هر ایرانی سالانه ۱۴۰ کیلوگرم نان می‌خورد؛ ایران چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نان در جهان

بررسی‌ها نشان می‌دهد ایران پس از بنگلادش، مصر و ترکیه به عنوان چهارمین مصرف‌کننده بزرگ نان در جهان شناخته می‌شود.
به گزارش خبرنگارالبر گلستان به نقل از اقتصاد ایران آنلاین، حجم بازار مصرف نان دنیا مطابق با آمار موسسه Insead سالانه حدود ۸۶ میلیارد دلار برآورد شده است. یک سوم این بازار سهم آسیا و اقیانوسیه بوده که بزرگترین بازار نان در دنیا را تشکیل می‌دهند. پس از این منطقه آمریکای شمالی با ۲۵ درصد و اروپا نیز با همین میزان سهم در رده‌های بعدی قرار دارند.

آمریکای جنوبی، خاورمیانه و آفریقا مجموعا با ۱۷ درصد سهم کوچکی از کل بازار مصرف نان را به خود اختصاص می‌دهند.

در یک بررسی مشخص می‌شود که ایران پس از بنگلادش، مصر و ترکیه به عنوان چهارمین مصرف‌کننده نان در جهان شناخته می‌شود. سهم نان در سبد غذایی خانوارها نشان می‌دهد در کشور بنگلادش این سهم به حداکثر می‌رسد به طوری‌که هزینه مصرفی نان بیش از ۵۰ درصد از کل هزینه‌های مواد خوراکی خانوارهای کشور بنگلادش را شامل می‌شود.

پس از این کشور، کشورهای مصر، ترکیه و ایران قرار دارند. کمترین هزینه مصرف نان نیز مربوط به کشورهای توسعه یافته استرالیا، ایالات متحده و فرانسه است.

هر ایرانی ۱۴۰ کیلوگرم نان می‌خورد. آمارها حکایت از آن دارد که ایرانی‌ها در سال حدود ۱۴۰ کیلو گرم نان مصرف می‌کند. این میزان مصرف حتی از کشورهای همسایه‌مان نیز بیشتر است و با وجود داشتن فرهنگ مشترک با بسیاری از کشورهای اطراف، استفاده از نان در وعده‌های غذایی ایرانیان بسیار بیشتر است. به طور نمونه میزان مصرف نان در کشور ترکیه با ۱۰۰ کیلو در سال در مقامی بعد از ایران قرار دارد.

جداول گویای آن است که مصرف نان در ژاپن تنها ۱۰ کیلوگرم در سال بوده و این میزان در آمریکا ۲۹ تا ۳۹، انگلستان ۳۹ تا ۵۳، هند ۹۷، استرالیه ۵۳ و خاورمیانه ۱۱۸ کیلوگرم برآورد شده است.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۰۵ ب.ظ

دیدگاه