معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان خبر داد: افتتاح نمایشگاه پویایی و بالندگی وجوانی جمعیت در ۳ شهر گلستان

به گزارش گروه بهداشت و سلامت پایگاه خبری البرز گلستان دکتر هنر ور معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان به اتفاق دکتر مزیدی و دکتر کمالی غریبی دو تن از مدیران بهداشت و در درمان در مصاحبه ای با حضور اصحاب رسانه شرکت نموده و به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در این نشست خبری ابتدا دکتر هنر ور معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشگی استان از افتتاح نمایشگاه پویایی  و بالندگی وجوانی جمعیت در ۳ شهر گرگان و علی آباد و گنبد خبر داد.

وی اعلام نمود : این نمایشگاه از ۳۰اردبیهشت تا ۹خرداد که روز جوان می باشد همه روزه از ساعت ۹ الی ۱۳   ادامه دارد .

دکتر هنر ور سپس  ضمن مخاطب قرار دادن اصحاب رسانه بیان نمود: اگر می خواهیم جمعیت جوان و پویا داشته باشیم همه ارگانها باید کمک کنند و مهمتر از همه  اصحاب رسانه  می توانند  به ما کمک کنند خصوصا در بحث آموزش های عمومی و اطلاع رسانی مناسبی  که باید برای مردم باید داشته باشیم .

وی سپس سیاستهای کلی جمعیت در بخش سلامت را ۴محور اعلام نمود و گفت :یکی از بحثهارفع موانع ازدواج و تسهیل   و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزند و کاهش سن ازدواح و حمایت از زوج های جوان  و توانمند سازی آنان در تربیت نسل سالم و کارآمداست

و محور چهارم تحکیم بنیان و پایداری خانواده با اصلاح و تکمیل آموزشهای عمومی در باره اصالت کانون خانواده وفرزند پروری با تاکید بر آموزش های مهارتی زندگی و ارائه خدمات مشاوره ای  می باشد

وی سپس اظهار نمود:ترویج ونهادینه سازی  سبک زندگی ایران اسلامی  ودر نهایت بحث افزایش امپد به زندگی و سلامت و تغدیه سالم جمعیت  و پیشگیری ازآسیبهای اجتماعی  بویژه اعتیاد و سواح وآلودگی های زیست محیطی و بیماریها  که این چهار محور از اهداف  و مورد تاکید ما در  نمایشگاه می باشد.

دکتر هنر ور در باره نرخ باروری وترویج نسل بیان نمود: اگر بخواهیم تجدید نسل داشته باشیم نرخ باروی مناسب برای باروری ۲/۰۱ می باشد و اگر بتوانیم بالاتر از این شاخص باشد تقریبا نشان میدهد دیگر نگرانی وجود ندارد. ولی فعلا نرخ باروری در کشور۱/۰۸می باشد که با نرخ استاندارد فاصله دارد.   وانتظار این است که شرایط برای زندگی جوانان فراهم شود تا ازدواج کنند.

معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان درباره  آسیهای جدی جامعه بیان نمود: ما متاسفانه در استان گلستان شاهد افت ازدواج و افزایش تدریجی در طلاق میباشیم که هردو هشدار دهنده و نگران کننده است  .

دکتر هنر ور سپس در باره سیاستهای کشوری بخش سلامت بیان نمود: بخش سلامت استان مبتنی بر سیاستهای کشور ی برنامه ریزی نموده  و راهکارهای برای افزایش نرخ باروی در بخش ملی برنامه ریزی کردند , و باید آموزش حین ازدواج و آموزش  قبل از ازوداج بسته های آموزشی را فراهم کند. ودر طول زندگی زناشویی باید آموزشهای هنگام ازدواج و استاندارد سازی مشاوره های بعداز ازدواج  انجام شود.

