معاون برنامه ریزی استاندار گلستان در همایش کارآفرینان:راههای که کار آفرینان باید ارائه کنند منطقی و عالمانه و منصفانه باشد

به گزارش گروه اقتصادپایگاه خبری البرز گلستان افتتاح کانون کارآفرینان استان گلستان و همایش توانمندیهای تشکل های کارآفرینی امروز با حضور مهندس مرگدری معاون برنامه ریزی استاندار و عباسی مدیر کل تعاون و کار و رفاه اموراجتماعی و تیرانداز مدیر کل فنی حرفه ای و باغبانی مدیر کل کمیته امداد و بسینجیده مدیر کل امور اقتصادی استانداری ابراهیمی مدیر شعب بانک ملی استان خانم پریسا ریاحی مدیر کل کارآفرینی وزارت تعاون وبهرامی مدیر اتاق بازرگانی و صنعت و کشاورزی استان و  جمعی از مدیران شهرستانی با افتتاح دفتر کانون کار آفرینان در سایت استانداری و برگزاری همایش در سالن اجتماعات اتاق بازرگانی و صنعت و تجارت و کشاورزی استان بر گزار گردید در این همایش مهندس مرگدر ی معاونت برنامه ریزی استاندار گلستان ابتدا ضمن بیان این نکته که نشستها باید هدفمند باشد و موضوعات خاصی را در دستور کار  باشد و با استمرارش اثر بخشی آن را رصد کنیم  بیان داشت: وضعیت اشتغال بسیار نابسامان است و بیکاری بصورت گسترده در جامعه ماوجود دارد و بخصوص برای نسل جوان و تحصیل کرده  وپویاو توانمند تحرک دارد و با انگیزه که قابلیت و ظرفیت دارد  که بخاطر بعضی از اتفاقات که افتاده دارد تبدیل به تهدید می شود. سرمایه گذاری های که غیر اصولی که اتفاق افتاده منابعی که بی جهت وبی منطق مصرف شد . تورمی که ایجاد شدورکودی که حاصل تحریم و اتفاقات خود ماها بوده   اینها میراثهای می باشد  که وجود دارد.ومجموعه اتفاقات باعث بحرانهای پولی و مالی شده است دولت خیلی کارها را می خواهدانجام دهد ولی شرایط برایش مهیا و فراهم نیست .تا در کنار هم قرار نگیریم پازل زیبایی اتفاق نخواهد افتاد.

مهندس مرگدری معاون برنامه ریزی استاندار گلستان سپس اظهار نمود: اگر بخواهیم  در فضای کسب و کار اهم موضوعات را بگوییم و در فضای کسب و کار با چه چالشهای زیر مواجه هستیم :

۱- نبودن یک برنامه مدون حداقل در استان به آن رسیدیم

۲- ۴۵درصد اتفاقات افتاده سنوات گذشته  صوری بوده

۳- شغلی ظاهرا ایجاد شده ولی پایداری نبوده

۴- سالیان سال  تلاش کردیم منابع صرف کردیم ولی به دلیل سایر سیاستها دیگر شغل های سنواتی از دست رفته و ماشدیم نقطه سرخط این نشان دهنده این است که برنامه نیست.

وی سپس ضمن انتقاد از نظام آموزشی کشور بیان داشت :نظام آموزشی ما متناسب با نظام کار مامتاسفانه با نظام کار ماساماندهی نشده است حتی الگوی که از آلمان گرفته شده تحت عنوان نظام هنرستانهای فنی حرفه ای و تحت عنوان علمی کاربردی در مسیر نادرست قرار گرفته نتواستند به مراکز کسب کار کمک کنند بلکه مشکل ایجاد کرده . ما در رویکرد در حوزه توسعه و تجارت با برنامه نیستم با هدف بازار هدف کار نکردیم تا کار آفرین فرصتها را نشناسد نمی تواند کار یکند

