هم اندیشی جوانان صاحبنظر و فعالان غیردولتی با مهندس کریمی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گلستان

به گزارش پایگاه خبری البرز گلستان با برنامه ریزی حوزه مشاور جوان استانداری، نشست توسعه گردشگری و حفظ و احیا میراث فرهنگی گلستان، با حضور جوانان صاحبنظر و ابراهیم کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان و معاونان اداره کل مذکور برگزار شد.

علی نصیبی مشاور استاندار و رئیس گروه مشاوران جوان در ابتدای جلسه، ایجاد بستر ارتباطی بین جوانان صاحبنظر و دارای دغدغه در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی و نیز مسوولین ذیربط را هدف اصلی برگزاری این جلسه عنوان کرد و ابراز امیدواری نمود اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با استفاده از این ظرفیت فکری به عنوان اتاق فکر و کارگروه های تخصصی، از ایده های خلاقانه جوانان صاحبنظر جهت تحول در این حوزه استفاده لازم را نماید.

وی سخن خود را با این پرسش آغاز کرد: چرا حوزه مشاوران جوان استانداری، برگزاری جلسه هم اندیشی در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری را به عنوان یکی از اولویت های کاری خود در ابتدای قرار داده است؟

مشاور جوان استاندار خاطرنشان کرد: استان گلستان برای دستیابی به توسعه همه جانبه، علاوه بر توسعه در جنبه هایی که حالت نرم افزاری دارند همچون توسعه سیاسی، توسعه فرهنگی، توسعه اجتماعی و …، می بایست از حرکت به سوی دیگر جنبه های توسعه همچون توسعه اقتصادی و تجاری، توسعه صنعتی، توسعه کشاورزی، توسعه گردشگری و … نیز غافل نباشد.

علی نصیبی اظهار داشت: براین اساس با توجه به ویژگی های خاص استان گلستان و پتانسیل هایی که این استان در زمینه گردشگری دارد، تبدیل این پتانسیل های بالقوه به بالفعل و استفاده بیش از پتانسیل گردشگری در جهت توسعه استان، یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

وی متذکر شد: با لحاظ جنبه های مختلف گردشگری، اعم از گردشگری طبیعی یا اکوتوریسم، گردشگری روستایی، گردشگری تاریخی، گردشگری ماجراجویانه یا هیجان، گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت، و گردشگری فرهنگی، استان ما دارای پتانسیل لازم در بسیاری از جنبه های ذکر شده گردشگری می باشد.

مشاور استاندار و رئیس گروه مشاوران جوان خاطرنشان کرد: اما چه شده که؛ پس از گذشت ۱۶ الی ۱۷ سال از تشکیل استان، نتوانسته ایم از این پتانسیل بهره کافی و لازم را ببریم. اینها مسایلی هست که ما علاقه داریم در این جلسات کالبدشکافی شود.

علی نصیبی متذکر شد: ما متاسفانه گاه دلخوشیم به آمار حضور مسافران و گردشگران در استان ما یا بهتر بگوئیم آمار عبور مسافران و گردشگران ازاستان ما. عبوری که به علت قرار گرفتن در مسیر استان های ساحلی و مشهد مقدس مسافر چاره ای به جز این عبور ندارد. اما این حضور یا عبور، چه تاثیری بر اقتصاد استان داشته است؟

وی اظهار داشت: آیا اصلا به مقوله اقتصاد گردشگری یعنی تاثیری که حضور گردشگر از لحاظ درآمد اقتصادی بر روی زندگی مردم ما میگذارد توجه کرده ایم؟

مشاور استاندار گفت: چه میشود که گردشگر در استان همجوار ما هزینه سنگین می کند و برای ورود به هر مکانی ورودی پرداخت می کند و اینجا در گلستان، یا به سرعت عبور کرده و یا در گوشه کناری چادری برپا می کند و کمترین هزینه کرد را در گلستان متحمل می شود؟

رئیس گروه مشاوران جوان استان خاطرنشان کرد: ما به افزایش اقامت گردشگر در گلستان تاکید می کنیم اما به واقع چه جاذبه تفریحی یا سیاحتی مناسب برای گردشگر ایجاد کرده ایم که گردشگر، گلستان را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کند یا اینکه در مسیر بین دو مرکز مهم گردشگری، در گلستان ما با این همه پتانسیل اقامت داشته باشد.

علی نصیبی گفت: باید امروز بعد از ۱۷ سال از تشکیل استان از خود بپرسیم تا چه حد در جهت شناساندن گلستان به هموطنان موفق بوده ایم و البته از خود بپرسیم چرا گلستان زیبای ما با این همه جاذبه، در بین تورهای گردشگری برگزار شده از سوی آژانس های سراسر ایران، به آن اندازه لازم جایگاهی دارد. ما در این نشست ها به دنبال پاسخ این سوالات هستیم.

