کدخبر46694
البرز گلستان تقريباً، تمامي کشورهاي دنيا با مساًله اشتغال درگيرند، اما تعدد عوامل مشکل آفرين در مسير يافتن شغل و بعضاً ناشناخته بودن اين عوامل موجب پيچيده تر شدن اين موضوع، به ويژه در کشورهاي در حال توسعه اي چون ايران شده است. منابع انساني از مهم ترين عوامل موثر در توسعه هر جامعه به شمار مي رود. و در اين راستا اشتغال دانش آموختگان و تحصيلکردگان يکي از مسائلي است که همواره مورد توجه برنامه ريزان و سياستگذاران کشورهاي مختلف بوده است. اين توجه به لحاظ اهميت بازار کار به عنوان مرکز ثقل اقتصادي جامعه و هم به لحظ نقش هاي اجتماعي است که به افراد دانش آموخته براي نيل به اهداف توسعه کشور محول مي شود. در اين ميان خيل انبوه دانش آموختگان بيکار دانشگاهي و عدم برنامه ريزي درست در اين راستا خسارات جبران ناپذيري براي کشور به دنبال خواهد داشت. اما ايراد کار کجاست؟ دلايل بروز بحران و بيکاري فارغ التحصيلان کدامند؟ نتایج پژوهشها و رهیافتهای بیشماری حکایت از آن دارند که در شرايط عصر حاضر و وضعيت کنوني بازارکار، مهمترين نياز اساسي يک فارغ التحصيل دانشگاهي براي رسيدن به شغل، داشتن مهارت و توانمندی ورود به بازار کار است. يعني فرد علاوه بر داشتن توانائي هاي ذهني، فيزيکي و دانش، بايستي مهارت هاي فني و حرفه اي را به همراه توانمنديهاي نگرشي و رفتاري مانند خلاقيت، شناخت بازار و روشهاي بازاريابي و فروش و در مجموع تفکر کارآفرينانه را براي رسيدن به درجه مطلوبی از اشتغال داشته باشد.
عصر حاضر عصر دانش نیست، عصر ابتکار عمل است. کساني موفقند که آموخته هاي دانشي خود را با مهارت هاي فني و نگرش ترکيب کرده و با شناخت بازار کار به اين عرصه وارد شوند.
در اين راستا وظيفه اساسي دستگاههای متولی اشتغال کشور، بي شک ترويج فرهنگ مهارت آموزي و توسعه نگرش کارآفريني است. ترويج يک فرهنگ جديد نيازمند زمان است. ولي مهم تر از آن نيازمند برنامه ريزي هدفمند و صبورانه خواهد بود. و در اين مسير بايستي تمامي دست اندرکاران و دستگاههاي اجرائي و جوامع مدني دست در دست هم دهند و با تدوين برنامه هاي دقيق و تعريف فعاليتهاي گسترده در سطح جامعه دست به اقدام بزنند. بنظر مي رسد يکي از عوامل موفقيت در گسترش اين فرهنگ توجه ويژه به دانش آموزان باشد. آنها کساني هستند که در ابتداي پروسه شکل گيري شخصيت شغلي خود بوده و مي توان با اجراي برنامه هاي مناسب مسير شغلي آينده اين قشر را تا حد زيادي تحت تاثير تفکر کارآفرينانه قرار داد.
اجراي برنامه هاي متنوع، شاد و در برگيرنده مفاهيم کارآفريني در کنار هدايت شغلي و آموزشي، ترويج مهارت آموزي را به دنبال خواهد داشت. توجه به اولياء دانش آموزان و آشنا ساختن آنها با فرهنگ مهارت گرايي و تغيير فرهنگ مدرک گرايي با استفاده از يک فرمول درست نتيجه را دو چندان خواهد کرد. ضمن آنکه نبايد از هم اندیشی و برگزاری کارگاههای توجیهی به مشاورين مدارس غافل بود. مشاوريني که مي توانند مهمترين عامل گسترش اين فرهنگ و ترويج مهارت آموزي در دانش آموزان شوند. البته بايد توجه داشت وجود مربيان توانمند در عرصه مهارت آموزي و کارگاههاي آموزشي استاندارد برابر نيازهاي بازار کار جامع لازمه هدايت آموزشي است و بايستي توجه ويژه اي به تربيت و ايجاد انگيزه هاي شغلي در مربيان آموزشهاي فني وحرفه اي نمود.
در عصر حاضر و با تغییرات مداوم فناوری ها و روشهای انجام کار، نیاز به بروز آوری مستمر کارگاههای آموزشی و در کنار آن ارتقاء شایستگی های حرفه ای مربیان، ضرورتی انکار ناپذیر است. اما چگونه می توان پا به پای تغییرات سریع بازار کار، امکانات اموزشی را ارتقاء داد، پاسخ فقط در همگرایی و هم افزایی تمامی شرکای آموزشی است. زنجیره مهارت آموزی و اشتغال زمانی تکمیل می شود که تمامی حلقه های زنجیز در کنار هم باشند و با استفاده از تمامی امکانات قابل حصول با حفظ یکپارچگی در مدیریت و نظارت آموزشهای مهارتی است که می توان پاسخگویی به تقاضای متقاضیان را بر اساس نیاز واقعی بازار کار در حد مطلوب نگهداشت. سیستمهای اطلاعات بازار کار (LMIS) در بسیاری از کشورهای پیشرفته مرکز مدیریت و کنترل نیاز و تقاضای مهارتها شده اند. این سیستم یکپارچه ملی نیاز و ضرورت امروز کشور ماست. سیستمی که هدف آن تضمین اثربخشی و بهره وری نظامهای آموزشی کشور است. با این سیستم یکپارچه ملی است که می توانیم ضمن پاسخگویی سریع به نیاز کارفرمایان، با ارتقاء شایستگی های حرفه ای و گسترش فرهنگ مهارت آموزی و کارآفرینی در جامعه، ریشه فرهنگ غلط مدرک گرایی را بسوزانیم و باعث ارتقاء شاخصهای اشتغال و توسعه اقتصادی شویم. و در نهايت با تجميع تمامي عوامل موثر در این زمینه ها شاهد جامعه اي خلاق و مبتکر و داراي توان و مهارت لازم براي توسعه اقتصادي و اجتماعي خواهیم بود. ان شاء ا…
https://alborzegolestan.ir/?p=46698