- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

مقاله رسیده: در روابط عمومی، بیش و پیش از هر چیز نیازمند تغییر نگرش ها هستیم/فرشته سلطان مدیرروابط عمومی اداره کل استاندارد گلستان

مسئول روابط عمومی استاندارد گلستان:روابط عمومی را جور دیگر باید دید
به گزارش البرز گلستان مسئول روابط عمومی اداره کل استاندارد گلستان در آئین گرامیداشت هفته ارتباطات و روابط عمومی که با حضور استاندار گلستان، مدیرکل روابط عمومی استان و مدیران و کارشناسان دستگاه های اجرایی گلستان برگزار شد، به عنوان یکی از نمایندگان جمع حاضر جهت طرح مسائل و مشکلات و نیازمندیهای روابط عمومی در استان، تریبون را دقائقی در اختیار گرفت.
فرشته سلطانی در این فرصت به برخی خلاء های موجود در این حوزه اشاره کرد و گفت: اگر بخواهم سخنانم را در چند محور خلاصه کنم می توان به ضرورت توانمندسازی روابط عمومی ها، آموزش مستمر آنان، شناسایی سرآمدان و خبرگان روابط عمومی و به کارگیری آنان در پست های مدیریتی، حمایت از روابط عمومی ها با برنامه های رفاهی و تشکیل مجمع امور صنفی، هم افزایی آنان، تایید صلاحیت شرکت ها و موسسه های مرتبط با حوزه روابط عمومی برای برون سپاری بخشی از فعالیت های این حوزه به بخش خصوصی و نیز تعریف و تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد آنان و ابلاغ آن در ابتدای هر سال توسط روابط عمومی استان اشاره داشت.
مولف کتاب آفات آداب اجتماعی افزود: در استاندارد، برای تایید صلاحیت یک مدیر کنترل کیفیت که در واقع بازوی اجرایی استاندارد برای نظارت بر تولیدات محسوب می شود؛ ضمن بررسی تطابق تحصیلی و تخصصی آن فرد با محصولی که قرار است بر آن نظارت کند، او نیازمند آموزش مستمر برای استمرار صلاحیتش به عنوان مدیر کنترل کیفیت است. نمی توان کسی را با فرض تطابق مدرک تحصیلی اش با محصول مورد نظارت، بدون آموزش به حال خود رها کرد و انتظار داشت او بازوی اجرایی و ناظر شایسته ای برای کنترل کیفیت تولیدات ما باشد و این خلائی است که ما در روابط عمومی با آن روبروییم.
این دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی در دانشگاه مازندران اظهار داشت: گذشته از این که ما بعضا کارکنان روابط عمومی را بدون هیچ تخصص یا مدرک مرتبط در این حرفه می گماریم، آموزش و پایش مستمر را نیز مغفول می گذاریم.
وی در ادامه ضمن قدردانی از زحمات مجموعه روابط عمومی استان در برگزاری همایش های سالانه و کارگاه های آموزشی برای روابط عمومی ها، بر ضرورت تعیین شاخص های ارزیابی عملکرد روابط عمومی ها در ابتدای هر سال و ابلاغ آن به دستگاه ها تاکید کرد و گفت: ما هر سال عملکرد خود را به روابط عمومی استان ارائه می کنیم و خود را در معرض نقد و داوری قرار می دهیم اما این نقد و داوری بر اساس شاخص های از پیش تعیین و ابلاغ شده نیست. در حالی که اگر این پارامترها در ابتدای هر سال مشخص شود، علاوه بر اینکه به عملکرد ما روابط عمومی ها جهت می دهد، استان را در اجرای منویات اطلاع رسانی و فرهنگی نیز یاری می رساند.
این مدرس مسئولیت اجتماعی در استان گلستان همچنین به ضرورت هم افزایی روابط عمومی ها اشاره کرد و گفت: با جزیره ای عمل کردن، توسعه به راحتی اتفاق نمی افتد. ما ناگزیر از ارتباط و تعامل با یکدیگریم. گرچه با شرائط ایجاد شده در اثر شیوع بیماری های واگیردار، امکان گرد هم آوردن تمامی مدیران و کارشناسان روابط عمومی وجود ندارد اما همانطور که در جشنواره شهید رجایی دستگاه های اجرایی را به گروه های مختلف تقسیم می کنیم، روابط عمومی های دستگاه ها را نیز می توان به تناسب ماموریت ها و وظایف سازمانی شان تقسیم کرد و آنها را در تعامل ماهانه قرار داد و خروجی این تشریک مساعی و هم اندیشی را به طور فصلی به شورای روابط عمومی استان ارائه کرد.
این پژوهشگر مسائل اجتماعی در ادامه خواستار تشکیل یک بانک اطلاعاتی از روابط عمومی های سرآمد و زبده و به کارگیری آنان در مشاغل مدیریتی شد و افزود: مشاوران اجتماعی در تمام دنیا، از اعتبار و اهمیت ویژه ای در سیاستگذاری های کلان برخوردارند اما متاسفانه در کشور ما ساختار روابط عمومی در دستگاه های اجرایی به گونه ای است که فرصت رشد و ارتقاء سازمانی برای کارکنان آن فراهم نیست و لذا اگر این متخصصین، مورد تفقد و توجه برای ارتقاء سازمانی قرار نگیرند، انگیزه اندکی برای توسعه یافتگی حرفه ای و سازمانی برای آنان باقی می ماند.
سلطانی همچنین خواستار فراهم کردن برنامه های رفاهی و حمایتی نظیر عقد قرارداد برای استفاده روابط عمومی ها از سالن های ورزشی، مهمانسراها و تفرجگاه های شهرهای مختلف و یا معرفی آنان برای دریافت تسهیلات بانکی شد و تشکیل صندوق مالی روابط عمومی ها را نیز با نظارت شورای روابط عمومی، راهی برای تقویت مالی و گره گشایی از کارکنان این حرفه دانست.
تایید صلاحیت شرکت های خصوصی برای برون سپاری بخشی از فعالیت های قابل واگذاری روابط عمومی، درخواست دیگر این مسئول روابط عمومی در استان گلستان بود.
وی در پایان تاکید کرد ما در روابط عمومی، بیش و پیش از هر چیز نیازمند تغییر نگرش ها هستیم. روابط عمومی را باید جور دیگر دید. ما ضمن اینکه در بدنه روابط عمومی نیازمند استفاده از یک ترکیب سخت افزاری و نرم افزاری در کنار هم شامل یک فرد با تجربه در کنار یک نیروی جوان، یک نیروی آقا در کنار نیروی خانم، متخصص آی تی در کنار کارشناس علوم انسانی و اجتماعی هستیم و … ، از بیرون نیز نیازمند تغییر نگرشیم. باید روابط عمومی را به عنوان یک برنامه گذار و مشاور اجتماعی دید نه یک نیروی سخت افزاری برای اجرای تبلیغات محیطی !

خبر زهره رحمانی

+2 [1]
0 [1]