رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان از راه اندازی آزمایشگاه مخصوص تشخیص ویروس کرونا به استعدادیک هزار نفربا جوابگوئی ۲۴ ساعته خبر داد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان اظهار کرد: از ۲۷ بهمن که ۱۳ بیمار حاد تنفسی در استان بستری شدند در تاریخ ۱۰ اسفند تعداد بیماران بستری حاد تنفسی در استان گلستان به ۵۹۳ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ادامه داد: کل بیماران مشکوک به کرونا ویروس ۱۳۵ نفر در استان بود و از روز انتخابات احتمال  می دادیم که کرونا در استان شیوع پیدا کند.

فاضل بیان کرد: در روز انتخابات در ۲ اسفند، کیت ها از چین به ایران نرسیده بود و در روز پنجشنبه یکم اسفند به منظور پیشگیری با پنج ویروس شناس جلسه برگزار کردیم و در خصوص علائم بیماران مبتلا به کرونا گفتگو داشتیم.

وی یادآور شد: تاکنون ۱۳۵ مورد آزمایش از بیماران مشکوک به کرونا بر اساس پروتکل های وزارت بهداشت به تهران ارسال شد و در روز گذشته ۶ جواب تست آزمایش ارسال شده مثبت اعلام شد که سه نفر فوت کرده بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان بیان کرد: از سه نفری که بر اثر کرونا فوت کرده بودند یک نفر، نوجوان دارای سابقه جراحی قلب بود و یک نفر دیگر فردی بالای ۵۰ سال بدون هیچ مشکل و علائم بالینی بود و فوتی دیگر مربوط به یک بیمار ۶۰ ساله با بیماری قلبی بوده است.

وی با بیان اینکه در روز گذشه از سوی وزارت بهداشت ۲۴ نمونه  مثبت اعلام شد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که طبق لیستی که وزارت بهداشت برای ما ارسال کرده بود از ۱۳۵  آزمایش جواب ۲۶ مورد  در روز گذشته پاسخ داده شد که از مجموع آن ۱۲ مورد مثبت بوده که از این میزان ۵ نفر فوت کردند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان یادآور شد: از مجموع ۱۲ مورد که در استان گلستان مبتلا به کرونا هستند هفت نفر از بیمارستان مرخص شدند.

فاضل تاکید کرد: با گروه ویروس شناسی استان جلسه برگزار کردیم و از طریق آزمایش دانشگاه علوم پزشکی نسبت به تشخیص تست بیماران مبتلا به کرونا اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار به منظور خرید وسایل تشخیص و انجام آزمایش کرونا در استان اختصاص یافته که می تواند یک هزار آزمایش کرونا در استان انجام دهد و پاسخ آن در ۲۴ ساعت ارائه خواهد شد و در چند روز آینده این آزمایشگاه راه اندازی خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان یادآور شد: اپیدمیولوژیست‌ های استان گلستان بررسی کردند که از روز شنبه در استان به پیک بستری بیماران تنفسی می رسید و به همین منظور ۵۰ تخت در بیمارستان حکیم جرجانی، ۵۰ تحت در بیمارستان صیاد شیرازی و ۵۰ تخت در بیمارستان ۵ آذر برای بستری بیماران حاد تنفسی و مشکوک به کرونا در نظر گرفته شده است و در حال حاضر ۸۰ درصد تخت های بستری برای بیماران تنفسی پر شده است.

وی با اشاره به راه اندازی سامانه ۳۱۵۰ برای پاسخگویی به سؤالات گلستانی ها در خصوص کرونا متذکر شد: تاکنون ۷ هزار و ۴۴۹ نفر با سامانه ۳۱۵۰ تماس گرفتند و میانگین زمان پاسخگویی به این افراد ۱۰۳ ثانیه بود.

اظهار کرد: وزارت بهداشت بیانیه داد که یک میلیون ماسک به هر استان ارائه می کنیم و نخستین محموله که به استان وارد شده ۱۰۰ هزار مورد بوده که بین مراکز بهداشتی کل شهرستان تقسیم شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ادامه داد: در روز دوشنبه ۵ اسفند با استاندار تماس داشتیم و به دنبال آن بازدید از شرکت تولیدی ماسک در آق قلا انجام شد و انجمن داروسازان را مجاب کردند که این مواد بهداشتی از داروخانه ها عرضه شود.

فاضل بیان کرد: مصرف داروخانه ها برای استفاده از لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده افزایش یافته است از این رو با کمبود رو به رو هستیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان تاکید کرد: ۴۰ هزار عدد اسپری ۱۲۵ سی سی ضد عفونی کننده در کل استان گلستان توزیع شده است.

فاضل بیان کرد: توزیع ماسک و مواد شوینده از داروخانه ها ممنوع شد به همین دلیل ماسک و مواد ضدعفونی کننده که در داروخانه وجود داشت باقی ماند و پس از چند روز که فروش آن آزاد شد با هجمه و کمبود مواد شوینده روبه رو شدند.

وی گفت: تب سنج ها در استان های همجوار مورد استفاده قرار گرفته و برای استانی که شیوع نداشت، می تواند کاربردی باشد ولی دوران کمون کرونا یک تا هفت روز است و این بیماران در دوران کمون هیچ علائمی ندارند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ادامه داد: در استان ۳۰ خط تلفن با شماره ۳۱۵۰ در نظر گرفتیم که در ۱۸ ثانیه به تماس های گرفته شده پاسخ می دهند.

فاضل خاطرنشان کرد: وقتی این بیماری در استان اپیدمی شده است دیگر استفاده از تب سنج کارایی ندارد.

وی گفت: ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار به کارخانه تولید کننده ماسک از سوی انجمن داروسازان و دانشگاه علوم پزشکی پرداخت کردیم که روزانه ۲۰ هزار عدد ماسک به استان گلستان ارائه کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان خاطرنشان کرد: ۲۵ نیرو نیز از سوی بسیج با این شرکت همکاری می کنند تا بتواند تولید خود را تداوم دهد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۲:۳۹ ب.ظ

دیدگاه