آموزش کوهنوردی در زمستان/ برفکوبی در برف و زمستان وحرکت مرغابی/ علیرضا منوچهر مربی کوهنوردی گلستان.کرکوی

 

کدخبر۴۶۱۹۸
برفکوبی در برف و زمستان

حرکت مرغابی: این روش با تقلید از پرواز مرغابی ها انجام می شود.

گروه آموزش البرز گلستان 🔺مرغابی ها همیشه به صورت فِلِش و نوک پیکان در آسمان حرکت می کنند، در نوک پیکان تنها مرغابی هست که هوا را شکاف داده و بقیه در ۲ صف به صورت نوک پیکان پشت سر مرغابی اول حرکت می کنند. پس از حدود ۱۰ دقیقه (زمان تقریبی است) مرغابی اول جای خود را به نفر آخر داده و به همین ترتیب جابجا می شوند.

🔸در پیمایش های زمستانی و برف کوبی های سنگین، نفرات با زمان تقریبی ۱۰ دقیقه تعویض می شوند. نفر اول (سرقدم) پس از برف کوبی ۱۰ دقیقه ای از سمت راست از صف گروه خارج شده و نفر سوم گروه به جلوی گروه منتقل می شود و عمل برفکوبی را ادامه می دهد.

🔸نفر اولی که جایش را تعویض کرده است، به یک نفر جلوتر از نفر آخر (عقب دار) گروه انتقال می یابد.

🔸نفر آخر گروه یکی از با تجربه ترین و قوی ترین افراد گروه است که معمولا در کوهنوردی به او «عقب دار» یا «تیم جمع کن» می گویند. اگر یک امدادگر در یک تیم کوهنوردی حضور داشته باشد معمولا او را بعنوان «عقب دار» تعیین می کنند.

🧭جی پی اس گروه کیست؟

نفر دوم گروه (نفر تنظیم کننده) فردی با تجربه است که به مسیر هم اشراف دارد؛ معمولا به او جی پی اس گروه می گویند. این فرد به نفرات تعویض شده مسیر را نشان می دهد.

🌨برفکوبی؛ همه به یک اندازه

❄️ برخی مواقع نفرات قوی گروه اصرار به برفکوبی بیشتر دارند که باید از طرف سرپرست و مربی گروه از این کار جلوگیری شود. چراکه این امر در صعودهای ۲ روزه و چند روزه باعث تحلیل قوای نفر شده و در صعود نهایی به قله، کوهنورد را وارد بحران تحلیل نیرو خواهد کرد.

❄️ رعایت اصل «برفکوبی؛ همه به یک اندازه» به باطری چراغ پیشانی و یا موبایل شباهت دارد که توان باطری شما طوری باید استفاده و مدیریت شود که تا آخرین لحضه جوابگوی نیازهای برنامه ی شما باشد.

خبر امیر علی افتخاری

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۹:۳۰ ب.ظ

دیدگاه