- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

گفتاری درباره ۱۲ آذر، روز جهانی معلولین/ به قلم سید امیر میرفندرسکی. جانشین مدیرکل و سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی گلستان

‍ ‍ ?گفتاری درباره ۱۲ آذر، روز جهانی معلولین?

?این نگاه، نه تنها بهترین نیست،بلکه در نهایت می کوشد،تا همچنان که جامعه را بی آلایش و آرام و پر از مهربانی آرزو می کند،تصویری از واقعیت های مربوط به افراد دارای معلولیت و دشواریهای زندگی آنها را ترسیم کند.

?معلولین که به تعبیر “قانون جامع حمایت از حقوق معلولین” به “افراد دارای معلولیت” توصیف شده اند کسانی هستند که بواسطه صدمات فیزیکی و یا ژنتیکی و مادرزادی، شرایطی برایشان بوجود آمده که در انجام امور شخصی خود،در مقایسه با سایر افراد جامعه با دشواری های کوچک و بزرگ مواجه هستند.

?در جامعه،اخلاق گراها همواره کوشیده اند با دیده ی به دور از ترحم، این افراد را توصیف کنند در حالی که عمده مردم،نگاهشان به معلولین، همواره با محدودیت و ترحم همراه است،چیزی که جامعه معلولین را به شدت آزار می دهد.

?میانگین نرخ معلولیت در کشور که برابر با ۱/۶ درصد و در استان گلستان با جمعیت بالغ بر یک میلیون و هشتصد هزار نفر، این موضوع برابر با ۲/۷ درصد و به عبارتی بیش از میانگین کشوری می باشد که علاوه بر مسائل ژنتیکی و مادرزادی و بیماریها، سوانح جاده ای وتصادفات، نقشی اساسی در بروز و شیوع انواع معلولیت ها محسوب می گردد .

?در سالهای اخیر، تلاش ویژه ای صورت گرفته تا سطح و میزان کمی و کیفی مشارکت افراد داری معلولیت را در جامعه افزایش دهند و در این میان از سوی سازمان بهزیستی کشور، اقدامات،
مداخلات و حمایت های روانی اجتماعی چشمگیری برای تحقق این امر،انجام شده که از مهمترین این اقدامات میتوان به تلاش در جهت تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولین، اشاره کرد که در نتیجه این پیگیریها، پس از سالها بی توجهی به مفاد این قانون، سرانجام در سال ۱۳۹۵ ،مجلس شورای اسلامی تنفیذ و الزام آور بودن قانون مذکور را موجب گردید.

?مباحثی نظیر سهمیه استخدام ۳درصد معلولین در آزمونهای استخدامی دستگاههای اجرایی، مناسب سازی محیط شهری بمنظور دسترسی آسان معلولین به خدمات و امکانات شهری، نهضت مسکن معلولین، حمایتهای مرتبط با آگاهسازی و پیسگیری از بروز و شیوع معلولیت ها و… از جمله مهمترین مواردی ست که سازمان بهزیستی بعنوان محوری ترین دستگاه دولتی متولی رفاه اجتماعی، با اهتمام ویژه موفق به تثبیت آن بصورت قانون لازم الاجرا گردید.

?امروز به یمن و حسن این قانون مطالبات مدنی افراد دارای معلولیت تبدیل به مطالبه ای عام برای نهادهای مدنی،انجمن های حامی حقوق معلولین و سایر گروهها و افراد جامعه گردیده به قسمی که قانونگذار،برای تخطی از مفاد قانون جامع حمایت از معلولین ،پیش بینی های مداخله ای و قضایی تعیین کرده است.
?با این توصیف در “گام دوم انقلاب” و بر اساس منویات مقام معظم رهبری، میتوان به تصویر و افقی روشن در زندگی و حضور مطلوب معلولین در جامعه امیدوار بود و با جنبش هایی که تحت عناوینی مانند “شهر دوستدار معلولین” مطرح شده اند، آینده زیبایی برای معلولین متصور شد.
با توجه به آنچه گفته شد، ضرورت دارد آحاد جامعه و بیش از همه مدیران و کارکنان دستگاههای اجرایی، جلودار و پیشگام در اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولین بوده و نه در گفتار و سخنرانی ها و همایش ها، بلکه در رفتار و کردار، خود را پایبند به رعایت مفاد این قانون دانسته و معلولین را به مثابه فرزندان و اعضاء خانواده خود دانسته که می بایست مورد تفقد، احترام در حقوق مدنی و رعایت اصل کرامت انسانی قرار گیرند.

?روز جهانی معلولین فرصتی ست برای نشان دادن تعهد گروههای انسانی به توانمندیهای این عزیزان

?به امید طلوع آفتاب مهربانی، همدلی، وفاق، همنوایی و احترام کامل و جامع به حقوق افراد دارای معلولیت

✍ سید امیر میرفندرسکی. جانشین مدیرکل و سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی گلستان

0 [1]
-4 [1]