مدیرکل هواشناسی گلستان خبرداد :استفاده از نرم افزار سنیرژی جهت افزایش صحت پیش بینی از بارشهای رگبار محلی

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری البرز گلستان ستاد بحران استانداری گلستان امروز با حضور دکتر صادقلو استاندار گلستان مهندس مروتی معاونی عمرانی استاندار و مهندس مقدم مدیر کل بحران با حضور مدیران استانی و ستادی و شهرداران و فرمانداران در سالن همایش استانداری برگزار گردید .
در این جلسه مهندس رضوی مدیر کل هواشناسی استان گلستان ابتدابیان نمود: استان گلستان همیشه آبستن هر گونه حوادث اقلیمی می باشد.
وی سپس در باره مهمترین علل وقوع سیل در استان گلستان اظهار داشت : مهمترین علل وقوع سیل در گلستان نفوذ زبانه پرفشار بر روی دریای خزر و امواج تراز میانی جو نقش موثری در ایجاد بارش شدید تابستانه دارد.و همچنین در روزهای گرم تابستان تبخیر آب دریا افزایش یافته و رطوبت موجود در هوا زیاد می شود .
وی درادامه افزود : دراین زمان نفوذ پر فشار از دریا سبب صعود هوا و تشکیل ابرهای باران زا و توفانهای تندری می شود .
مهدس رضوی در باره مهمترین عوامل تشدید سیل در گلستان بیان داشت : توپوگرافی منطقه و تند شیب دامنه هااز عوامل اصلی تشدید سیل می باشدوکاهش سطح سبز و تخریب جنگل در استان ازدیگر عوامل سیل می باشد.
مدیر کل هواشناسی در باره یکی دیگر از عوامل وقوع سیلاب در گلستان بیان داشت : تخریب مراتع و چرای بی رویه موجب سست شدن خاک می شود در این صورت هر سال با ریزش مقدار کمتری بارش نسبت به سالهای قبل باخطر وقوع سیلاب مواجه خواهیم شد.
مهندس رضوی در ادامه در باره اقدامات مشکل پیش بینی بارش های رگباری محلی بیان داشت : ارتقاء و به روز رسانی ۵سامانه باران سنج و مکان یابی ایستگاههای پایش اقلیم در مناطق حادثه خیز جنگلی و کوهستانی و راه اندازی مرکز مونیوتورنیگ که دومین مرکز در سطح کشور می باشد که راه اندازی شده است و ماهمچنین توانستیم در این مدت کشیک مدیریت بحران رادر استان راه اندازی کنیم و تشکیل کلاسهای آموزشی نیزداشته ایم.
وی همچنین دریافت نرم افزار سنیرزی از سازمان هواشناسی کشور جهت افزایش صحت پیش بینی های صادره رااز عوامل مهم جلوگیری از بارشهای رگبار محلی دانست
مهندس رضوی سپس افزود یکی از دغدغه ها ی هواشناسی که دارد این است که ما دذ حال هدر دادن آب و خاک حاصلخیز هستیم و تبعا این از سیلابها بسیار فاجعه آمیز تر است.
وی سپس افزود : ما در ۲۸ نقطه باید ایستگاه هواشناسی بزنیم و هر ایستگاه حداقل نیازبه ۱۵میلیون تومان نیاز داریم که مجموعا ۲۵۰الی ۳۰۰میلیون تومان هزینه دارد.
وی ادامه داد: متاسفانه دهنه های سیلاب خالی از پوشش گیاهی است و ما همیشه می گوییم که سیل می آید سوال این است کجا می آید و کی میاید این یعنی عدم اعتماد ما باید با مدیریت ریسک جلو برویم.
مهندس رضوی همچنین بیان داشت : در بعضی از مراتع ما بیش از ۴برابر ظرفیت دام در حال چرای ییرویه داریم و این باعث نابودی مراتع ما می شود. ضمن اینکه این بسیار خطرناک است واستان ما سیل خیز ترین استان کشورمی باشد و نیاز جدی به رادار داریم.
IMG_7982
مهندس رضوی در خاتمه کمبود منابع مالی ودر نقطه کور قرار گرفتن بسیار ی ازارتفاعات گلستان بدلیل عدم داشتن راداروامکانات مخابراتی رااز کاستی های هواشناسی استان گلستان نام برد .
همچنین دکتر صادقلواستاندار گلستان در این نشست از پیگیری مجدانه و ایجاد تحول و به عنوان یک مدیر موفق از مهندس رضوی مدیر کل هواشناسی گلستان نام برد.

IMG_8009

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۸:۴۰ ق.ظ

دیدگاه