رحیمی رئیس دیوان محاسبات کشور در گلستان :یکی از فوائداستفاده مدیران از سامانه نظارت الکترونیکی این می باشدکه مدیر تا زمانی که سرکار هست پاسخگوست

به گزارش گروه خبر پایگاه خبری البرز گلستان  جلسه شورای ادارای استانداری گلستان با حضور صادقلو استاندار گلستان ربیعی  و مروتی و مرگدر ی وطهماسبی معاونین استاندار و رحیمی رئیس دیوان عالی محاسبات و معاونین وی و مدیران استانی و فرمانداران در محل سالن اجتماعات استانداری برگزار گردید .

در این جلسه رحیمی رئیس دیوان محاسبات کشور ضمن تبریک ایام ولادت ائمه اطهار و سوم خرداد روز آزادی خرمشهر هدف ار حضور خود در این نشستها را تعامل بیشتر دیوان محاسبات با دستگاههای اجرائی نام برد.

وی سپس افزود : متاسفانه تناسب بین میزان بودجه مصرفی در کشور و توسعه پیشرفتی که در کشور انجام می شود وجودندارد .و بیش از ۸۰درصد بودجه عمومی کشور صرف بودجه جاری می شود و نشان می دهد که کشور چقدر گران اداراه  می شود و بیشتر هزینه ها برای توسعه نیست برای جاری است.

رئیس دیوان محاسبات کشور در باره انتظار مردم از دولت اظهار نمود: انتظار مردم از دولت کارآمدی در تمامی زمینه هاست  وی همچنین  ادامه داد: در بسیاری از موارد توانستیم کارآمدی بالایی  ارائه بدهیم دربحث امنیت و آرامش و داخلی و خارجی ودفاعی جزء بهتر ین کشورهای دنیا هستیم .

رحیمی سپس در باره موانع وضعف بعضی از نا کارآمدیها بیان نمود: در مسائل اقتصادی و رفع بیکاری و بهبود معیشت مردم هنوز آن کارآمدی لازم  را نتوانستیم ارائه بدهیم و کار زیاد شده و باید تلاش کنیم در این زمینه واقعا کار آمدی لازم را ارائه بدهیم . ما منبع بسیار زیادی در کشور داریم که می تواند توسعه کشور را پایدار کند

رئیس دیوان محاسبات در پاسخ به این سوال که چرا نتوانستیم توسعه و پیشرفت را در تراز جمهوری اسلامی ارائه کنیم اظهار نمود:

یکی از مهمترین علتها این می باشدکه ساختار اقتصادی کشور دچار مشکل است ماباید کار کنیم و هزینه کمتر و  بهره وری بیشتر انجام بدهیم .وعلت دیگر وحدت و همدلی  و هماهنگی کلیه قوا حول رهبری می باشد وعلت بعدی تفاهم و فهم  مشترک که توسعه چیست وبدنبال آن باشیم

وی درادامه افزود : باید تلاش کنیم کارآمدی نظام را در حل مسائل اقتصادی و معیشتی مردم و رفع بیکاری و بهبود زندگی مردم  نشان بدهیم .

رحیمی در باره مشکل نظام بودجه ریزی کشور اظهار داشت :نظام بودجه ریزی کشور دچار مشکل جدی است آن تکلیف که قانون گفته باید بودجه ریزی کشور عملیاتی شود  یعنی همان کاری که برای زندگی شخصی خود انجام می دهیم کالای بهتر با قیمت کمتر بخریم .و الحمدالله سال گذشته دولت این استارت را زده .

وی در باره اینکه چرا توسعه رخ نمی دهد گفت :علت اینکه توسعه رخ نمی دهد علت مهم  زیر ساخت ها است اما همه علت نیست یک بی انضباطی مالی نیزوجود دارد که بی انضباطی مالی زمینه ساز بروز فساد است و فساد با تخلف کوچک فرق می کند .

رئیس دیوان محاسبات کشور در باره وظیفه دیوان محاسبات بیان داشت : وظیفه  دیوان محاسبات کنترل و نظارت مالی به منظور پاسداری از بیت المال  است .یکی از کارها این است که تخلفات را شناسائی می کند و پرونده تشکیل می دهد ضمن اینکه دیوان محاسبات هم رسیدگی می کند وهم دادسرا دارد و هم دادگاه دارد و هم رای می دهد .

رحیمی در ادامه در باره نتیجه اقدامات دیوان محاسبات اظهار نمود: اقدامات دیوان محاسبات  باید نتیجه اش بهبودی زندگی مردم باشد و کمک کند به دستگاههای اجرائی تاتوسعه در حد خودش اتفاق بیافتد.

وی همچنین افزود :برای حل بی انضباطی مالی و انحراف مالی باید علتها را شناسائی کنیم که بسیاری حل می شود و می ماند عده کم که می خواهند تخلف کند . ما ضعف ۵۴۰ دستگاه اجرائی را شناسائی و اعلام کردیم .

رئیس دیوان محاسبات کشور در باره اهمیت استفاده دستگاهها از سیتم الکترونیکی بیان داشت :یکی دیگر از علت بروز تخلفات  عدم استفاده از سیتمهای الکترنیکی است وامروز دیگر نظارت سنتی جواب نمی دهد دیگری قانون ارتقاء نظام سلامت اداری می باشد که دولت مصمم است آیین نامه اجرائی این قانون را تصویب کند و دراین قانون تکلیف شده که از سامانه الکترونیکی استفاده شود و این باعث می گردد بسیاری از مراجعات مردم به دستگاههای اجرائی کم و حذف می شود .

وی سپس در باره سیستم سامانه سنا گفت :دیوان محاسبات سامانه سنا یا سامانه نظارت الکترنیکی دیوان محاسبات است .از فوائد این سامانه این است که مدیر تا مانی که سر کار هست و به دستگاه وصل شود وبه دیوان اطلاعات کامل ارائه شود ماهم گواهی می دهیم که کار ایرادی ندارد و مدیر تا زمانی که سر کار هست پاسخگو می باشدو این سامانه شفافیت ایجاد می کند و انضباط مالی را پیش می برد و همکاری کنید به این سیتم وصل شوید.

رحیمی درباره علت بروز عمده تخلفات  اظهار نمود:یکی از علتهای تخلفات کثرت قوانین  و مقررات می باشد و بسیاری از قوانین باید اصلاح شود و برای حل این مسئله مجلس و کمیسیون بودجه کمک کرد و پایان تیر ماه دیگر لازم نیست بودجه برگردد(برگشت مانده وجوه طرحهای عمرانی) و علت دیگر عدم آشنایی مدیران مالی  به قوانین و مقررات مالی می باشدیکی دیگر از انجام تخلفات که در قانون گفته شده ذیحساب و مدیر مسئول بوده اند اگر کارشناس نیز تخلف کرده باز مدیر و ذیحساب بوده اند ولی الان اگر مدیر مسئول است کارشناسان نیز مسئولند و اگر کارشناسان بدانند که پاسخ اعمال خود را بدهند ومسئولند حتما بیشتر دقت می کنند

رئیس دیوان محاسبات کشور در خاتمه بیان داشت:سیاست ما کمک به دستگاههای اجرائی است و ما بدنبال مچ گیری بی مورد نیستیم  ما در کنار دستگاههاب اجرائی می خواهیم باشیم کمک کنیم تا توسعه رخ بدهدنو کارآمدی نظام نشان داده شود وتیجه اقدامات ما بشود بهبود زندگی مردم ما میثاق ببندیم و کمک کنیم کارهای شما بهتر انجام شودو شما نیز کمک کنید.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۳:۵۹ ق.ظ

دیدگاه