صمد قربان‌نژاد دبیر جشنواره بین‌المللی ستاره های صحنه مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این جشنواره تثبیت جایگاه هنرهای صحنه‌ای و ایجاد بستری مناسب برای هنرمندان است

علیرضا فدایی کرمانی- امسال چهارمین دوره جشنواره ستاره های صحنه که حالا با حضور شرکت کنندگانی از خارج ایران جنبه‌ی بین‌المللی به خود گرفته،باحمایت و میزبانی شهرداری کرمان زیر آسمان پرستاره‌ این شهر از تاریخ ۱۳ الی ۱۶ اسفند ماه برگزار می‌شود. از نکات حائز اهمیت این جشنواره، تخصصی بودن آن و پرداختن به هنرهای نمایشی از جمله اجرای زنده، مجری‌گری، استندآپ کمدی و نمایش‌های میان پرده‌کمدی و میان پرده‌کودک است که تا پیش از این چندان مورد توجه نبوده‌اند و حالا این جشنواره بستری مناسب و معتبر برای رقابت هنرمندان این عرصه محیا کرده است. جشنواره‌ی ستاره های صحنه امسال در دو بخش مردمی و رقابت اصلی در چهار سالن شهر کرمان،برگزار می‌شود. با صمد قربان‌نژاد، هنرمند تئاتر و تلویزیون، به‌عنوان طراح و دبیر این جشنواره گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که می‌خوانید.  علاقه‌مندم بدانم که داستان راه‌اندازی و برگزاری جشنواره از کجا آغاز شد و ایده‌ی آن چگونه شکل گرفت؟
در پاسخ به سوال شما باید بگویم این جشنواره اولین بار با پیشنهاد بنده در سال ۱۳۹۵ با عنوان جشنواره‌ ستاره‌های صحنه کشور با حمایت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در شهر سرچشمه برگزار شد. دومین دوره این جشنواره هم در سرچشمه در سال ۱۳۹۶ برگزار شد و سومین دوره با توجه به حضور شرکت کنندگانی از ۶ کشور، گستره‌ی این جشنواره به خارج از کشور رسید و امسال هم با حمایت و میزبانی شهرداری کرمان شرکت کنندگانی از ۲۸ استان و ۱۵ کشور  در این دوره جشنواره حضور دارند که در چهار بخش: مجریان صحنه، استندآپ کمدی، نمایش میان پرده کمدی و نمایش میان پرده کودک با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت. آیا این جشنواره، جنبه‌ی استعدادیابی هم دارد؟
جشنواره‌ی ستاره های صحنه در واقع رقابتی است بین هنرمندان و افرادی که در این عرصه به طور حرفه‌ای و نیم حرفه‌ای در حال فعالیت‌اند و جنبه‌ی استعداد‌یابی ندارد و از همین‌رو شرکت همه‌ علاقمندان میسر نمی‌باشد. روند شرکت در جشنواره جدای از تکمیل فرم ثبت نام و ارسال نمونه کار، داشتن حداقل سه سال فعالیت در زمینه‌ هنرهای صحنه و رشته‌های مشخص در جشنواره است و مبنای دبیرخانه برای  تایید سه سال فعالیت شرکت کنندگان،گواهی‌هایی است که از سوی مراکز صدا وسیمای  استا‌ن‌ها و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود.
با توجه به شرایطی که بیان شد امسال از بین متقاضیان واجد شرایط شرکت در این دوره جشنواره، ۴۲ مجری ایرانی و خارجی ۱۵ کمدین و ۱۱ گروه نمایش میان پرده کمدی و۱۰ گروه نمایش کودک جهت رقابت در مرحله نهایی به جشنواره راه یافتند.