وی در ادامه افزود:یکی از دغدغه ما در بحث باروری بحث نا باروری می باشد که این خدمات باید استانداراد سازی شود وسطح بندی کنند ویا همکاری  بهزیستی بحث اهدا فرزند خواندگی و اهدا جنین و خدمات که برای ناباروری است  باید در برنامه کشور  گنجانده  شود.

دکتر هنر ور درادامه در باره فاصله سنی بین فزندان گفت :در ارتباط با حقوق سلامت باروری فاصله زمانی ازدواج بین فرزند اول  بین فرزند اول و کاهش فاصله زمانی بین  فرزندان  استاندارد بین ۳تا ۵ سال است .ومابرنامه نوزاد سالم و خدمات مادران سالم داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در باره برنامه های دانشگاه علوم پزشکی که برای گروه سالمندان دارند بیان نمود: برای سلامت میانسالان و سالمندان  برنامه داریم ما در استان گلستان سلامت میانسالان پایلوت برنامه سما هستیم (سلامت مردان ایرانی )که در کردکوی می باشد و برنامه سبا(سلامت بانوان ایرانی) می باشد که ما در انجام این طرح جزء ۵کشور جهان هستیم

دکتر هنرور سپس درباره  اهداف نمایشگاه پویایی  و بالندگی وجوانی جمعیت را  آشنایی مخاطبان با آمادگی برای ازدواج و تندرستی خانواده و باروری و فرزندآوری زایمان و مراقبت های پیش ازآنان  وفرند پروری و  مدیریت منابع خانواده  و مدیریت استرس و بحران و ناسازگاری و مدیریت آن و شیوه زندگی و اختلاات ناباروری اعلام نمود.

دکتر هنرورهمچنین  گزارشی از عملکرد سال۹۳ ارائه نمود وبیان نمود: ۵۹۷۹۸نفردر سال۹۳آموزش باروری سالم داشتیم و ما بدنبال خانمهای هستیم که تک فرزند هستند که تا بحال ۲۲۲۸۴ نفر شناسائی شدندآموزش داده شدند و در باره افزایش جمعیت برای تعداد۱۲۷۸۲نفر در ۲۸۰ساعت در کلاسهای آموزشی برای کارکنان ادارات کلاس  گذاشتیم که شرکت نموده است .و مربیان ما بایدحتما زیر نظر مربیان کشوری آموزش ببینند و طرح کشوری عوامل باروی وطرح داخلی که پیشنهاد استانی بوده که طرح رضایت زوجین از ازدواج با خودشان بوده که در استان گلستان و خراسان شمالی انجام می گردد.و ۱۹۱۲۳ نفر درسال۹۳ کلاس ازدواج شرکت کردند و کلاسها را نیز تجهیز کردیم.

وی در ادامه افزود : دانشگاه گلستان در بیمارستان صیاددر زمینه ناباروری فوق تخصص ناباروری حضور داردو خدمات مشاوره و معاینه رایگان انجام می شودد و تکنیک درمانی جدیدی در مرکز خدمات ناباروری می باشد که فعال است .و دانشگاه بدنبال مرکز خدمات ناباروری می باشد.

دکتر هنروردر باره آموزش دانشجویان برای ازدواج مناسب بیان داشت :ما برای دانشجویان  درزمینه ازدواج مناسب سیمینارها و همایشهای برگزار کردیم و همچنین مقرر شددر دانشگاههای مختلف استان برگزار گردد. لذاما بدنبال این هستیم سفیران سلامت تربیت کنیم  در جمعیت داشجویی واینها بروند آموزش را در اختیار دانشجویان قرار بدهند .

وی در خاتمه از خیرین سلامت بواسطه کمک در احداث مراکز بهداشتی تقدیر وتشکر نمود و از برگزاری همایش کشوری جمعیت در ۱۷ خرداد در گلستان خبر داد

همچنین دو تن از مدیران مراکز بهداشتی در مانی گرگان و علی اباد در باره نحوه چگونگی برگزاری نمایشگاه در این شهر ها توضیحاتی دادند.

IMG_7619IMG_7628

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۵ ب.ظ

دیدگاه