دکترمحمدرضا هنرور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گلستان: آمار ابتلا به سرطان مری در گلستان رو به کاهش و سرطان معده، پستان، روده و ریه رو به افزایشاست

دکترمحمدرضا هنرور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گلستان  در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان اظهارکرد: شعار امسال هفته پژوهش، «پژوهش اثربخش»، فناوری اثرآفرین و رونق تولید» است و چشم اندازی برای دانشگاه ترسیم شده تا در سال ۱۴۰۴ جزو پنج دانشگاه برتر کشور باشیم.

وی افزود: سه واحد اچ اس آر (HSR) (واحد تحقیقات حوزه سلامت) تعریف شده و برای بررسی های پژوهشی استان را به دو قسمت شرقی و غربی نقسیم کردیم.

هنرور گفت: ۱۹ مرکز تحقیقات، ۳۰۵ عضو هیئت علمی، ۴۴۷ پژوهشگر تطبیق یافته، سه هزار و ۵۱۴ دانشجو، هفت آزمایشگاه و ۱۱ واحد فناوری در استان داریم.

وی ادامه داد: اخلاق در پژوهش برای ما مهم است و سیستم دانشگاه به کمیته ملی اخلاق متصل است.

هنرور در خصوص طرح های پژوهشی دانشگاه گفت که در سال ۹۷، حدود ۳۵۱ طرح داشتیم که ۱۱۲ مورد آن ها نهایی شد و حدود دو میلیارد تومان در این بخش هزینه کردیم.

وی توضیح داد که وضعیت پژوهش و پذیرش مقالات در مجلات معتبر بین المللی روند رو به رشدی را در استان داشته و در سال قبل دانشگاه علوم پزشکی گلستان به لیست یک درصد دانشگاه های برتر از نظر میزان استناد ملحق شد.

هنرور گفت که اولین کنگره بین المللی سرطان گوارش با همکاری چین، فرانسه و کانادا در گرگان برگزار و زمینه همکاری های بیشتر در این زمینه فراهم شد.

وی با بیان این که تحریم ها سبب می شود تا دسترسی به مقالات معتبر سخت شود، توضیح داد که با همکاری برخی از شرکت ها تا ۹۹ درصد مقالات مورد نیاز پژوهشگران را می توانیم تأمین کنیم.

هنرور از راه اندازی مرکز نوآوری دانشگاه در شهرک جامی گرگان خبرداد و گفت که در بیمارستان پنجم آذر هم مرکز نوآوری، فناوری و تجهیزات پزشکی راه اندازی شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به این که دانشگاه علوم پزشکی عضو کمیته سیلاب است، اظهارکرد: یکی از بهترین برنامه ها را به عنوان سلامت در بلایا را طراحی کردیم و دانشگاه فوکال پوینت برنامه سلامت در سیل کشور شد.

وی همچنین به ضرورت ورود خیران در بخش تحقیقات و پژوهش تأکید کرد و گفت که باید حق معنوی آن ها هم حفظ شود.

هنرور در خصوص آنفلوانزا گفت: به معاونت پزشکی دانشگاه اعلام آمادگی کردیم که می توانیم در این زمینه با آن ها همکاری کنیم.

وی توضیح داد که پروژه ای در این خصوص تعریف شد و مولفه ها مختلف از قبیل دریافت کورتون، سن و تیپ ابتلا و غیره بررسی شده و نتایج آن به زودی اعلام می شود.

هنرور در خصوص سرطان هم گفت که مطالعه کهورت گلستان بزرگترین مطالعه سرطان در خاورمیانه است.

وی بیان کرد: آمار ابتلا به سرطان مری در گلستان رو به کاهش بوده اما اکنون بار بیماری بر روی سرطان معده، پستان، روده و ریه است.

هنرور با بیان این که سالانه دو هزار و ۸۰۰ نفر در سال در گلستان به سرطان مبتلا می شوند، گفت که به طور میانگین از هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۶۰ نفر به سرطان مبتلا می شوند.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۰۶ ق.ظ

دیدگاه