اهداف اصلی شما از برگزاری این جشنواره چیست و آیا از همان ابتدا گستره آن بین المللی بود؟
مهم‌ترین هدف ما از برگزاری این جشنواره تثبیت جایگاه هنرهای صحنه‌ای به عنوان هنرهای مردمی، محبوب و مورد علاقه و توجه مخاطبان و ایجاد بستری مناسب برای هنرمندانی است که در این زمینه فعال هستند. امروز  خوشبختانه نگاه به هنرهای صحنه تغییر یافته و حضور هنرمندان شاخص و حرفه‌ای تئاتر در این عرصه نشان از اهمیت دادن جامعه هنری به این مقوله به‌خصوص هنر اجرا در صحنه تحت عنوان مجری و …است. این تغییر نگاه که طی این سال‌ها به تدریج در جامعه اتفاق افتاده، شاید  یکی از دلایلش برگزای این جشنواره باشد که از این بابت خوشحالیم. اما یکی دیگر از اهداف این جشنواره، شناساندن و معرفی هنرمندانی بود که سال‌ها در این عرصه فعال بودند ولی امکانی برای معرفی شدن آنها و مطرح کردن ایشان در سطح کشور و به صورت ملی نبود به خصوص هنرمندان شهرستان‌ها که کمتر دیده شده بودند.
اما خوشبختانه برخی از منتخبین این جشنواره به جهت انعکاس نسبتا خوب خبری و توجه‌ای که در سطح کشور به جشنواره شد، الان افرادی شناخته شده در سطح ملی هستند و جالب اینکه برخی از افرادی که در جشنواره‌ی ستاره های صحنه شرکت کرده بودند، بعدها در برنامه‌ی «عصر جدید» ،«خندوانه» و «زمانی برای خندیدن» و… حضور مثبت و موفقیت‌آمیزی داشتند که این نشان می‌دهد در این زمینه هم جشنواره ستاره های صحنه با وجود تنها چند دوره موفق عمل کرده است.

  با عنایت به این نکته که تنها چهار دوره از جشنواره برگزار شده و طی این مدت محدود، به‌صورت نسبی به اهداف مد نظر خود رسیده، فکر می‌کنید هم اکنون چه جایگاهی در سطح کشور دارد؟
به جرات می‌توانم بگویم که در حال حاضر جشنواره‌ی ستاره های صحنه معتبرترین و فراگیرترین جشنواره در حوزه هنرهای صحنه در سطح کشور محسوب می‌شود. دلیل این موفقیت سخت‌گیری و ارزیابی دقیق ما از نحوه راه‌یابی شرکت کنندگان  جهت رقابت است و در طی این چند دوره به‌خصوص سه دوره‌ی اخیر،  تمام تلاش ما  در هیات بررسی و انتخاب، گزینش هنرمندان و شرکت کنندگانی است که همانطور که اشاره کردم سابقه فعالیت بیشتری دارند و به طور حرفه‌ای‌تری به کار مشغول‌اند، همچنین جشنواره‌ی ستاره های صحنه علی رغم ماهیت خصوصی بودن،هیچ هزینه‌ای از شرکت کنندگان دریافت نمی‌کند و کلیه هزینه‌های اسکان، پذیرایی و جوایز نقدی با کمک حامیان جشنواره پرداخت می‌شود و گفتنی است که این دوره‌ی جشنواره با حمایت موثر و مطلوب شهردار و شهرداری کرمان  برگزار خواهد شد.

