مهندس حسینی سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان در نشست با نماینده آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی خبر داد: ۲ و نیم میلیارد متر مکعب پتانسیل آبی استان / نیاز ۲۰۰هزار هکتاراراضی قابل کشت به زهکشی و شستشو

البرز گلستان به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سید محسن حسینی در نشست با نماینده آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی که در امور منابع آب آزادشهر و رامیان برگزار شد، اظهار کرد: یک کیلومتر نقشه برداری و تعیین حد بستر رودخانه به اندازه یک متر دیواره سازی هزینه دارد که این امر نیازمند توجه بیشتر است. مرحله بعد رپرگذاری است . زمانی که همه بدانند از این نقطه رپر گذاری شده مثلا باید ۱۵ متر فاصله گرفته شود، بسیار کار مردم راحت تر می شود.

وی تصریح کرد: اخذ سند بسترها و اکیپ های گشت و بازرسی از دیگر مباحث اساسی مهندسی رودخانه است. بر اساس استانداردها برای حفاظت از هر ۱۰۰ کیلومتر رودخانه یک اکیپ فنی و هر سه اکیپ فنی یک اکیپ حقوقی نیاز است. حدود ۶۵۰ کیلومتر از رودخانه های استان داخل شهرها و روستاهاست. اعتقاد ما بر این است که لازم است استانداری ، فرمانداریها و نمایندگان مجلس برای حل مسائل این مبحث و افزایش اعتبارات مهندسی رودخانه ها با توجه به سیلابی بودن استان یاریگر ما باشند.

مهندس حسینی بیان کرد:  ۲ و نیم میلیارد متر مکعب پتانسیل آبی استان است. ۲۰۰ میلیون مربوط به شرب ، ۱۰۰ میلیون  متر مکعب مصارف صنعت، ۱۰۰ میلیون مسائل زیست محیطی حداقلی و  ۱۰۰ میلیون آبزی پروری را شامل می شود. ۲٫۱ میلیارد متر مکعب هم مصرف کشاورزی است .

سرپرست شرکت آب منطقه ای استان افزود: در استان گلستان حدود ۸۵۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت وجود دارد که ۲۰۰ هزار هکتار نیاز به زهکشی و شستشو دارد. در حال حاضر نیز ۲۵۰ هزار هکتاراراضی آبی و مابقی دیم کشت می شود.  اما نیاز آبی استان بر اساس مصارف کنونی ۴ میلیارد متر مکعب بیش از این مقدار است که نشان می دهد در درجه اول باید صرفه جویی در درجه دوم بازیافت پسآب ، در درجه سوم انتقال آب از حوضه های دیگر و در درجه چهارم استفاده از آب دریا پیگیری شود.

وی بیان کرد:  برخی از این موارد سازه ای ، برخی مدیریتی و برخی فرهنگ سازی است. مجموعه آب باید تلاش کند اما نیازمند یاری آحاد مردم و همه عزیزان در مجلس و دولت هستیم.
سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: حدود ۷۵۰۰ حلقه چاه مجاز و غیر مجاز در دو شهرستان آزادشهر و رامیان داریم که چاه های غیر مجاز در مجموع ۲۰ درصد آب را مصرف می کنند، اما تعدد آن ها زیاد است.

وی بیان کرد: حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب از آب های زیرزمینی ۲ شهرستان استفاده می شود، که حدود ۴۰ میلیون متر مکعب در بخش چاههای بدون پروانه است که هر چند بودنشان برای سفره مشکل خاصی ایجاد نمی کند چرا که آبدهی کمی دارند و از سفره های کم عمق تغذیه می شوند، اما موجب کاهش آبدهی چاه های مجاور خود و ضرر و زیان چاهداران مجاز می شوند.

مهندس حسینی افزود: برخی از این چاه ها واجد پروانه دادن هم هستند مشروط بر اینکه در قالب تخصیص بوده و ضرر حریمی برای مجاورین خود نداشته باشد. که تاکنون تعداد زیادی ثبت نام کرده و تعیین تکلیف شده و تعدادی نیز علیرغم اطلاع رسانیها ، ثبت نام نمی کنند که دلیل این موضوع مشخص نیست.

وی بیان کرد: سد قره چای رامیان ، آب شرب شهرستان آزادشهر و رامیان و بهسازی انهار سنتی فندرسک که  در پکیج ۲ طرح قره سو – زرین گل قرار دارد ، از مهم ترین موضوعات بخش آب این ۲ شهرستان است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۵ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۴:۴۵ ب.ظ

دیدگاه