مهندس مرگدی در ادامه در باره وضعیت صادرات از استان گلستان گفت :صادرات مرغ ۱۲۰۰۰تن الی۰ ۱۴۰۰تن بوده و این ظرفیت استان این نیست بلکه ظرفیت استان ۱۲۰هزار تن الی ۱۵۰هزار تن می باشد این یعنی ۱۰درصد صادرات در کارخانجات آرد سرمایه گذاری شده در کارخانجات با ۱۷ تا ۲۲ درصد راندمان دارند کار می کنند درصد صادرات ما ۱۵۰درصد رشد داشتیمرو ۸۴۰۰تن عددی نیست ما ۳۰۰الی ۴۰۰هزار تن ظرفیت صادرات گندم و آردداریم. در میوه ظرفیت تولید ۳۰۰هزار تن است ولی ۳۱۰۰تن صادرات داشتیم. فضا فضای خوبی نیست

در مراکز تحقیقات تا ۷تن گندم تولید می کنیم ۵تن افزایش از ۳تن یعنی بدون هزینه خاصی در کشور داشته باشیم  ۶۰درصد به در آمد تولید کننده در بخش کشاورزی اضافه کنیم .کشاورز از سم لیتری ۱۰۰هزار تومانی استفاده می کند ولی سم دارای کیفیت نیست .

وی سپس در باره تعاریف مختلف از کار آفرینی افزود : تعاریف متفاتی در حوزه کار آفرینی داریم تعریف اول  اینکه کارآفرین کسی است که فرصتهای مختلف را  بازار و نیاز رادرک می کند و جهت استفاده از آنها سرمایه و دارائی لازم را فراهم می کند.اولین  قدم یک کارآفرین شناخت فرصت است .

دوم کارآفرین فردی است که بصورت آگاهانه تصمیم می گیرد تا کسب و کار جدیدی را آغاز ویا اصلاح نماید پس اساسا مبنای او بر آگاهی و دانش است . فرصت وهم شناخت فرصتها کسی که فرصتی را شناسائی می کند قطعاتهدید را هم را شناسائی می کند و به راهکار می رسد.

مهندس مرگدری سپس ضمن بیان مثالی از اساتید فن کار آفرینی اظهار نمود: اساتید فن ۵رکن رابرای کار آفرینی باید به آن توجه کند یکی کارآفرین است  زیر ساخت کار آفرین شناخت و تشخیص تهدیدها و فرصتها تعریف منابع ما به این جمع بندی رسیدم محوریت کشاورزی محور توسعه تبدیل شده به چهار توسعه دراستان: کشاورزی و گردشگری  و صنعت و تجارت وبازرگانی می باشد.

وی همچنین از فعالیتهای پیش ران در کشور گفت : ما ۱۵۷ عنوان فعالیتهای پیش ران از دل اسناد جامع استخراج شده که از این عدد ۵۲ را گزینه کردیم و از ۵۲عدد به ۲۷ را بصورت ویژه به عنوان پروژه ها متحول کنند و رشد و توسعه استان استخراج کردیم و چیزی که در ایران مشکل دارد و ندارد مشکل منابع پولی ومالی است.

وی ادامه داد: از مجموعه مدیران و تشکلها  می خواهم این را مبنای کار قرار بدهیم وبرای نجات استان و کشور این دوست و این فامیل و این طیف و این بر علیه ماست این ادبیات را کناربگذاریم  دوم ویک ساختار دانا و توانا و علاقمندو باتجربه وعلمی و با انگیزه باشد ودرخواست بعدی اینکه با مطالعه و بررسی دقیق آسیبها و تهدیدها و پدیده ها دقیق شناسائی شود. حتما دانش بنیان بشودحتما مبتی بر دادهای علمی باشد.راههای که کار آفرینان باید ارائه کنند منطقی و عالمانه و منصفانه باشدو قطعا دستگاههای اداری در خدمتشان هست.

مهندس مرگدری معاون برنامه ریزی استاندار ضمن مخاطب قرار دادن نماینده وزارت تعاون اظهار داشت : از مدیر کل کارآفرینی وزارت تعاون می خواهیم که نقش دفاترو تشکلها را در ساختار کلان کشور پررنگتر کنید یک نقش عالمانه و منصفانه و کار گشا در نظام کاری که فضای قابل قبولی داشته باشیم .

IMG_7826IMG_7827

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۰ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۸:۵۴ ب.ظ

دیدگاه