مشاور استاندار گلستان متذکر شد: البته باید ذکر کنم هرچند که ما اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را متولی این حوزه در استان می دانیم اما به واقع تنها این اداره در حوزه مربوطه مسئول نیست. گردشگری با توجه به اینکه مقوله ای چند وجهی و پیچیده است نیاز به تغییر رویکرد دیگر دستگاه ها نیز دارد.

وی گفت: برای اینکه استان در این حوزه موفق باشد نیاز به یک برنامه ریزی اصولی و با لحاظ داشته ها، تهدیدها و افق های کاری در برنامه های کوتاه و میان و بلندمدت دارد.

مشاور جوان استاندار گلستان اظهار داشت: امیدوارم با تداوم هم اندیشی ها و ارتباطات موجود، و با توجه به اینکه بسیاری از فعالان فرهنگی اجتماعی استان خود را دغدغه مند در این حوزه میدانند زمینه استفاده بیش از پیش از خرد جمعی و استفاده از نظرات همه سرمایه های فکری استان در این حوزه فراهم شود.

علی نصیبی افزود: استان در بحث میراث فرهنگی دارای داشته های فراوان بسیاری همچون، بافت تاریخی گرگان با ویژگی های خاص و منحصر به فرد، بناهای تاریخی گمیشان، برج ثبت شده در یونسکو برج آجری قابوس گنبدکاووس، شهر تاریخی جرجان، پل تاریخی آق قلا، برج رادکان، بافت خاص برخی روستاهای استان، و دیگر بناها می باشد که در کنار میراث معنوی استان، به نوعی نشانه هویت و تاریخ منطقه ما هستند و مشخصه استان گلستان که امیدوارم در راستای حفاظت از این میراث تلاش جدی صورت پذیرد.

رئیس گروه مشاوران جوان استان خاطرنشان کرد: همچنین شاید با توجه به فعالیت ها و زحمات سال های گذشته در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیازمند بازنگری در برخی رویدادها و برنامه ها همچون جشنواره فرهنگ اقوام باشیم و بررسی کنیم که این جشنواره در ورطه تکرار گرفتار نشود و یا اصولا بدل به رویدادی روتین نشده و زمینه ساز افزایش حضور گردشگران فرهنگی چه ایرانی و چه خارجی در استان شده و تنها به صرف حضور دو فروشنده از کشورهای دوست همچون افغانستان و ترکمنستان، لقب بین المللی به جشنواره ندهیم.

علی نصیبی گفت: مطمئنا آموزش مبتنی بر علم روز همه عوامل مرتبط با گردشگری در استان گلستان، میتواند به ارتقا این صنعت در استان کمک شایانی کند.

وی اظهار داشت: افزایش پروازهای فرودگاه های استان چه در مقاصد داخلی و چه خارجی، مطمئنا نقش مستقیم در توسعه گردشگری استان خواهد داشت.

مشاور جوان استاندار گلستان خاطرنشان کرد: استفاده از پتانسیل های گردشگری همچون جزیره آشوراده با لحاظ ضوابط زیست محیطی که تاکید مسئولان استان می باشد میتواند زمینه ساز تحول در توسعه گردشگری استان شود.

1430728594__dsc2213
علی نصیبی اظهار داشت: ثبت دیوار تاریخی گرگان در یونسکو و استفاده از پتانسیل این دیوار دفاعی مهم با سابقه ای که به دوره ساسانیان باز میگردد در کنار داشته هایی همچون برج قابوس گنبد، میتواند به عنوان جاذبه های تاریخی استان مورد توجه بیش از پیش قرار گیرد.

مشاور استاندار گفت: مسیر، مسیری سخت است و اگر بخواهیم استان ما توسعه پیدا کند نیازمند تغییر در نگاه ها و یاری همه جانبه هستیم. و البته در این مسیر، حوزه مشاوران جوان استانداری گلستان هم در کنار جوانان و هم مسئولان است.

وی اظهار داشت: مطالبات را در ابتدای کار کمی منطقی نموده و آنها را با اختیارات موجود متناسب کنیم.

علی نصیبی ضمن تشکر از سعه صدر کریمی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان تشکر کرد و از نگاه وی در پذیرش راهکارها و نقدهای جوانان تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد این روند ادامه داشته باشد.

وی گفت: با توجه به آنکه گردشگری از اولویت های مسئولان ارشد استان از جمله استاندار گلستان است امیدواریم در تخصیص اعتبارات به این حوزه نیز توجه لازم را داشته باشیم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۷ ب.ظ

دیدگاه