- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

آموزش خبرنویسی/آشنایی باسبک الماس خبری/نوشتن و تنظیم یک خبری ارزشمند و کوتاه اما پرمعنا درکمترین زمان

کدخبر۴۷۲۵۰

البرز گلستان در گذشته نه چندان دور سبک هرم وارونه مورد استقبال بیشتر خبرنگاران و رسانه ها بوده است در حالیکه در زمان حاضر با گسترش پیام رسان های موبایلی این سبک رفته رفته جای خود را به سبک الماس خبری داده است.

کوچک و نادر بودن، درخشان بودن و ارزشمند بودن از ویژگی های بارز «الماس»میباشد

سبک الماس خبری یعنی نوشتن و تنظیم یک خبر ارزشمند و کوتاه اما پرمعنا در کمترین زمان ممکن و چیزی شبیه به الماس و انتشار آن در یکی از رسانه های فضای مجازی.

سبک خبرنویسی الماس خبری با دو خصیصه سرعت و عمق وب کاملا سازگار است و فرایند نوشتن در اتاق‌های خبری بر پایه این دو قدرت بازنگری خواهند شد زیرا به رسانه‌های نوین از یک سو اجازه نشر سریعتر خبرها را می‌دهد و از سوی دیگر وب؛ رسانه‌ای کامل برای روزنامه‌نگاری است که بطور بالقوه عمیق‌تر و گسترده‌تر از شاهان سابق محتوا و تحلیل؛ یعنی روزنامه‌ها و مجلات است بنابراین می توان فرایند جدید نوشتن در دنیای آنلاین را با تاکید بر دو عنصر سرعت و عمق به تصویر کشید.

در این سبک، همین که رویدادی که دارای ارزش های خبری است به وقوع می‌پیوندد، خبرنگار یا روزنامه‌نگار با ارسال یک هشداراولیه به سردبیر مشترکان موبایلی و ایمیلی اخبار و یا آنهایی که از خبرخوان‌ها استفاده می‌کنند؛ را به سرعت در جریان خبر قرار می دهد که این روند هشدار در عین حال با انتساب مالکیت خبر به اعلام کننده اولیه آن همراه است.

همچنین تحلیل و بازتاب خبر پس از انتشار آن  دارای اهمیت فراوانی میباشد  وامروز بیشتر خبرها نزد همه هست و دسترسی به اخبار بسیار فراگیر شده است اما نکته مهم برای یک رسانه آنست که بتواند تحلیل درست و متفاوتی از آن رویداد به مخاطبان ارائه دهد.

 جذب مخاطبان به سمت اخبار زرد : خبر تعاریف فراوانی دارد اما در یک تعریف کلی آن چیزی است که امکان صدق و کذب در آن باشد.

 آشنایی با سبک های خبرنویسی و تولید محتوای مثبت در وب امکان شناخت و تشخیص اخبار موثق از اخبار غیرواقعی و اغراق شده را به ما می دهد.

 خبر تا ابد هست و هر روز در اطراف ما بی نهایت رویداد به وقوع می پیوندند که ارزش خبر شدن ندارند اما انچه که مورد توجه ماست میزان علاقمندی ما به شنید و خواندن اخبار زرد است از این رو بسیاری از رسانه ها برای جذب مخاطبان بیشتر از اصول و حدود خبرنویسی حرفه ای عدول کرده و دست به افشاگری های آن چنانی می کنند که با اخلاق حرفه ای خبرنگاری در تضاد است.

 قدرت و قداست قلم و شجاعت خبرنگاران و نویسندگان افزود: یک نویسنده و یا خبرنگار هرگز نباید منفعت خود را در نظر گرفته و برای پول بنویسد.

 امروز بزرگترین شرکت های تجاری در دنیا حامیان رسانه های بزرگ در سطح جهان هستند و با پشتیبانی از این رسانه ها اخبار را آنگونه که می خواهند به خورد مخاطبان می دهند یعنی این رسانه های غربی هستند که شیوه فکر کردن و سبک زندگی مردم را تعیین می کنند و به آنها می گویند که چگونه به مسایل بنگرند.

پاول برادشاو می‌گوید الماس خبری می‌کوشد تا تغییر یک محصول قرن نوزدهمی (خبر) به یک محصول قرن بیست و یکمی را به تصویر بکشد: روزنامه‌نگاری مدام گوینده (iterative journalism) در رسانه‌های نوین؛ اینکه خبر تا ابد “ناتمام” است.

تهیه خبر امیر علی افتخاری

0 [1]
0 [1]