دکتر نصرتی مدیر درمان تامین اجتماعی گلستان تشریح کرد:عملکرد و برنامه های مدیریت درمان تامین اجتماعی استان به مناسبت دهه مبارک فجر

کدخبر:۴۸۱۸۷

به گزارش البرز گلستان /دکتر احمد نصرتی مدیر درمان تامین اجتماعی استان گلستان ضمن عرض تبریک به مناسبت دهه مبارک فجر و چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تقارن آن با میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و روز زن ، طی مصاحبه ای عملکرد و برنامه های مدیریت درمان تامین اجتماعی استان گلستان را تشریح کرد.
وی گفت: مدیریت درمان تأمین اجتماعی استان گلستان همواره در جهت ارتقاء کیفی و کمی خدمات در بخشهای مختلف تلاش نموده است تا خواسته‌های بحق بیمه شدگان نسبت به مقوله درمان را تحقق بخشد ، لذا با در اختیار داشتن دو بیمارستان و ۶ درمانگاه عمومی وتخصصی ویک کلینیک دندانپزشکی ضمن تلاش در جهت پیاده نمودن سیستم مدیریت کیفیت در این مراکز و توسعه متناسب و در شأن بیمه‌شدگان، سعی نموده است که مشکلات را در زمینه دسترسی آسان به خدمات درمانی با کیفیت به حداقل ممکن برساندو نیاز درمانی بیمه شدگان که نزدیک به نیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند را مرتفع سازد.
مدیریت درمان استان گلستان در دو بخش درمان مستقیم و غیرمستقیم خدمات درمانی خود را به بیمه‌شدگان ارائه می‌نمایدو سالیانه دربخش درمان مستقیم ورایگان بیش از۴ میلیون نفر ودربخش درمان غیر مستقیم بیش از ۶ میلیون نفر از این خدمات بهره مند می شوند.
دکتر نصرتی گفت:درمان مستقیم سازمان در سطح استان از طریق مراکز ذیل ارائه می‌شود و همگی دارای تجهیزات پیشرفته وپرسنل فعال وکوشا می باشند که سعی می نمایند خدمات با کیفیتی به مراجعه کنندگان به این مراکز ارائه نمایند:
۱- بیمارستان حکیم جرجانی گرگان:
۲- بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) گنبدکاوس:
۳- پلی کلینیک امام خمینی (ره) گرگان:
۴- کلینیک دندانپزشکی شهید بهشتی گرگان:
۵ تا ۹- درمانگاههای شهید مطهری علی‌آباد کتول، یادگار امام (ره) کردکوی ، بندرترکمن ، تخصصی شهدای آزادشهر و رامیان:
آمار کادر عمومی و تخصصی مراکز درمان مستقیم:
 تعداد پزشکان گروه عمومی : (استخدامی ۸۱ نفر و قرارداد ساعتی ۴۳ نفر)
 تعداد پزشکان متخصص : (استخدامی ۳۷ نفر – قرارداد پرکیس ۷۷ نفر – قرارداد مهمان ۲۴ نفر)

مدیر درمان گلستان در معرفی بخش درمان غیر مستقیم استان گفت : ارائه خدمات درمانی توسط مراکز طرف قرارداد خصوصی و دولتی را که توسط معاونت خرید راهبردی و اسناد پزشکی راهبری و نظارت می‌گردد «درمان غیر مستقیم» می‌نامند. با توجه به اینکه نیازهای درمانی افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی بسیار بیشتر از میزان خدمات درمانی مستقیم ارائه شده است ، لذا این سازمان با مراکز ملکی خود پاسخگوی کلیه نیازهای درمانی بیمه‌ شدگان نمی‌باشد و برای حل این مشکل نسبت به خرید خدمات درمانی از مراکز دولتی و خصوصی فعال و خوش سابقه نموده است.
هم اکنون این مدیریت با تعداد ۱۳۱۷ مرکز درمانی اعم از بیمارستان – درمانگاه – مطب – آزمایشگاه – داروخانه و مراکز کلینیکی و پاراکلینیک طرف قرارداد است.
پزشک ۶۵۴ – داروخانه ۲۶۵ – پاراکلینیک ۲۹۵ – درمانگاه ۷۸ – بیمارستان ۲۵
دکتر نصرتی در خصوص میزان خدمات الکترونیک ارایه شده در سال جاری تاکنون ( نسخه الکترونیک ) نیز به آمار ذیل اشاره کرد:
ازبهمن ۹۴ نسخه الکترونیک مراکز ملکی واز آذر۹۷در مراکز طرف قرارداد استان اجرایی شد
تعدادآمار نسخه الکترونیک مراکز ملکی تاآبان۹۹————— ۵۷۳۱۰۳