  خواسته شما از متولیان فرهنگی کرمان جهت برگزاری بهتر این جشنواره چیست؟
جشنواره ستاره های صحنه حسن بزرگی دارد و آن این‌که متولی‌اش، بخش خصوصی است و جناب مهندس عالم‌زاده، شهردار محترم کرمان در جلسات هماهنگی این جشنواره به این نکته اشاره داشتند. بنابراین برای برگزاری چنین جشنواره‌ای به‌خصوص در دو دوره اخیر با سختی اما همت خود و دوستان سعی در برگزاری جشنواره‌ای مطلوب و موثر داشته‌ایم و ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم که به جهت محدودیت منابع مالی از کیفیت کار کم نشود.
در تمام این سال‌ها در بیشتر فعالیتهای فرهنگی و هنری جامعه، بخش دولتی در حد شعار، مدعی حمایت از بخش خصوصی بوده، درحالی‌که طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش دولتی مکلف به همکاری و حمایت از بخش خصوصی است. متاسفانه وقتی که بخش خصوصی برای اجرای پروژه یا انجام برنامه‌ای، پا پیش‌می‌گذارد، بخش عمده‌ای از مدیران دولتی و متولیان امر در عمل، نگاهی صرفا انتفایی از سر منت به او دارند. این در حالی است که به عنوان مثال، هزینه‌ی جشنواره ستاره های صحنه که مهمان بین‌المللی دارد و حداقل درسطح ملی، جشنواره‌ای شناخته شده است، در حد مراسمی معمولی در نگاه یک اراده دولتی است. متاسفانه بخش دولتی با صرف هزینه‌های زیاد، برنامه‌هایی را برگزار می‌کند که چندان موثر و تاثیر گذار نیست.
به‌هر شکل و متاسفانه برخورد سرد برخی، موجب دلسردی ما و همه فعالان بخش خصوصی در کرمان شده است. ما امسال از چهار استان اصفهان، هرمزگان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی درخواست برگزاری این جشنواره را داشته‌ایم، اما به جهت اینکه خاستگاه این جشنواره کرمان است بر انجام آن در کرمان تاکید داریم. اما معتقدیم مدیران بخش دولتی، واقعا باید نگاه خود را تغییر دهند و فارغ از شعار و تبلیغات، از این جشنواره و بخش خصوصی حمایت کند.

آیا صحبتی دارید که من نپرسیده باشم و شما در این فرصت بخواهید بگویید؟
جشنواره‌ ستاره های صحنه به جهت قابلیت‌هایی که دارد و همچنین تمرکز آن بر هنرهای صحنه‌ای مثل اجرای صحنه‌،استندآپ کمدی و… ظرفیت‌هایی دارد که می‌توان از آن در بخش گردشگری و..بهره جست. به‌هرحال منتخبین و شرکت کنندگان این جشنواره در استان‌های خود، در مراکز صداوسیمای‌شان و برنامه‌های‌شان می‌توانند به عنوان سفیر فرهنگی عمل کنند و مبلغ ظرفیت گردشگری کرمان باشند و همچنین با توجه به زمان برگزاری که دو هفته مانده به عید نوروز می‌باشد، این جشنواره می‌تواند در جذب گردشگر موثر باشد.
به‌هرحال خاستگاه این جشنواره  کرمان است و می‌توان با حمایت، همدلی و همکاری بخش دولتی و همچنین همراهی همشهریان و هنرمندان کرمان در سال‌های آتی، شاهد هرچه بهتر برگزار شدن و استمرار این جشنواره و همچنین بالا رفتن جایگاه آن در خارج از مرزهای کشور به عنوان برندی برای شهر کرمان باشیم. مخصوصا که امسال شروع جشنواره متبرک به حضور هنرمندان ۱۵ کشور و ۲۸ استان ایران در مزار پاک سردار دلها سپهبدشهید حاج قاسم سلیمانی و تجدید میثاق با شهداست.
در پایان از اعتماد و همکاری و حمایت شهردار محترم کرمان، جناب مهندس عالم‌زاده و معاون فرهنگی شهرداری کرمان جناب دکتر جهانشاهی و جناب جوشایی و همکارانشان و شورای اسلامی شهر کرمان، کمال تشکر را دارم.
و از توجه و حمایت استاندار عزیز ومدیر کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان سپاسگذارم.
و از طرف شهرداری کرمان از همه مردم، جهت حضور در سالن‌های برگزاری جشنواره در روزهای ۱۳ الی ۱۶ اسفند دعوت می‌کنم و از شما و مجموعه پرتلاش نشریه وزین کرمان‌شهر کمال تشکر را دارم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۰۱ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۳:۵۸ ب.ظ

دیدگاه