مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان: با۱۰الی ۱۵ درصد صرفه جویی کلی از مشکلات تامبن و توزیع آب حل می شود

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان مهندس رحمتی مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان امروز با حضور در صداو سیمای مرکز گلستان در برنامه گفتمان به سوالات خبرنگار این برنامه در باره آخرین وضعیت آب شرب استان و مدیریت شرایط جدیدآب پاسخ دادند  مهندس رحمتی ضمن بیان این نکته که ۸۰درصد از آب منطقه منابع آن توسط کشاورزان مصرف می شود و ۱۰درصد بابت آب شرب و ۱۰درصد دیگر سهم صنعت استان می باشد.

ادامه داد: همه این منابع مشترک می باشد و همه  از یک سفره استفاده می کنیم وبا توجه به اینکه کشاورزی استان ما به روش سنتی انجام می شود کلی از این طریق باعث هدر رفتن آب منطقه می شود .

مهندس رحمتی سپس درباره وضعیت تولیدآب بیان داشت : ما اصلا در دنیا چیزی بنام تولید آب نداریم و اصلا آب تولید ندارد.وآب فراورده است الهی که خداوند طی فرایندی در اختیار بشر قرار داه شده است .

وی در ادامه در باره اهمیت آب در دنیا بیان داشت : آب در دنیا یک مقوله اقتصادی است و در دنیا از آن به عنوان یک محصول اقتصادی نام می برند و جنگ آینده دنیا بر سر آب است و شاید درآینده نفت بفروشند که آب وارد کنند.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان در باره میزان مصرف آب در استان گلستان اظهار داشتند: در استان گلستان میانگین مصرف از ۲۰۰لیتر تا۲۲۰لیتر متفاوت است در حالی که در کشورهای پیشرفته اروپایی بین ۱۲۰تا ۱۴۰لیتر در شبانه روز می باشد . و این مصرف آب فشار به منابع تامین وارد می کند.

وی سپس در جواب این سوال خبرنگار صدا و سیماکه چه راهکاری وجود دارد که ما بتوانیم از این تنش گذر کنیم بیان نمود:

یکی از موارد مدیریت مصرف و رعایت الگوی مصرف می باشد زمانی در گنبد با ۲۲۰متر حفاری چاه  به آب می رسیدند ولی الان در ۳۵۰متر ی به آب می رسند و گرگان نیز همین وضعیت را دارد این یعنی برداشت بیش از حد معمول واز طرف سفره های تغذیه کمتر از حد معمول .

وی همچنین ادامه : به ازای هریک سانت نشست زمین در دشت ۸میلیارد متر مکعب مخزن طبیعی که تبخیر ندارد از دست می دهیم .

ما نمی گوییم زیادمصرف نکنید ولی بجا و به موقع مصرف کنید.واین برمی گردد به آموزه های دینی و فرهنگی ماو به اعتقاداتی که داشتیم.

مهندس رحمتی در ادامه در جواب این سوال خبرنگار که با توجه به موارد یاد شده در حوزه فرهنگی فرهنگ صرفه جویی در بین مردم نهادینه شودچقدر اتفاق افتاده آیا اهرم جایگزینی دارد یا فقط به صرفه جویی تکیه کنیم ؟بیان نمود: مردم اگر ۱۰الی ۱۵ درصد صرفه جویی کنند کلی از مشکلات تامبن و توزیع آب حل می شود و اگر اینکار نکنند مشکلاتشان به خودشان بر می گردد.و ما قوانینی داریم که می توانیم قطع انشعاب بکنیم.

مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان در جواب این سوال خبرنگار صدا و سیما که از آب آشامیدنی برای ساختمان سازی استفاده می کنند آیا سیتمی کنترل کننده و بازدارنده دارید : گفتند: ما موافق نیستیم از آب اشامیدنی برای ساخت و ساز استفاده شود و ما قانونی داریم که وزیر ابلاغ نموده که اگر ساختمانی از آب آشامیدنی استفاده کند برای آنان از تعرفه بنایی استفاده می شود که هزینه زیادی برای آنان داردو با توجه به هماهنگیهای بعمل آمده مقررشد هر جا پروانه ساختمانی صادر می شود یک نسخه از آن به سازمان آب منطقه ای بصورت اتوماتیکفرستاده شود تا اعمال قانون شود..

مهندس رحمتی ادامه داد: ما  بزودی در حال راه اندازی مروجین آب می باشیم  که گشت می زنند  و به متخلفین در دفعه اول تذکر می دهند و بار دوم اخطار کتبی و بار سوم قطع انشعاب می شود  مخصوصا درشهرهای گرگان و گنبد.

وی سپس در باره آب کوی افسران یا انجیراب گرگان گفت :  چون مالکیت چاه مال سازمان ما نیست مالکین باید از طریق آب منطقه ای مجوز بگیرند و تامین هزینه باز سازی و لایروبی  آن را بخشی شورای شهر گرگان و بخشی به عهده مردم وقسمتی را ما متقبل می شویم

مهندس رحمتی سپس در جواب این سوال که برای جلوگیری از بحران آب از طریق سد یا آب سطح الارضی بیان نمود: استان گلستان تنها استانی است که سهمی از آب سطح الارضی ندارد و بر نامه آب شیرین کن در بندرترکمن و گمیشان عملیات اجرائی آن شروع شده و در منطقه نیاز آب ۹۰لیتر در ثانیه را تامین می کند

وی ضمن بیان این نکته که ۲۰درصد آب پرت داریم که با ردیف بودجه بنام اصلاح شبکه که هر سال قسمتی از شبکه را اصلاح می کنیم .

مهندس رحمتی مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان گلستان در خاتمه طی پیامی به  شهر وندان گلستان در باره بحران کم ابی اعلام نمود: از همه شهر وندان خواهش داریم مسئله کمبودآب در استان و کشور جدی است و کاهش بارندگی و تغییر اقلیمی و گرم شدن هوا اگر با همین وضعیت پیش برود مشکلات ما هر روز بیشتر می شود پس سعی کنید ۱۰ال۱۵ درصد صرفه جویی کنیم تا این بحران را رد کنیم

IMG_7519IMG_7521

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۵:۵۲ ب.ظ

دیدگاه