تاریخچه شهر کردکوی/چرا این شهر کردکوی نامگذاری شده؟ وارتباط این منطقه باکردهاچیست ؟

 

کدخبر۴۵۲۶۳

البرز گلستان تاریخ گواه است که شهر تمیشه که روستای سر کلاته فعلی نیز یادگار نامدار آن است تا سال ۵۹۸و درست تا هنگام تالیف تاریخ طبرستان ابن اسفندیار از خرابه آن اثراتی باقی بوده و و در این سال بوده که بر اثر یورش لشکریان تکش خوارزمشاه شهر تمیشه رو به ویرانی می گذارد. که بعدا نیز لشکریان مغول نیز  جهت تعقیب سلطان خوارزمشاه که جزیره آبسکون در ده کیلومتری آن مخفی شده بود نیز مزید بر علت شد. ویرانی شهر تمیشه در حوالی یورش مغولان صورت پذیرفته ولی بدست مغولان صورت نگرفته ولی در اثر نداشتن متوالی و خاندان حکومتگر بومی دلسوز و یا جرات نکردن حکام محلی هزار جریب از مغولان، دیگر شهر آبادی به خودش ندید .بلکه سالها معدن کشف و فروش و ایجاد شغل آجر فروشی برای بومیان منطقه و تراکمه شد . چراکه هنوز ما آجرهای دیوار تمیشه را در دیوارهای و ساختمانها ی قدیمی کردکوی فعلی و روستای سر کلاته و حتی در شهر گمش تپه مشاهده می کنیم . پس از ویرانی این شهر که دروازه طبرستان نیز محسوب می شد دیگر خبر خاصی در تاریخ ثبت نشد . تا زمان قاجاریه که کرد محله در ناسخ التواریخ آمده است .  به نظر می رسد که اهالی این دیار وطن اصلی و منطقه خود را ترک نکردند. بلکه در مناطق با لادست و یا در مناطقی در وسط جنگل مثل بالاپلنگ و بالاخیل و سردر و نیم مردان ، بانوکلاته ، و بالاده و یا آبادی دیگر را تشکیل دادند .

اینکه چرا  این شهر کردکوی نامگذاری شده؟ و ارتباط این منطقه با کرد هاچیست ؟ حکایت دیگری است که در دوره تاریخی از زمان صفویه تا دوره قجر باید جستجو کرد.

با شکل گیری روستا هایی همانند الوند کیا و با لاپلنگ و و نیم مردان مردم منطقه زندگی را در جریان انداختن. ولی با  اتفاقاتی که در کل کشور در دوره صفوی رخ داد و از جمله آن ازبین رفتن حکام محلی  خصوصا حکام کوهستان ( آل باوند – سادات مرعشی )که ریشه در باستان داشتند. و شکل گیر ی شهر اشرف (بهشهر ) و جریان هجوم قوم ترکمن به این شهر و این منطقه و سامان دهی اقوام و قبایل توسط پادشاهان صفوی و کوچاندن قوم کرد به مناطق شمالی برای جلوگیری از هجوم قوم تراکمه و چراه گاههایی که در شمال ایران از مناطق ( خراسان شمالی تا کرانه های دریای خزر )باعث شد تا این قوم به این مناطق کوچ کند .

عده ای از این کردهای غیور به منطقه فعلی کردکوی کوچانده شدند و از دشت و چراگاه ها برای استفاده احشام و زندگی در این منطق و به رسم  دیرینه ایلات غیور ایران مرز بانی از سرزمین خود جهت جلوگیری از هجوم احتمالی دشمن به زندگی مشغول شدند و پس از اندک زمانی با بومیان منطقه در آمیخته و در آداب و رسوم دیرینه تمیشه را برای حفظ وطن  انتخاب کردند . این که کردها تمامی آداب و رسم و رسوم مردم منطقه را آموختن و بر حفظ آن کوشیدند . و با شجاعت که داشتند.  توانستن برای مردم منطقه آرامش بوجود آورند . اینکه کرد به یک معنای آن گاو دار یا گله دار گفته اند .در این منطقه کاملا مشهود است در سفر نامه رابینو از تعداد گاو های کردمحلی ها سخن می گوید . مردم بومی نیز خود را منتسب به اهالی کرد آباد می کردند . جای شکی باقی نمی ماند . چراکه وجود راهزنان و اقوام مهاجم و… باعث می شد تا بومیان منطقه و اقوام کرد با هم متحد شده و در برابر دشمن مشترک و عوامل غیر طبیعی و طبیعی با هم باشند و یواش یواش نیم مردان و بالاپلنگ و غیره جای خود را به کردآباد و کردخیل و کردمحله داده و تا این که در سال ۱۳۲۸به کردکوی داد و شهر کردکوی تاسیس شد و در سال ۱۳۵۸نیز به شهرستان تبدیل گردید .

 خبر مسلم افتخاری

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۲۴ آبان ۱۳۹۹ ساعت ۱:۰۴ ب.ظ

دیدگاه