- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

رئیس اتاق بازرگانی گرگان خبر داد: اعطای ترجیحات به ۸۵۰ قلم کالا در توافقنامه ایران با اوراسیا

رئیس اتاق بازرگانی گرگان خبر داد:
اعطای ترجیحات به ۸۵۰ قلم کالا در توافقنامه ایران با اوراسیا
البرز گلستان/رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان گفت: با اجرای توافق‌نامه توسعه تجارت ایران و اوراسیا بیش از ۸۵۰ قلم کالای صادراتی و وارداتی مشمول اعطای ترجیحات می‌شوند

علی محمد چوپانی در همایش آشنایی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا اظهار کرد: اتحادیه اوراسیا ظرفیت و راه برون رفت از موانع توسعه صادرات ایران در شرایط تحریم اقتصادی است و ظرفیت‌های این توافق‌نامه باید به درستی تبیین شود.
وی بر افزایش آگاهی رسانی ، تجار ، تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی استان از توافقنامه ایران با اتحادیه اوراسیا تأکید کرد و افزود: با اجرای این توافق‌نامه ۳۶۰ قلم کالا مشمول اعطای ترجیحات توسط جمهوری اسلامی ایران به اوراسیا و ۵۰۲ قلم کالا مشمول اعطای ترجیحات اتحادیه اوراسیا به ایران می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی گرگان به اهداف عضویت در یک اتحادیه اقتصادی هم اشاره و بیان کرد: عضویت در یک اتحادیه اقتصادی به معنای تبعیت از تصمیمات کلان اقتصادی، پولی، مالی، تجاری ، کمیسیون اقتصادی آن اتحادیه، آزادی بازارهای کالا و خدمات، نیروی کار و سرمایه بین اعضاء و اعمال تعرفه‌ها و سیاست‌های تجاری مشترک در مقابل کشورهای ثالث است.
وی ادامه داد: حذف تعرفه‌های گمرکی داخلی کشورهای عضو و ایجاد تعرفه خارجی مشترک، ایجاد یک بازار واحد گسترده بین کشورهای عضو، ایجاد فضای واحد اقتصادی و کاهش قیمت کالاها با کاهش هزینه‌های حمل و نقل و مواد خام بخشی از اهداف و اولویت‌های اصلی اتحادیه اقتصادی اوراسیاست.
چوپانی به سایر اهداف اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم اشاره کرد و گفت: توسعه بازار مشترک و دستیابی به چهار حرکت آزاد کالا، سرمایه، خدمات و مردم در بازار واحد کشورهای عضو، ترویج رقابت سالم در بازار مشترک و سیاست‌های مشترک در صنعت، کشاورزی، انرژی، فناوری و حمل و نقل از سایر اولویت‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیاست.
وی از فعالان اقتصادی به عنوان سربازان جبهه مقاومت اقتصادی کشور نام برد و تأکید کرد: در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی نیازمند پیداکردن و شناختن راه‌های برون رفت از آن هستیم و اوراسیا ظرفیت و راه برون رفت از موانع توسعه صادرات ایران و گلستان است.
وی یادآور شد: فدارسیون روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند و از تاجیکستان و ازبکستان برای عضویت در آن دعوت شده است.
چوپانی افزود: کیوی، پسته، کشمش، خیار، انواع فرش دستباف و ماشینی، انواع میگو، میوه و سبزیجات از کالاهای وارداتی اتحادیه اوراسیاست و ظرفیت صادرات بسیاری از اقلام کشاورزی به کشورهای عضو اوراسیا از گلستان فراهم است.

0 [1]
0 [1]