تعدادآمار مراکز طرف قرارداد تاآبان۹۹
بالای ۹۰درصد کل پزشکان ومراکز پاراکلینیک استان و۱۰۰درصد داروخانه های استان با تامین اجتماعی قرارداد دارند.
نسخ الکترونیکی ثبت شده در هرماه : بین ۱۷۰تا۱۸۰هزارنسخه می باشد.
راه‌اندازی سامانه نسخه نویسی الکترونیک از برنامه های مهم سازمان تامین اجتماعی در سالجاری است .
وی قابلیت پایش هوشمند خدمات ، کاهش هزینه های چاپ دفترچه ها و پیشگیری از سوء استفاده از منابع سازمان تامین اجتماعی را بزرگترین مزیت پروژه حذف دفترچه درمانی و صدور نسخه الکترونیک عنوان کرد و افزود:
نسخه الکترونیک علاوه بر افزایش دقت وصحت نسخه نویسی، موجب تسهیل و تسریع در روند کاری داروخانه ها و مراکز پاراکلینیک می شود. به همین منظور امکان مشاهده اطلاعات هویتی و اقلام تجویز شده، فقط با کدملی بیمار امکان پذیر است و نیازی به ثبت مجدد اطلاعات در سیستم پرتال درمان سازمان تامین اجتماعی نیست.
دکتر نصرتی تاکید کرد که : نسخه الکترونیک یکی از الزامات امروزه حوزه درمان است و موضوع درمان در عصر امروز باید بتواند از تکنولوژی‌های روز استفاده کند که یکی از این تکنولوژی‌ها، فناوری اطلاعات است.
برای اینکه بتوانیم در حوزه فناوری اطلاعات، اطلاعات بیماران را به صورت یکنواخت در اختیار داشته و از آن به صورت هوشمند استفاده کنیم، نیاز است که اطلاعات بیمار را در تمام مراجعاتش ثبت و ضبط کنیم تا پزشکان و سایر کارکنان حوزه بهداشت و درمان و سیاستگذاران بتوانند برای اقدامات درمانی، سیاستگذاری و … از آن استفاده کنند.
پروژه نسخه الکترونیک در راستای عملیاتی شدن حذف دفترچه های درمانی و ایجاد پرونده الکترونیک بیمه شدگان، پس از اجرای موفق در مراکز ملکی درمانی تامین اجتماعی ، در مراکز طرف قرارداد استان نیز عملی شد.
تسریع و ارتقای کیفیت خدمات و تجمیع اطلاعات بیمه شدگان از نتایج این برنامه است .ثبت نسخ الکترونیک در مطب پزشکان طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی، علاوه بر افزایش دقت و صحت در تولید نسخه، موجب تسهیل و تسریع در روندکاری داروخانه ها و مراکز پاراکلینیک شده است.
با اجرای نسخه الکترونیک می توان با اطمینان گفت که دیگر خطای پزشکی در تجویز دارو مشاهده نخواهیم کرد زیرا اسامی تمام داروها به صورت الکترونیکی در اختیار پزشکان قرار می گیرد و فقط پزشک با انتخاب داروها، آنها را در نسخه الکترونیک بیماران ثبت می کند.
با اجرای نسخه الکترونیک حتی سابقه مصرف دارویی بیماران نیز مشخص می شود؛ زیرا ممکن است یک بیمار در طول یک هفته به چند پزشک مراجعه کند و به این ترتیب پزشکانی که این فرد بیمار را ویزیت می کنند، می دانند که در نسخه های قبل چه داروهایی را مصرف کرده است.

دکتر نصرتی گفت : ما در حوزه درمان تامین اجتماعی استان خدمات ویژه ای در اختیار بیمه شدگان قرار داده ایم از جمله :

۱- وجود دو دستگاه سی تی اسکن ۱۶ اسلایس در هردو بیمارستان استان
۲- وجود دو دستگاه ماموگرافی پیشرفته در هر دو بیمارستان
۳- اجرای کامل طرح هتلینگ در بخشهای جراحی زنان و جراحی مردان در بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) گنبد کاووس با ۵۰ تخت بستری و پیشرفت ۵۰ درصدی اجرای هتلینگ بخشهای داخلی زنان و مردان با اعتباری بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال
۴- اجرای کامل طرح هتلینگ در بخش جراحی زنان در بیمارستان حکیم جرجانی گرگان با ۲۵ تخت بستری و پیشرفت ۵۰ درصدی اجرای هتلینگ در بخش داخلی با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال
۵- افتتاح بزرگترین اورژانس کشور با مساحت ۱۶۰۰ مترمربع و بسیار پیشرفته با استانداردهای ملی در بیمارستان حکیم جرجانی گرگان
۶- اجرای طرح نسخه الکترونیک و پرونده الکترونیک برای تمام مراجعین به مراکز ملکی استان
۷- افزایش تعداد تختهای ICU بیمارستان خاتم الانبیاء(ص) گنبد کاووس از ۶ به ۱۲ تخت که به زودی به ۱۶ تخت نیز ارتقاء می یابد.
۸- اجرای طرح غربالگری برست برای تمامی بانوان بالای ۴۰ سال استان با اولویت همکاران ، بازنشستگان و کارمندان دولت
۹- برنامه ریزی ، طراحی وآغاز طرح غربالگری سرطان کولورکتال در استان که به زودی در استان افتتاح شده و با اولویت پرسنل و بازنشستگان سازمان در استان و بیمه شدگان بالای ۵۰ سال تا ۶۹ سال در گرگان

.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۳:۲۲ ب.ظ

دیدگاه