مقاله رسیده ?سالروز وقوع سیل گلستان?✍سید امیر میرفندرسکی.جانشین و مشاور مدیرکل بهزیستی گلستان ۲فروردین ماه ۱۳۹۹

‍ ‍کدخبر:۴۰۲۰۴

‍ ?سالروز وقوع سیل گلستان?

البرز گلستان/در ساعات اولیه صبح روز جمعه دوم فروردینماه ۱۳۹۸، خبر آب گرفتگی معابر و منازل مسکونی مناطق وسیعی از استان گلستان در فضای مجازی و بر روی کانال های خبرگزاریهای رسمی جانمایی و منتشر شد.
کمتر کسی به گستردگی سیلاب در استان گلستان،باور داشت.گر چه از هفته ی گذشته اعلام وضعیت هشدار توسط مراجع رسمی صورت گرفته بود،لکن عدم باور به این مساله، به ناگاه شرایط دشواری را برای شهروندان ساکن در مناطق گرفتار سیلاب و متولیان و مسئولین دستگاههای دولتی و موسسات و سازمانهای مردم نهاد و خیریه ای بوجود آورد.
در کمترین زمان ممکن شهرستانهای آق قلا، گمیشان و بندرترکمن در غرب استان دچار آب گرفتگی وسیع گردید و در مناطق شرقی استان،علاوه بر تخریب منازل مسکونی و آب گرفتگی معابر، رانش زمین در ارتفاعات، راههای ارتباطی را در بخش هایی از شهرستانهای گالیکش و مینودشت، قطع نمود.
در چنین شرایطی، با توجه به وضعیت ویژه گروههای هدف سازمان بهزیستی، بلافاصله تمامی مدیران و کارکنان بهزیستی گلستان فراخوانده شده و سپس با یاریگری از سوی گروهها،تشکل ها،مراکز و موسسات خیریه ای، همیاران سلامت روان،مجتمع ها و مراکز توانبخشی، کلینیک های مددکاری اجتماعی، مهدهای کودک، مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی و…بسیج امکانات و خدمات به شکل قابل توجهی در راستای حمایت های روانی اجتماعی از گروههای هدف در دستور کار قرار گرفت.
در ساعات اولیه روز دوم فروردین ماه، ستاد مدیریت بحران بهزیستی گلستان در شهر آق قلا تشکیل و تصمیمات مقتضی در راستای ایفای نقش سازمانی اتخاذ گردید.
در این شرایط، مهمترین مسائل پیش رو،برای بهزیستی موارد ذیل بود:
۱) جابجایی و انتقال مددجویان مقیم در آندسته از مراکزی که در مناطق پر خطر قرار داشتند که این موضوع در حداقل زمان ممکن انجام شد.

۲) تامین لوازم توانبخشی و بهداشتی برای مددجویانی که در محاصره سیل قرار داشتند.

۳)چگونگی استمرار حمایت از گروههای هدف گرفتار سیلاب که مستلزم هزینه های بسیار و نیروی انسانی متناسب با آن بود.

۴)توجه به ویژگی های فرهنگی اجتماعی گروههای هدف گرفتار سیلاب که غالبا در مناطق ترکمن نشین ساکن بودند.

۵) ساماندهی گروههای خیرین،نیکوکاران و موسسات یاریگر در موضوع کمک رسانی به سیل زدگان از داخل و خارج استان.

۶)هماهنگی با دستگاههای درگیر با سیلاب

۷) فرآیند سازی برای توزیع وسایل بهداشتی، توانبخشی،مواد غذایی و لوازم ضروری زندگی اهدایی و…به گروههای هدف گرفتار سیلاب

۸)نیازسنجی گروههای هدف گرفتار سیلاب

۹) توجه به نیازهای روانی اجتماعی کودکان،بویژه کودکان زیر ۶ سال

۱۰)برنامه ریزی برای بررسی و ارزیابی آسیب های روانی اجتماعی ناشی سیل (ارزیابی سریع پس از سانحه)

۱۱) برنامه ریزی برای دوران پس از فروکش کردن سیلاب و بازگرداندن مددجویان به محل سکونت رسمی خود

?سیل گلستان علیرغم مصائب و مشقت هایی که برای آحاد مردم این استان بویژه ساکنین مناطق سیل زده داشت،جلوه های بی نظیری از ایمان، فضیلت های اخلاقی،نوعدوستی، همنوایی اجتماعی و وحدت در عین کثرت را به تصویر کشید.
?کارکنان خدوم و فداکار بهزیستی گلستان، در سال ۱۳۹۸، بی خستگی،بر اساس اعتقاد و باور قلبی خود،در کنار موسسات و گروههای داوطلب همیار خود، دو ماه آزگار،بصورت شبانه روزی،خالصانه و صرفا در جهت رضایت خداوند سبحان، در میدان و کارزار سیلاب بوده و از هیچ کوششی دریغ نورزیدند.
?اکنون پس از گذشت یکسال از وقوع سیل، بواسطه تلاشهای صورت گرفته، حداکثر واحدهای آسیب دیده در جریان سیل، بازسازی و نوسازی گردیده و گروههای هدف بهزیستی آیین تحویل سال نو را در خانه های جدید خود برگزار نمودند که از این حیث، خداوند متعال را بخاطر التفات و عنایات واسعه اش، شاکر هستیم…
?در پایان،ضمن اعلام مراتب تقدیر و تشکر از مجموعه همکاران محترم و تلاشگر بهزیستی گلستان و همچنین جامعه بزرگ خیرین و نیکوکاران و مدیران و متولیان مراکز و موسسات غیر دولتی،اعم از استانی و خارج از استان که با نیت رضایت ایزد منان،باعث شادمانی و رضایت خاطر رنجدیدگان و مصیبت دیدگان سیل فروردین ماه ۱۳۹۸ گلستان گردیدند،از درگاه لایتناهی رحمان قدیر، برای ایشان سلامتی و عزت روزافزون مسالت می نمایم.

✍سید امیر میرفندرسکی.جانشین و مشاور مدیرکل بهزیستی گلستان
۲فروردین ماه ۱۳۹۹

نوشته شده توسط البرزگلستان در شنبه, ۰۲ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۳۴ ق.ظ

دیدگاه