مهندس مروتی معاون عمرانی استاندار گلستان :باید کمک کنیم با رفع موانع جامعه را بامعلولین آشتی دهیم

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان ستاد مناسب سازی و مبلمان شهری استان گلستان امروز با حضور مهندس مروتی معاون عمرانی استاندار گلستان فرمانداران شهرداران و مدیران بهزیستی استان در سالن همایش استاندار گلستان برگزار گردید .  ستاد مناسب سازی می کوشد با هدف ایجاد و تساوی فرصت ها و رعایت حقوق افراد معلول و کم توان به منظور مشارکت آنان در کلیه امور جامعه حضور معلولان جامعه را در اذهان طراحان شهری جهت ایجاد فضائی مناسب به مرحله تعیین برساند.
در این همایش مهندس مروتی ضمن تبریک ایام بعثت پیامبر و خیر مقدم به حاضرین بیان نمود: جامعه معلول و جانبازان انقلاب اسلامی و بخش اعظمی از جامعه به یک سنی از دوران زندگی رسیده اند نیازمند کمک و حیات مطلوب با آسایش و آرامش می باشند.
وی درادامه با توجه به درصد معلولین براساس اعلام سازمان ملل بیان نمود: ۱۰درصد جمعیت جهان براساس اعلام سازمان ملل جزء معلولین می باشند و اگر از این جهت سالمندان اضافه کنیم بالای ۳۰درصد خواهد شد .
مهندس مروتی در تعریف معلول اظهار داشت : معلول مختص کسانی هست که مادر زادی اینطور شده  است و معلولیت در کمین و کنار ما نشسته است . و همه ما در هر نقطه قرار داریم باید تلاش کنیم تاآثار محرومیت و سختیها را از همین الان کاهش بدهیم بنابر این بایددر مسیر مناسب سازی حرکت کنیم . و این نیاز به عزم جدی در اجرا می باشد. و بنا براین امتیاز دادن به فعالیتهای مدیران در قاعده پروژه عمرانی در این بخش می باشد.
معاون عمرانی استاندار گلستان ضمن مخاطب قرار دادن مسئولین مسکن استان گفت : ما باید پیمانکاران را نیز آموزش بدهیم و جامعه مهندسی بطور کامل در این اصل باز آموزی شود.
مهندس مروتی ضمن بیان اینکه که  توسط دست اندرکاران سازه ها در شهر و آپارتمانها عموما استاندارد سازی رعایت می شود ولی در ساختمان سازی ویژگیهای معلولین در آن تعبیه شود . و سازمان نظام مهندسی مسئول می باشد که این بخش را کنترل کند .و این مناسب سازی در کنار پایان کار کنترل شود.
وی همچنین بیان داشت در کمیسون ماده ۱۰۰ رسیدگی به تخلفات ساختمانی باید این طرح مناسب سازی ویژه معلولین نیز در آن اقدام شود.

مهندس مروتی  تعداد آمار سالمندان استان را ۱۳۰هزار نفر و تعداد معلولین استان را ۴۷ هزار نفر اعلام نموده گفت : همه ما یک معلول متحرک هستیم .و بیایید نگاه خود را از ابتدا تغییر بدهیم .
وی ضمن مخاطب قرار دادن شهرداران گفت : یکی از شهرداریها بعنواون پایلوت و یک شهر بعنوان شهر مناسب سازی اعلام امادگی کند شهری که بدون نیاز تغییری در ساختار شهری باشد.
مهندس مروتی در خاتمه ضمن اینکه از شهرداران خواست که رابطی را به بهزیستی معرفی کنند گفت : ممکن است بخشی از معلولیت را درمان کنیم ولی نمی توان ۱۰۰درصد معلولیت را در مان کردوباید کمک کنیم با رفع موانع جامعه را بامعلولین آشتی دهیم وشرایط زندگی مطلوب را برای این عزیزان فراهم کنیم.

قبل از مهندس مروتی  رقیه رحمانی مدیر کل بهزیستی گلستان ضمن بیان اینکه قانون اگر باشد تمامی مشکلات حل می شود بیان نمود : یکسان سازی فرصتها یک فرایند است که محیط فیزیکی و آموزش و اشتغال و امکانات رفاهی اماده کنیم برای معلولین باید فراهم کنیم و ما باید فضا راآماده کنیم وی ضمنا اعلام نمود ما دوکار پژوهشی انجام دادیم یک بررسی میزان استاندارد سازی مبلمان شهری ودو پروژه cisکه طرحش به تهران رفته با هدف مکان یابی نقاط برای معلولین شناسای کنیم

IMG_7468IMG_747020150509_092928IMG_7478

 

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲:۰۹ ب.ظ

دیدگاه