نائب رئیس اتحادیه باغداران هندوانه ایران کیلویی ۱۰۰۰ تومان به کشور‌های عربی صادر می‌شود

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان با توجه به یارانه ای که دولت برای آب مصرفی بخش کشاورزی در نظر دارد، قیمت هزار تومانی صادرات هندوانه به کشو‌های‌ عربی تقریبا مجانی است.

مجتبی شادلو با تاکید بر آغاز صادرات دوباره هندوانه ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: میزان تولید هندوانه در سال جاری بیشتر از نیاز بازار است و دلیل صادرات این محصول مانند سال گذشته برای جلوگیری از ضرر و زیان کشاورزان و به اجبار است.
نائب رئیس اتحادیه باغداران ادامه داد: بدون در نظر گرفتن وقفه چند روزه صادرات این محصول، میزان صاردات هندوانه در دو ماه ابتدای برداشت مناسب بوده است.
شادلو اظهار داشت: هندوانه صادارتی ایران به کشور‌های حوزه خلیج فارس، عراق و ترکیه صادر می‌شود که بازار ترکیه از بازار‌های اخیرا توسعه یافته است که از طریق خودروهای ترانزیت این کشور و در زمان بازگشت به کشور خود انجام می شود.
وی تصریح کرد: واردات هندوانه به ترکیه بر خلاف سایر کشورها است و از طریق خرید مستقیم عوامل ترک از میدان مرکزی میوه و تره بار تهران انجام می‌شود.
شادلو یادآور شد: قیمت صادرات هندوانه ایران ناچیر بوده و هر کیلو گرم از این محصول حدود هزار تومان صادر می‌شود اما برای حمایت از تولید کنندگان ضروری است.
این مقام مسئول گفت: وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته طی اطلاعیه به کشاورزان هشدار داد که از کاشت بی رویه هندوانه به خصوص در مناطقی که با مشکلات کمبود آب روبه رو هستند، خوداری کنند اما این توصیه مورد استقبال کشاورزان قرار نگرفت.
نائب رئیس اتحادیه باغداران خاطر نشان کرد: درتمام طول سال گذشته به دلیل کشت بیشتر از نیاز هندوانه، کشاورزان این محصول را با ضرر به فروش رساندند و در سال جاری نیز این محصول به قیمت ۵۰۰ تا ۸۰۰ تومان در میادین مرکزی میوه و تره بار به فروش می‌رسد.
وی در تاکید کرد: با احتساب هزینه ۳۰۰ تومانی حمل و نقل از چابهار به تهران و پرداخت حق العمل کاری، عایدی تولید کنندگان در هر کیلو گرم ۲۰۰ تومان است که در صورت توقف صادرات این مبلغ نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.
گفتنی است که هنداونه از جمله محصولات کشاورزی است که با توجه آب بری بالا، تولید و صادرات آن برای کشور به صرفه نیست.

نوشته شده توسط البرزگلستان در چهارشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۴:۵۱ ق.ظ

دیدگاه