاره الزام آور نبوده و در محتوای قوانین مربوطه از کلماتی مانند “میتواند“ که متضمن اختیار برای دستگاه است، استفاده شده است. بنابراین آنچه برای صندوقها تعریف و تایید میشود، ارائه مستقیم خدمات نبوده و حداکثر انجام هماهنگیهایی در تحقق این منظور (ایجاد پلتفرمهایی که نهایتا میتواند منجر به چنین خدماتی شود) را شامل میشود.
واضح است که دستگاهها و سازمانهای محل خدمت بازنشستگان به دلیل محدودیت بودجه ای اغلب از پذیرش چنین تعهداتی استقبال نکرده و ترجیح میدهند که خدمات یاد شده را به شاغلین خود محدود کنند. در این میان مدیریت صندوقها ‌و به ویژه صندوق بازنشستگی کشوری علی رغم محدودیتهای مختلف در طول سنوات گذشته سعی کرده است تا این خلاء قانونی را در حد بضاعت و توان مالی صندوق، پوشش دهند. این مهم در دوره مدیریت کنونی با توجه به فشارهای تورمی و رشد نامتناسب حقوق بازنستگان، هم از حیث تنوع و هم مبالغ تخصیص یافته، رشد قابل توجهی را تجربه نموده است؛ چنانکه از دید بازنشستگان عزیز و وظیفه بگیران به عنوان وظایف ذاتی صندوق تلقی گردیده و میشود. این دیدگاه البته نگرانی‌های دیگری را نیز به خصوص برای کارشناسان حوزه بازنشستگی به همراه دارد و آن تبدیل پتانسیلهای لازم برای ایجاد ارزش افزوده های آتی به منابع نقدی و توزیع آن میان افراد تحت پوشش کنونی ‌ا‌ست که البته نگرانی جدی و شایسته توجهی است؛
شعبانی برای تبیین وضعیت اشاره شده، شرح مختصری از ادبیات صندوقهای بازنشستگی و خواستگاه قانونی آنها ذکر نمود:
«به زبان ساده این قبیل صندوقها که نوعا صندوقهای منشاء بین نسلی تلقی میشوند برای تداوم و پویایی خود باید بر اساس درآمدهای کنونی و تعهدات آتی خود مدیریت و ساماندهی شوند لذا تداوم و توسعه جریان کسورپردازان و انجام سرمایه گذاری های مناسب برای تضمین جریانات نقدی آتی، باید مهمترین دغدغه مدیران و ذینفعان صندوقهای اشاره شده، باشد. بدون آنکه بخواهیم سوء مدیریت منابع مالی و سرمایه ای صندوقها را در طول عمر این مجموعه ها تخفیف دهم، باید اذعان کنیم که متاسفانه قطع جریان مشترکین و کسورپردازان و عدم ایفای به موقع وحقیقی (اقتصادی) تعهدات دولتهای مختلف در قبال صندوقهای بازنشستگی از یک سو و از سوی دیگر تصویب قوانین تعهدزا و درآمدزدا در طول سالیان گذشته دو ضلع اساسی دیگر از پیکان پرتاب شده به سوی صندوق بازنشستگی کشوری است که دستیابی به حداقل شرایط مطلوب برای مانایی و پویایی این صندوق را به آرزویی دور (اگر نگویم محال) تبدیل کرده است.
این در حالی است که وخامت اوضاع اقتصادی افراد تحت پوشش و فاصله ایجاد شده برای دستیابی این طبقه شریف و نجیب از مردم کشور، به نیازهای معمول خود، مدیران صندوقهای بازنشستگی را به تلاش برای تأمین حداقل ضرورتهایی معیشت بازنشستگان و وظیفه بگیران وادار کرده است. اقداماتی که گاه با مقاومت‌هایی جدی (حتی از منظر کارشناسی) مواجه میشوند»
شعبانی با اشاره به اقدامات جسورانه ومسئولانه مدیریت کنونی صندوق بازنشستگی کشوری در پذیرش و اجرای کامل همسان سازی حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران صندوق بازنشستگی کشوری، از حمایتهای مدبرانه وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی قدردانی نمود.

