راه اندازی موزه آب در یکی از تاسیسات قدیمی آبی شهر گرگان به مناسبت روز جهانی موزه

البرز گلستان در جلسه سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان ومدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان به مناسبت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی بر پیگیری تکمیل و غنی بخشیدن به گنجینه آب استان گلستان تاکید شد.

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان دراین جلسه اظهار کرد: یکی از موارد مغفول در زمینه آب ، فرهنگ آب طی  یکصد سال اخیر است که تضعیف شده است و دقیقا گاهی اوقات تعریف نمی شود، که مسائل فرهنگی آب چیست. مهم ترین مساله این است که بتوانیم زمینه ای در مردم به وجود بیاوریم که بهره وری از آب را افزایش دهیم، یعنی فرهنگ آب را در ذهن همه مردم و مسئولین نهادینه کنیم.

مهندس سید محسن حسینی اظهار کرد: نهادینه شدن فرهنگ آب، پیش زمینه هایی می خواهد که یکی از موارد پیش زمینه ای آن، پیشنیه آب است و اینکه در گذشته فرهنگ آب به چه صورت بوده است.

وی افزود: هزار و۷۰۰ سال پیش در گلستان سد ساخته شده است که این سد به نام سد گرکز مربوط به دوران ساسانیان ، با طول تاج ۴۵۰ متر که ۳۰۰ متر آن همچنان وجود دارد  بر روی گرگانرود ساخته شده است واین در حالی است که اکثر مردم استان از وجود چنین سدی در استان با این پیشینه اطلاع ندارند.

مهندس حسینی افزود: از برنامه های شرکت آب منطقه ای این است که جهت غنای موزه آب در استان با همکاری میراث فرهنگی بتواند در یکی از تاسیسات قدیمی آب در شهر گرگان مانند آب انبار یا یکی از حمام های قدیمی اقدام به راه اندازی موزه آب نماید.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان نیز در این جلسه اظهار کرد: از نوع نگاه شما به موضوعات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری تشکر می کنم. حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را حوزه فرابخشی می دانیم که اگر قرار است قدمی برداشته شود و اقدامی صورت گیرد ، حتما به نگاه ها و دیدگاه هایی در دستگاه های مختلفی که مرتبط با حوزه میراث و گردشگری هستند نیاز داریم. از این جهت نگاه ودیدگاه شما را ارزشمند می دانیم.

مهندس احمد تجری افزود: موزه های تخصصی از موضوعات مشخص در حوزه میراث فرهنگی است که این موزه های تخصصی  هم در کشور و هم در استان شکل گرفته است.

وی بیان کرد: در حوزه آب با توجه به قدمتی که دراستان وجود دارد. حتما موضوعات قابل بحثی است که با این پیشینه مهندسی در حوزه آب قطعا ضرورت این موضوع را دو چندان می کند، که اگر بتوانیم با کمک یکدیگر در ایجاد یک موزه تخصصی آب قدم برداریم موزه غنی ای خواهد بود.

مهندس تجری افزود: در گرگان هم به ویژه در بافت سرچشمه آب انبارهای مختلف و هم حمام های مختلفی هست که قابلیت پیگیری دارد. قدم اول پیگیری مکان موزه است وقدم مهم بعدی شناسنامه فنی موزه است که باید با قسمت امور موزه ها تدوین شود.

خبر حسین مصدق

نوشته شده توسط البرزگلستان در سه شنبه, ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۳:۴۴ ب.ظ

دیدگاه