- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

برگزاری همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در گلستان

به گزارش گروه بهداشت و درمان پایگاه خبری البرز گلستان همایش تبیین سیاست های کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک با حضور کارشناسان کشور و استانی در تالار فخرالدین اسد گرگانی برگزار گردید دکترتقی ریاحی ضمن حضور در این همایش بیان داشت: اهمیت بحث در دانشگاه |زشکی خیلی از آسیب های جمعیتی که داریم شکل اسیب جمعیت در دل بهداشت و درمان از آسیبهای کشور بالاتر است و طرح انطباق باعث شده که هر یک از این زوجین در یک شهر دیگر استان یا در استانی دیگر مشغول طبابت باشند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان از رواج پدیده طلاق شغلی در بین جامعه پزشکی استان خبر داد و گفت: هم اکنون و در راستای طرح انطباق شغلی، یک سوم پزشکان استان دچار این پدیده هستند.
وی افزود: که اجرای سیاست های کنترل جمعیت در سه دهه قبل بیشترین آسیب را به مجموعه کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وارد کرد.

رییس علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه مجموعه کارکنان این وزارتخانه نرخ باروری کمتری نسبت به دیگر اقشار جامعه دارند، بیان نمود: که اساس و بنیان خانواده درمجموعه وزارت بهداشت، با اجرای سیاست های کنترل جمعیت و نیز اجرای طرح انطباق کارکنان که افزایش شمار کارکنان خانم را بدنبال داشت، بیشترین آسیب را دید.

دکتر تقی ریاحی با تاکید بر ضرورت آسیب شناسی و انجام اصلاحات در طرح انطباق، تصریح کرد: مجموعه کارکنان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید در تحقق سیاست های کلی جمعیت و نیز ارتقای نرخ باروری پیشگام باشند.

ذکترمحمدرضا هنرور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان و رییس مرکز بهداشت استان نیز دراین همایش گزارشی ازعملکرد این معاونت در حوزه اجرای سیاست های کلی ابلاغی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب طی یک سال گذشته ارایه کرد و گفت: برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای گروه های هدف بویژه زنان و زوجین جوان، زنان تک فرزند، کارکنان مراکز بهداشت، کارکنان دیگر ارگان های اجرایی استان و نیز برپایی نمایشگاه از جمله این برنامه ها بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران نیز در این همایش باروری، مرگ و میر و مهاجرت را از عوامل موثر درتغییرات جمعیتی یک کشور برشمرد و گفت: توجه به هر یک از این سه عامل می تواند در افزایش نرخ باروری و جمعیت و نیز توسعه پایدار موثر باشد.

حسن عینی زیناب، توجه به مسائل اقتصادی و اشتغال را گامی مهم درافزایش نرخ باروری، کاهش مرگ و میرها و جلوگیری از مهاجرت ها دانست و افزود: امروز امید به زندگی در کشور از ۶۶ سال (در سال ۷۵) به ۷۱ سال در مردان و از ۶۸ سال به حدود ۷۶ سال در زنان افزایش یافته است ،ضمن اینکه با رشد علم پزشکی، مرگ و میر کودکان زیر ۵ سال نیز کاهش یافته است.

وی با تاکید برضرورت توجه به باروری سالم برای گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ سال، گفت: علاوه بر این باید برای جلوگیری از خروج ایرانیان با تحصیلات و سرمایه انسانی بالا از کشور که نقش مهمی در افزایش جمعیت مولد و نیز نرخ باروری دارند، برنامه ریزی شود.

محمد اسماعیل مطلق مدیرکل دفترسلامت وزارت بهداشت یکی دیگر از سخنرانا این همایش بود و ی اعلام نمود: با پیگیری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی امیدواریم که از امسال هزینه های درمانی و دارویی زوجین نابارور رایگان شود.

وی همچنین با اشاره به اینکه بسیاری از مشکلات در بحث ناباروری ها با آموزش و انجام اقدامات پیشگیرانه قابل درمان است، اضافه کرد که کارگروه ویژه ای در معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تشکیل شده تا نسبت به شناسایی عوامل و فاکتورهای ناباروری اقدام نماید.

دکتر مطلق از اقدامات خوب در حوزه درمان ناباروری از سوی وزارت بهداشت خبرداد و افزود: رایزنی های لازم با سازمان های بیمه ای و شرکت های دارویی برای تحت پوشش قرار گرفتن زوج های نابارور انجام شده است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از وجود ۶میلیون نفر سالمند معدل هشت درصد جمعیت کشور خبر داد و گفت: باتوجه به میانگین ۱،۸ درصدی نرخ باروری و در صورت ارتقاء نیافتن این رقم، بخش قابل توجهی از جمعیت کشور در سال ۱۴۳۰ سالمند خواهد بود.

دکتر مطلق، ارایه خدمات و تکریم سالمندان را مهم دانست و افزود: در کنار آن باید به نیازمندی های نسل جوان و افزایش باروری زوجین ۱۸ تا ۳۵ سال کشور توجه ویژه شود زیرا عواملی چون افزایش سن ازدواج و آمار طلاق درجامعه بسیار نگران کننده و نیز تهدیدی جدی بر سلامت و جمعیت کشور است.

وی، از تهیه و توزیع بسته های آموزشی و مشاوره ای برای گروه های مختلف جامعه بویژه جوانان و نوجوانان، زوجین جوان ازسوی وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این بسته ها ازسوی ۵۷ دانشگاه علوم پزشکی کشور درحال توزیع است.

استان مرزی گلستان با تنوع قومی و مذهبی یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و میانگین نرخ باروری آن ۲،۰۲ درصد است.

از جمعیت گلستان افزون بر ۱۴۰ هزار نفر سالمند هستند.

دراین همایش که در تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهرستان گرگان برگزار شد، جمع کثیری از کارکنان و روسای مراکز بهداشت، شبکه های بهداشت و درمان شهرستان های گلستان و برخی مسوولان این استان حضور داشتند.

0 [1]
-1 [1]