وی با اشاره به صحبت‌های اخیر وزیر محترم در لزوم پرداختن به امور رفاهی و فرهنگی و درمانی بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش صندوق، این صحبت‌ها را پشتوانه مناسبی برای رفع موانع قانونی و اقدامات متعدد و اثرگذار مدیریت صندوق در جهت بهبود معیشت بازنشستگان عزیز و پرداختن به نیازهای رفاهی، فرهنگی و درمانی ایشان دانست.
شعبانی با اشاره به طرح های یاری پی در پی در طول سال جاری که مورد استقبال ذینفعان حقیقی صندوق قرار گرفت،از مصمم بودن مدیریت صندوق برای ادامه مسیر با هدف کاهش مشکلات، و بهبود معیشت و افزایش کیفیت زندگی افراد تحت پوشش خبر داد. وی از عدم ایفای به موقع تعهدات دولت در تامین نقدینگی و حمایت مالی از صندوق بازنشستگی کشوری برای اجرای طرح همسان سازی ابراز تاسف نموده و از عدم واگذاری سهام شرکت های تعیین شده به منظور پوشش بخشی از تعهدات مالی مورد نیاز برای اجرای این طرح گلایه نمود.
معاون توسعه مدیریت و منابع صندوق بازنشستگی کشوری با ذکر محدودیتهای ایجاد شده برای این صندوق به منظور عرضه سهام شرکت های تابعه در بازار سرمایه کشور، این مهم را یکی دیگر است مشکلات و محدودیت های ایجاد شده برای تامین منابع مورد نیاز در اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران تحت پوشش دانست. وی محدودیتهای اشاره شده در بالا را عامل اصلی تاخیر در پرداخت کسورات بازنشستگان به دستگاه های محل خدمتشان از سوی صندوق دانسته و ابراز امیدواری کرد با تمهیدات اندیشیده شده و حمایتهایی که سازمان برنامه و بودجه در پیشبرد این امر به صندوق خواهد نمود، این مشکل به زودی مرتفع و پرداخت های مذکور به موقع صورت پذیرد.
شعبانی در ادامه صحبت های خود اصلاحات اساسی و ساماندهی شرکت های تحت مالکیت صندوق بازنشستگی کشوری را یکی از مهمترین و دشوارترین کارهای انجام شده توسط مدیریت کنونی این صندوق دانست. وی انحلال یا ادغام بیش از ۶۰ شرکت غیر فعال یا کم بازده مجموعه را یکی از دشوارترین و پرچالش ترین کارهای اصلاحی صورت گرفته دانست. او در ادامه با اشاره به تجهیز و ساماندهی هلدینگ آتیه صبا عنوان یکی از بزرگترین مجموعه های تابعه صندوق بازنشستگی، از مراحلی پایانی فرایند ورود این هلدینگ بزررگ به بازار بورس اوراق بهادار به عنوان یک شرکت سرمایه پذیر خبر داد. شعبانی با ذکر سامانه های متعدد استقرار یافته برای رصد و ارزیابی عملکرد و شرایط بنگاه‌های اقتصادی متعلق به مجموعه، بورسی شدن شرکت های تابعه و عرضه سهام آنها در بازار سرمایه را اصلی ترین اقدام در جهت شفافیت و بهبود کارایی عملیاتی و مدیریتی این بنگاه ها دانست.
شعبانی در ادامه صحبت های خود از سازمان برنامه و بودجه و مجموعه هیات دولت به دلیل همراهی و حمایت از صندوق بازنشستگی کشوری در تدوین و تلفیق بودجه سال ۱۴۰۰ تقدیر و از تشریک مساعی و مواجهه نمایندگان وکمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی در این خصوص قدردانی نمود و ابراز امیدواری کرد که تداوم این نگاه از سوی مسئولین مربوطه در نظام به ویژه دولت و مجلس، افق روشنی را پیش روی بازنشستگان فرهیخته و عزیز کشوری قرار دهد.
شعبانی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از تلاش های صادقانه و خدمات ارزنده مدیریت و کارکنان صندوق بازنشستگی کشوری در استان گلستان، از اراده صندوق در تحکیم جایگاه مدیریت های استانی به منظور بهبود و سرعت بخشی به خدمت مورد نیاز مشترکین خود خبر داد و لزوم جدیت مدیریت های استانی در این خصوص را مورد تاکید قرار داد. او با اشاره به اراده مدیریت صندوق را در برخورد قاطع با هرگونه تخلف احتمالی یا برخورد سلیقه ای به ویژه در امر خدمت رسانی به ذینفعان، تحقق این امر را در پرهیز ازشعارزدگی و تاکید بر اصلاحات فرایندی در ابعاد مختلف سازمان اعم از فرایندهای درون سازمانی، تعاملات با دستگاههای مختلف و نهایتا خدمات به مشترکین دانست. رییس هیات رسیدگی به تخلفات اداری صندوق بازنشستگی کشوری الکترونیکی شدن بخش اعظم خدمات و حتی فرآیندهای درون سازمانی را یکی از مهمترین اصلاحات اساسی صورت گرفته در مجموعه قلمداد نموده و ابراز امیدواری کرد که تداوم این مسیر علاوه بر بهبود کارایی و اثربخشی خدمات، هزینه‌های تخلف و سوء استفاده از امکانات و اختیارات افراد را به نحو مطلوب و گسترده کاهش می دهد

 

انتهای پیام

 

 

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۷ ق.ظ

دیدگاه