مقاله رسیده /گام دوم را جوان برداریم/ محمد جواد احمدی کاندیدای یازدهمین دوره مجلس شهرستان گرگان

گام دوم را جوان برداریم
امام راحل جمله معروفی دارند که می فرمایند مجلس در رأس امور است. این جمله زمانی که از زبان امام بیان می شود نشان از اهمیت ویژه مجلس در جهت دهی به حرکت کشور به سمت صلاح و یا سقوط است. اهمیت مجلس شورای اسلامی از این نظر که ریل گذاری کشور را برعهده دارد، وظیفه نمایندگان را سنگین تر می کند. چون قوانینی که در مجلس توسط نمایندگان به تصویب می رسد سالها ملاک عمل در کشور قرار خواهد گرفت و می تواند تبعاتی مثبت یا منفی برای جامعه به دنبال داشته باشد.
عمده مشکلات فعلی کشور از نوع ساختاری است و تصرف در ساختارها، مقدمه ای برای اصلاح امور است. مجلس ابزار نیست که هر گونه ما بخواهیم آن را مایل کنیم؛ مجلس پایگاهی است که در جان خود حامل تفکری خاص است که بی توجهی به آن یا آن را می خشکاند و ناکارآمد می سازد یا شرایط ما را می شکند و دنیای ما را تغییر می دهد.
اصولا باید از خود سوال کنیم که ما با مجلس چه مسئله ای داریم یا می توانیم داشته باشیم؟ از مجلس چه انتظاری داریم؟ سطح مطالبات ما از نمایندگان مجلس چیست؟ مجلس چه تاثیری در زندگی ما دارد؟
مجلس تراز انقلاب باید برآیندی از خصایص منحصربه فرد ملت ایران باشد؛ به عبارت دیگر مجلس عصاره فضایل ملت باید باشد. مجلس باید مظهر عزت ملی و ظهور اقتدار و استحکام نظام باشد. مجلس تعیین کننده خطوط و جهت گیری ها در اداره امور کشور است و منعکس کننده توانایی ها، خواست ها، موضع گیری ها، اقتدار و پایبندی به آرمان های یک ملت است.
بخش اعظم مشکلات کشور بدون شک ریشه ساختاری دارد و به همین خاطر است که هم در شرایط فروش خوب نفت شاهد تورم هستیم و هم در شرایط سخت فروش نفت دچار تورم و مشکلات اقتصادی!!! اینجاست که به یاد مثنوی مولانا می افتیم که می فرماید:
اول ای جان، دفع شر موش کن
وانگهان در جمع گندم جوش کن
تا ساختارها توسط مجلس کارآمد، پرانگیزه، جوان، شجاع و دلسوز تغییر نکند، شرایط کشور تغییر چندانی را نخواهد داشت. تغییر در مجلس نیز با خواست مردم صورت می گیرد یعنی مردم باید این تغییر را رقم بزنند.

چه کسانی را انتخاب نکنیم!
مهمترین اشخصه های انتخاب یک نماینده خوب و تراز انقلاب در فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری بیان شد که فرمودند: فردی را برای مجلس انتخاب کنید که مومن ، انقلابی، شجاع، دارای روحیه جهادی، کارآمد و به معنای واقعی کلمه طرفدار عدالت باشد. فردی که از سخن گفتن بر ضد فلان قدرت خارجی هراس دارد، لایق نمایندگی مردم با عزت، مقتدر و شجاع ایران نیست.
پس باید هوشیار باشیم که به چه کسانی نباید رأی داد؛ در این صورت کار برای انتخاب آسان تر خواهد شد:
– فردی که برای پیروزی در رقابت انتخاباتی به هر بی اخلاقی و ناجوانمردی دست می زند و از تهمت و افترا، دروغ پردازی و تخریب سایر رقبای خود ابایی ندارد، لایق ورود به مجلس نیست چراه نمی توان او را مومن خواند.
– فردی که هزینه های گزاف و بریز و بپاش و اسراف در تبلیغات انجام می دهد، شخصی نیست که برای “عدالت” گام بردارد، بلکه در پی آن است که با ورود به مجلس، هزینه های خود را با احتساب سود آن به خود یا اطرافیانش بازگرداند.
– فردی که وعده های انتخاباتی اش در چهارچوب وظایف نماینده مجلس نیست، انقلابی نیست؛ خیانتکار است چون دو گناه بر او مترتب است: اول اینکه به مردم دروغ می گوید؛ دوم اینکه سطح مطالبه گری مردم را که در یک جامعه اسلامی باید رشد یافته و جامع نگر باشد، به مرتبه ای پست نزول داده و مجلس را از رسالت خود به حاشیه رانده و سرگرم مسائل جزئی و اجرایی حوزه انتخابیه خود می کند.

