مهندس حسینی سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان:مبارزه با “رودخانه خواری” نیازمند نقشه برداری ، تعیین حد بستر وحریم ، رپرگذاری و صدور سند رودخانه ها است

مبارزه با “رودخانه خواری” نیازمند نقشه برداری ، تعیین حد بستر وحریم ، رپرگذاری و صدور سند رودخانه ها است

سرپرست شرکت آب منطقه ای گلستان در دیدار با فرماندار گرگان به مناسبت سال جدید ، ضمن تبریک سال نو و تقدیر ویژه از فرماندار در عملیات مبارزه با ویروس کرونا گفت: “رودخانه خواری” معضلی است که کل کشور و استان و شهرستان گرگان به آن مبتلا است و برای حل آن باید نقشه برداری و کاداستر ، تعیین حد بستر و حریم ، رپرگذاری و صدور سند به عنوان گامهای اساسی در همه رودخانه ها انجام شود..

البرز گلستان به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس سید محسن حسینی در این دیدار که با حضور برخی معاونین و مدیران شرکت و مدیر امور منابع آب گرگان و آق قلا برگزار شد، اظهار کرد: در استان ۲۷۰۰ تا ۲۸۵۰ کیلومتر رودخانه وجود دارد و قانون برای تعیین حد بستر و رپرگذاری این رودخانه ها به ما تکلیف کرده است که در حد امکانات به آن بپردازیم که تاکنون توانسته ایم  بیش از۱۳۰۰ کیلومتر تعیین بستر و حریم و ۶۵۰ کیلومتر رپرگذاری را انجام دهیم.

وی افزود: بدون نقشه برداری و تعیین حد بستر ودر ادامه رپرگذاری و صدور سند برای رودخانه ها نمی توان به شکل کامل و سریع با “رودخانه خواری” مبارزه کرد و تقاضای ما از فرمانداری، سازمان برنامه ، استانداری و مجمع نمایندگان مجلس این است که در اعتبارات مربوط به نقشه برداری، تعیین حد بستر و حریم و … به ما کمک کنند تا بتوانیم این موضوع را در استان به سرانجام برسانیم چرا که اعتبارات اجرای آن به نسبت فواید آن بسیار اندک است.

مهندس حسینی در خصوص وضعیت اقلیمی شهرستان گرگان گفت : از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه) تا پایان اسفند ماه ۱۳۹۸، حدود ۳۸۶ میلی متر باران در شهرستان گرگان بارید که نسبت به درازمدت ۱۳ درصد افزایش را نشان می دهد.

وی افزود: متوسط دمای گرگان طی این مدت ۸ درجه بود در حالی که متوسط دمای درازمدت ۷.۷ درجه بوده است که ۳ دهم درجه افزایش دما را نشان می دهد که این افزایش دما ، افزایش تبخیر را نیز به دنبال دارد.

مهندس داود گیلک معاون طرح و توسعه شرکت و مهندس امین عموزاد مدیر امور منابع آب گرگان و آق قلا ، گزارش اجمالی در مورد طرح آب شرب کرگان و مسائل معتنابه رودخانه ها ارائه دادند.

فرماندار شهرستان گرگان در این جلسه با تبریک متقابل سال نو ، گفت: علیرغم  بارش های فروردین امسال که طبق آمار ارائه شده ، بیش از دو برابر متوسط دراز مدت بوده ، به دلیل تدابیر خوب شرکت آب منطقه ای، دغدغه خاصی نداشتیم  در عین حال که پیش بینی های خوبی هم انجام شد.

محمد حمیدی افزود: موضوع تامین آب شرب گرگان به عنوان مرکز استان موضوع نگران کننده ای است .با توجه به افزایش جمعیت گرگان و کاهش منابع آب زیرزمینی باید به آن توجه ویژه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حدود ۹۵ درصد آب شهر گرگان از منابع آب زیرزمینی تامین می شود، افزود: از مهم ترین اولویت های شهرستان در تامین آب شرب ، سد شصت کلاته است که هنوز در مراحل اولیه است و لازم است تعیین تکلیف شود و بایداز همه ظرفیتها در تسریع اجرای این طرح استفاده کنیم.

حمیدی بیان کرد: خط انتقال آب مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی گرگان که ۵ کیلومتر آن ساخته شده است و ۶ کیلومتر دیگه باقی مانده است، در اولویت قرار گیرد تا در تابستان امسال بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی اخذ سند برای رودخانه های استان را بسیار مهم دانست و با اعلام آمادگی فرمانداری افزود: این موضوع  در کنار سایر موارد مطرح شده برای حفاظت رودخانه ها ، برای پیگیری در دستور کار فرمانداری قرار می گیرد چرا که می تواند در جلوگیری از ساخت وساز غیر مجاز و حفظ حقوق بیت المال موثر باشد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۳۰ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲:۱۸ ب.ظ

دیدگاه