مدیرکل منابع طبیعی گلستان: ابتکارطرح بکار گیری دیدبان جهت جلوگیری از اطفاءحریق درگلستان بعنوان یک طرح ملی در کشور

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری البرز گلستان ستاد بحران استانداری گلستان با حضور دکتر صادقلو استاندار گلستان مهندس مروتی معاونی عمرانی استاندار و مهندس مقدم مدیر کل بحران وبا حضور مدیران استانی و ستادی و شهرداران و فرمانداران در سالن همایش استانداری برگزار گردید .

مهندس قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی گلستان در این نشست ضمن بیان این مطلب که یکی از بلایای طبیعی که هر سالها در استان خسارت می زند موضوع حریق می باشد که در سالهای که دچار خشکسالی هستیم تشدید می شود.بیان داشت: میزان عرصه های جنگی گلستان ۴۵۲۱۸۵هکتار که ۷۵ هزار هکتار آن عرصه های سوزنی برگ که بسیار مستعد حریق می باشند و در شرق استان می باشد و مابقی ۳۷۷۱۸۵هزار هکتار عرصه جنگلی پهن برگ در استان داریم .

مدیر کل منابع طبیعی استان سپس ادامه داد: جنگلهای سوزنی برگ مستعد حریقند بخصوص بعد از بر داشت گندم  آتش ردن کاکلاش آنان به عرصه سوزنی برگ و مراتع سرایت می کند که مدیریت آن بسیار سخت است .

مهندس قزلسفلو سپس درباره تقسم بندی استان از نظر پتانسیل حریق بیان داشت : استان گلستان از نظر حریق به سه منطقه کم خطر و خطر متوسط و خطر زیاد تقسیم می شضود که جنگلهای کردکوی و بندر گز جزء مناطق کم خطر و جنگلهای گرگان و علی آبادو رامیان جزء مناطق با خطر متوسط می باشد و جنگلهای  آزادشهر و مینودشت و گالیکش و کلاله ومراه تپه جزء مناطق با خطر زیاد می باشد.

وی سپس در باره تقسیم بندی زمانی حریق در استان اظهار نمود: از نظر زمانی حریق در استان گلستان به حریقهای بهاره و تابستانه و پاییزه و زمستانه تقسیم می شود که حریقهای بهاره وتابستانه در ارتفاعات وخط الراس ها و جنگل های سوزنی برگ و جنگل های حاشیه مزارع اتفاق می افتد.و آتش سوزی پاییزه و زمستانه نیز بعد از فصل خزان رخ می دهد.

مدیر کل منابع طبیعی گلستان سپس مراحل پیشگیری مدیریت حریق را به پیش آگاهی و پیشگیری و کشف حریق و مهار حریق و اطفاء حریق تقسیم بندی نمودو بیان نمود: از عمده فعالیتهای این اداره کل می توان آموزش اطفاء حریق و اجرای برنامه های آموزش و ترویج برای دهیاران و اعضای شورای اسلامی و افراد ساکن در روستاهای حاشیه جنگل درد قالب گروههای ۲۲ نفره همیاران طبیعت نام برد.

وی همچنین ارسال پیام های هشدار دهنده به صورت مستمر در تمامی طول سال و فصل آتش سوزی و نصب بنرها و تابلوهای هشدار دهنده برای آگاهی مردم و اذهان عمومی و احداث آتش بر در حد فاصل زمین های کشاورزی با جنگل و مرتع برقراری کشیک پرسنل در استان و شهرستان در طول سال از دیگر فعالیت های منابع طبیعی استان نام برد.

مهندس قزلسفلو  بحث استفاده از دیده بان به عنوان ابتکار استان گلستان اظهار نمود:یکی از کارهای مهم منابع طبیعی را بکار گیری دیده بان می باشد که ابتکار جدید ی می باشدکه امسال نیز تقویت می شود و حتی سازمان در سطح کشور دارد و به استانهای دیگر نیز این طرح جهت اجرا اعلام شده  . و کار این دیده بانها که نیروهای محلی و بومی می باشد وباگشت زنی موضوع حریق را اطلاع و هم در امر مهار آتش و اطفاء  کمک می کنند .

وی ادامه داد: بامرمت  جاده های جنگلی دوهدف مهم دنبال می شود که یکی آتش برعمل می کند  و دیگری شرایط رابرای نقل انتقال نیروها وتجهیزات در زمان حریق امکانات مهیا میکند.

مدیر کل منابع طبیعی استان در خاتمه بیان نمود: در سال ۹۴ تا کنون۳۲مورد حریق داشته ایم که ۱۷ هکتار عرصه های جنگلی و مرتع دچار خسارت شدند که در سال ۹۳نزدیک به ۲۲۴مورد حریق داشته ایم که در سطح۲۳۰ هکتار عرصه جنگلی و مراتع استان خسارت وارد شده و در کل ۲۵سال گذشته یعنی از سال ۶۹الی ۹۳ بطور متوسط درهر سال ۹۱مورد حریق داشتیه ایم  و مساحتی که دچار خسارت شده بطور متوسط   ۵۹۷ هکتار در سال بوده است .که در سال گذشته به ۲۳۷ هکتار کاهش پیدا کرده.

همچنین در این نشست استاندار گلستان دکتر صادقلو از زحمات مهندس قزلسفلو مدیر کل منابع طبیعی گلستان  بعنوان یک مدیر فعال و خلاق در جمع مدیران استانی تقدیر و تشکر نمود.

IMG_8009

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۶:۴۸ ب.ظ

دیدگاه