– کسی که رفتار و گفتارش قبل از ورود به کارزار انتخاباتی با بعد از آن تفاوت دارد و موضع گیری هایش نه بر اساس اصول محکم بلکه بر اساس شرایط و منفعت شخصی و جناحی تغییر می کند، شجاع نیست و نمی تواند نماینده خوبی برای مردم شجاع و باعزت باشد.
– فردی که از قدرتِ تحلیل و بیان مناسب برخوردار نباشد و قادر به ارتباط گیری با اقشار مختلف و بهره گیری از نظرات صاحبان ایده و تفکر نباشد، نمی تواند کارآمد باشد.
– کسی که از انگیزه و انرژی فراوان جوانی برخوردار نباشد نمی تواند کار جهادی انجام دهد.

* گام دوم را جوان برداریم
زمانی که رهبر فرزانه از گام دوم انقلاب به فرآیند بزرگ و جهانیِ چهل ساله دوم یاد می کنند و بر نسل جوان برای پیمودن این گام، درودی از اعماق دل می فرستند و مسئولیت را متوجه جوانان مومن انقلابی می دانند، بی شک آینده کشور را در گرو در صحنه بودن جوانان و ورود آنان به مسئولیتهای حساس و تصمیم سازِ قانونگذاری و اجرایی کشور می‌دانند.
تاریخ نخست چهل ساله انقلاب گواه است که اگر بی توجهی به شعارهای انقلاب و غفلت از جریان انقلابی در برهه هایی از این تاریخ نمی‌بود، بی شک دستاوردهای انقلاب از این بسی بیشتر و کشور در مسیر رسیدن به آرمان‌های بزرگ بسی جلوتر بود و بسیاری از مشکلات کنونی وجود نمی‌داشت. اما دنباله ی این مسیر باید به همت، هوشیاری، سرعت عمل و ابتکار جوانان طی شود.
جوانان عزم خود را جزم کرده تا با نهادن شانه های خود به زیر بار این مسئولیت و بهره گیری از تجربیات و عبرت های گذشته، نگاه انقلابی و عمل جهادی را بکار ببندند تا گامی بردارند در جهت تبدیل ایران عزیز به الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی.
عملکرد ضعیف وکلای ملت در دوره فعلی مجلس شورای اسلامی بسیاری از فرصت ها را سوزانده و نتوانسته زمینه های استفاده از ظرفیت ها، پتانسیل ها و منابع عظیم مادی و معنوی این کشور را در جهت رفاه و بهبود معیشت مردم فراهم کند. مشغول شدن نمایندگان مجلس به امورات فرعی زائد مانند عزل و نصب مدیران و جابجایی کارکنان دستگاه های اجرایی و انجام رفتارهای پوپولیستی، آنان را از پرداختن به وظایف اصلی‌شان درمانده کرده و به خواب غفلت فرو برده است.
قطعا مجلس جوان و کارآمد می تواند شرایط کنونی را تغییر داده تا فشارهای اقتصادی، مردم عزیز که صاحبان اصلی نظامند را بیش از این آزرده نسازد.
لذا بدیهی است که گام دوم را باید جوان برداریم.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۳:۰۰ ب.ظ

دیدگاه