- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

یادداشت/” هلی تی تی ” شکوفه های درختان نشان از آمدن بهار دارد✍️مژده دهید آب را بوی بهار می رسد ../ از عبدالرسول جوادی بالاجاده

کدخبر:۴۸۶۳۸
🌸هلی تی تی 🌸

البرز گلستان زمستان که رخت سفید برف و سوزسرما را با نزدیکی بهار بر می انداخت و زمین نفسی دوباره و جریانی از خون تازه به خود می گرفت.

🔹نفس تازه زمین از بخار صبحگاهی و روزانه به خوبی مشهود است و سبزه ها هم به آرایش بهاری کمک می کنند و برخی از درختان زودبارده چون هلو، گوجه سبز وحشی و جنگلی، زردآلو شکوفه می دهند و به خوبی نمایانگر فرا رسیدن بهار می باشند.

🔸هلی یا همان گوجه سبز وحشی و جنگلی زودتر از درختان شکوفه می دادند و عملاً شکوفه های آن زودتر لباس بهار جنگل را به تن می پوشاند و منظره ای خیره کننده و چشم نواز بوجود می آورد.

🔹هلی تی تی گلهای بسیار روشن و شفاف سفید و طوسی برخود دارد.

برگهای سبز رنگ درختان هلو یا هلی وحشی سبزی خاص و نو خویش را بر تن می آرائید.

🔸جای جای جنگلهای منطقه شمال کشور بالاخص در روستاهای بالادست مناطق کردکوی و بندر گز چون . بادو، لرگی و خرس کشی و بانکلا و حتی کچف لنگه بالاخص اطراف امامزاده معصوم (سبزه پوش) و امامزاده چهار کوه و حواشی جنگلهای منطقه گلهای سفید و برگهای ریز سبز رنگ ” هلی ” نمایان میشود و به عبارتی محلی ها ” هلی تی تی نشان از بهار زود هنگام را می دهد ” .

🌸” هلی “میوه ای بسیار دلپذیر و خوش مزه است که در اواخر اردیبهشت و خردادماه میوه آن در جنگلها و حیات وحش می رسد.

🌸گوجه سبز وحشی یا جنگلی نام دارد ترشی و آبدار در اسفندماه و فروردین ماه هر سال وقتی که از جاده کردکوی به منظرگاه جنوبی جنگلهای منطقه چشم دوخته می شود .

👈هلی تی تی در مزارع و جنگلهای بالاجاده و روستاهای بالادست چون قلندرایش . سرکلاته . ولاغوز . میاندره . خراب مسجد . چغر و نامن .و………..به خوبی چشم نوازی می کنند.

🌸به لحاظ فراوانی درختان هلی جنگلی مناظر زیبایی را به خود می گیرد.
بالاخص در اطراف امام زاده سبزپوش (سوز پوش) بیشتر جوانان از گذشته در این ماهها عکسهای یادگاری خود را در زیر درختان هلی با کوله باری از هلی تی تی می انداختند .

آنهم در کرچه ها و کته های اطراف روستا که هنوز هم هر وقت عکسها به چشم می آید خاطره زیبایی هلی تی تی منظور می شود که خاطراتی ماندگار می باشد.

🌸همه ما شمالیها از هلی تی تی و زیباییهایش خاطراتی خوش داریم.

هلی تی تی امسال هم انشاء اله پربارتر از گذشته باشد.

👈یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده

انتهای خبر

0 [1]
0 [1]