- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

رسانه های محلی موتور پیشران توسعه محلی و منطقه ای / یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالا جاده ،سور سرا

 

✅کارکردهای رسانه محلی و نقش و رسالت آن در توسعه منطقه ای /✔️ رسانه های محلی موتور پیشران توسعه محلی و منطقه ای هستند.

✅پیشرفت و توسعه روزافزون تکنولوژی موجب دسترسی های راحت به اطلاعات و سرعت انتشار رویدادها و اخبار شده است .

?رشد این تکنولوژی بحدی شده است که وسایل ارتباطی برای تهیه خبر و رویدادها همگانی و سهل الوصول شده است و عملا همه افرادی که امکاناتی چون گوشی تلفن همراه در اختیار داشته باشند میتوانند برای تهیه و ارسال یک خبر و تصویر اقدام کنند .

✅از این سو همه افراد جامعه میتوانند واقعه نگار و خبرنگار باشند .

✅از این سو رسانه ها نقش و کارکردی مهم در اطلاع رسانی ، آگاهی بخشی و آموزش عمومی و….رابر عهده دارد .

?رسانه های محلی با این رسالت و کارکرد میتوانند در منطقه محدودتری و با نگاه عمیقتر و ژرفتری به مسائل نگاه رسانه ای در مسیر توسعه اثر بخشی داشته باشند.

✅یکی از کارکردهای مهم رسانه های محلی
” شکل دادن به هویت منطقه ای” است .
رسانه های محلی با شناخت عمیقی که از زوایای مختلف حوزه فعالیت جغرافیایی خود دارند میتوانند اثرگذاری بیشتری برای رشد و توسعه و پیشرفت منطقه داشته باشد و افراد جامعه هدف دقیقتر و ریزتر از رویدادها و فرهنگها و بایدها و شایدها و حتی عملکردهای دستگاهها اطلاع یابند و بر اساس همین اطلاعات بدست آمده دسته بندی و منعکس نمایند .

?از این رو رسانه های محلی را ” حافظ هویت خرده فرهنگها ” میدانند و به نوعی ” موتور پیشران توسعه محلی و منطقه ای” می باشند .

✅رسانه های محلی در اصل مهمترین حلقه ارتباط بین مردم و مسئولین محلی برای بیان عملکردها ، اقدامات ، مشکلات و نارسائیها و…میباشد.

✅هر چه این حلقه های ارتباطی رسانه های محلی با مسئولان منطقه ای بدون هر نگاه و زاویه دید سیاسی و جناحی مستحکم تر باشد رابطه مردم با مسئولان به این واسطه نیز دارای استحکام ، تحکیم و نزدیکتر خواهد بود .

✅رسانه های محلی در اصل بخشی از امورات نظارتی دستگاهها را به واسطه گزارشهای مردمی تهیه و تولید اخبار و…. بدون هیچ چشم داشتی عهده دار میباشد و یعنی رسانه های محلی بخشی از مسئولیتهای دستگاه ها را در اطلاع رسانی ، آگاهی بخشی و آموزش عمومی و نظارت عمومی را با فراگیری نگاه عموم جامعه بدون صرف هزینه را انجام میدهند و این برجستگی و کارآمد مهم رسانه های محلی است .

✅با این همه توانمندیها و کارآمدیهای اجتماعی رسانه های محلی ،توجه و تعامل با رسانه ها هم از سوی مدیران و مسئولان منطقه و هم مردم میتواند بسترهای رشد و تعالی توسعه ای منطقه و مهمتر از آن تحکیم روابط مدیران با مردم و بالعکس را تقویت کنند .

✅بی شک بازخوردهای عملی رسانه های محلی موثرتر میباشد.
?رسانه های محلی به ریز موارد موجود در جامعه هدف از فعالیت و عملکرد مدیران تا بیان‌ مشکلات و نارسائیها توجه میکنند و در کل اخبار رسانه های استانی و کشوری هم از بازتاب همین اخبار رسانه های محلی سمت و سو میگیرد.

✅یکی از مسائلی که میتوان به عنوان ضعف در حوزه رسانه های محلی اشاره کرد ” عدم تمایل به همکاری رسانه های بومی و محلی در قالب شبکه های اجتماعی ،کانالهای تلگرامی و اینستا گرامی از سوی مدیران محلی و شهرستانی است ” .

?که در اصل همان ماموریت و کارکرد رسانه ها را دارا میباشد که در قالب شبکه های اجتماعی با فوریت زمانی در اختیار مخاطبین قرار میگیرد.

? متاسفانه مدیران محلی از شوراهای اسلامی و دهیاریها تا مدیران دستگاههای اجرایی در شهرستان کمتر به اهمیت نقش و کارکرد رسانه ها توجه و روابط و تعامل رسانه ای دارند .

? عملا رسانه ها را فقط از زاویه نگاه انتقادی بر می شمارند و چون بیان کننده مشکلات و نارسائیها و مطالبات مردم میشوند عملا پاسخگویی و روابط رسانه ها را در برنامه ها ندارند و یا رسانه ها را در تقابل میدانند به جای اینکه رسانه ها را مشاورینی امین و ناظرین واقعی و حلقه ارتباط با مردم بدانند .

✅انتظار است نقش و کارکردها رسانه های بومی و محلی در روستاها و محلات و شهرستانها نیز مورد توجه قرار دهند و با تحکیم روابط با رسانه ها به فعالیتهای بی منت و دلی و بی هزینه رسانه های محلی که هیچ عایده ای از بیان مطالب و اخبار و….نمی بیند و صرفا به لحاظ علاقه و علیه های اجتماعی فعالیت دارند ، ارزش و بها قائل شوند .

✅ از این سو مسئولان و مدیران محلی و شهرستانی ،چه رسانه های محلی را ببینند،نه اینکه بر خود حجابی گیرند و یا با عینک های جناحی و گروهی ببینند .
?رسانه های محلی به رسالت رسانه ای خود اهتمام می ورزند و برای خدمت به نظام و مردم لحظه ای فرو گذار نخواهند شد و کرسیهای شما مدیران را هم از آن نظام مقدس جمهوری اسلامی میدانند و عملکردش را عملکرد نظام و بیان مشکلات مردم را هم مشکلات جامعه ایران اسلامی و با افتخار منعکس میکنند و از این نگاه

به مسئولیت رسانه ای خود بیش از پیش گام بر خواهند داشت .

✅امید است قدر و ارزش رسانه های محلی را بداند و از این ظرفیت بالای اجتماعی برای تقویت برنامه ها و رشد و توسعه منطقه بهره مناسب گیرند و رسانه ها را مشاورینی امین در تحقق برنامه ها و پلهای مستحکم بین مردم و بدنه اجرایی شهرستان و محلات

 

 

 

0 [1]
0 [1]