المانیتور: سخنان محکم «سید حسن خمینی»، دلیل عقب نشینی انصار حزب الله / این مرد که نقشی ویژه در پیروزی «روحانی» داشت، خود وارد گردونه انتخابات می شود؟

المانیتور نوشت: انصار حزب الله در روز ۲۲ اوریل بیانیه هشدار آمیزی صادر و اعلام کرد که اگر سید حسن خمینی (نوه ی بنیانگذار جمهوری اسلامی) به استان گلستان سفر و سخنرانی کند، مورد حمله قرار خواهد گرفت.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، المانیتور در ادامه آورده است: این بیانیه حمله ی بی سابقه ای علیه نوه ایت الله (امام) روح الله حمینی پس از ماجرای شعارهای حامیان محمود احمدی نژاد علیه او در سال ۲۰۱۰ محسوب می شود.

المانیتور در ادامه مدعی شد که پس از حادثه ماه اوریل، انصار حزب الله گلستان که تحت فشار قرار گرفته بود صدور هر گونه بیانیه را تکذیب کرد.

با وجود انکار این بیانیه، پیغام آن ها روشن بود. در بحبوحه شایعات در مورد کاندیداتوری سید حسن خمینی و نگرانی تندروها در مورد توانایی او برای جذب آراء برای میانه رو ها و اصلاح طلبان، نوه آیت الله خمینی هدف حساب شده ای برای انها محسوب می شود.

حسن خمینی ۴۳ ساله سعی کرده است که از سیاست دوری کند. با این حال به نظر می رسد که این رویه در حال تغییر است و ظهور او باعث وحشت تندروها و هیجان زدگی اصلاح طلبان شده است.

به گزارش گروه سیاسی پایگاه خبری البرز گلستان به نقل از انتخاب از مصاحبه ها و سخنرانی های اندک سید حسن خمینی می توان قضاوت کرد که خیلی سخت می توان گرایش سیاسی او را تشخیص داد.

به نوشته المانیتور، سیدحسن خمینی حتی در مصاحبه های ساده هم موضعی از خود بروز نمی دهد. او با حضور در یک مصاحبه ورزشی حاضر نشد که بگوید طرفدار کدام تیم تهرانی است و گفت که از هر دو تیم حمایت می کند.

نوه آیت الله خمینی در اکثر مصاحبه های خود، بر روی مسائل دینی  تمرکز کرده است، یا سخنان کلی در مورد «ضرورت وحدت ملی» به زبان آورده است.

المانیتور می نویسد: با این حال، او با زیرکی گرایش سیاسی خود را بروز نداده است.  اما اکنون، نشانه های ارتباط سیدحسن خمینی با میانه رو ها و اصلاح طلبان در حال افزایش است.

بزرگترین حامیان سیدحسن خمینی نوع گرایش سیاسی این روحانی جوان را اشکار کرده اند. آیت الله رفسنجانی اخیراً از حسن خمینی به عنوان علامه یاد کرد.

المانیتور همچنین با اشاره به انتشار اخبار آیت الله سید حسن خمینی در «انتخاب» ، می نویسد: سایت انتخاب که به طیف میانه رو در ایران نزدیک است، او را «آیت الله» می نامد. این عناوین برای سید حسن خمینی بی جا نیست، چراکه او در حوزه درس خارج تدرس می کند که بالاترین سطح دروس اسلامی محسوب می شود و شاگردان بسیاری در این زمینه تربیت کرده است.

میراث آیت الله خمینی همچنین جمعیت بسیاری را در محافل ارشد سیاسی در ایران به خود جذب می کند. بعلاوه، نوه آیت الله خمینی روحانی جوانی است که برای قشر جوان جذاب است.

به گفته ی یک روزنامه نگار ایرانی، دلیل جذابیت سید حسن خمینی برای نسل جوان، «نگاه نو» او به اسلام است.

هم اکنون گمانه زنی هایی در مورد کاندیداتوری حسن خمینی در انتخابات آینده مجلس خبرگان وجود دارد.

با این حال یک روزنامه نگار که حاضر به افشای نامش نبود گفت که احتمال ورود حسن خمینی بعید به نظر می رسد.

المانیتور ادامه می دهد: سید حسن خمینی مایل نبوده است که در مورد ماجرای ورود به سیاست صحبت کند. او در مصاحبه با شرق گفت که اگر شرایط فراهم باشد و احساس وظیفه کند، وارد سیاست می شود.

با این حال حتی اگر سیدحسن خمینی مستقیما وارد انتخابات نشود، او همچنان می تواند نفوذ  خود را داشته باشد. بسیاری از روزنامه نگاران معتقدند که حمایت ضمنی او از حسن روحانی میانه رو، نقشی ویژه در پیروزی و محبوبیت او ایفا کرد.

شاید اکنون حسن خمینی آماده ی حمایت آشکار باشد. زمانیکه انصار حزب الله بیانیه صادر کرد، او گفت که از تهدیدات هراس ندارد. او همچنین ضمن انتقاد از وزارت کشور بابت عدم مقابله با این عناصر گفت که «مطمئن است دوستداران امام این گروه های کم عدد را سرجای خود خواهند نشاند.»

المانیتور در پایان می نویسد: سخنان او حامیان و منتقدان را شارژ کرد ، چرا که این موضع گیری ، تغییر رویه ای جدی برای این روحانی نرم خو محسوب می شود.  با این حال، این اظهارات، سخنان مردی است که به نظر نمی رسد حاضر باشد همچنان در دنیای بی سر و صدای موسسه مربوط به پدربزرگش فعالیت کند.پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۶:۲۳ ب.ظ

دیدگاه