پیام تبریک مهندس فرمانی مدیرکل استاندارد گلستان به مناسبت روز خبرنگار

پیام تبریک مدیرکل استاندارد گلستان به مناسبت روز خبرنگار

سالروز گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، همواره به ما یادآور می شود که هیچ حرفه ای نمی تواند بدون نگاه به تعهد، مسئولیت پذیری و ایثار، به بالندگی و انسان سازی برسد. به ویژه مشاغلی که با روشنگری، تنویر افکار عمومی و آگاه سازی جامعه سرو کار دارند.

اهمیت رسالت خبرنگاری در دنیا، در سال ۱۹۷۸ منجر به صدور و تصویب اطلاعیه سازمان یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) راجع به نقش رسانه های جمعی در تقویت صلح جهانی و تفاهم بین المللی شد که در آن، لزوم تربیت اخلاقی و اجتماعی روزنامه نگاران مورد تاکید قرار گرفت. همچنین در این اطلاعیه، آزادی مبادله اخبار و اطلاعات، یک حق اساسی، تلقی و دستورالعمل های اخلاقی برای کلیه کسانی که در جمع آوری، کسب، نشر و تفسیر اخبار و اطلاعات شرکت دارند، وضع شد و ضمن تاکید بر منشور جهانی ۱۹۴۸ سازمان ملل متحد، تصریح شد که بر اساس این قوانین، خبرنگاران باید به منتهای درجه، کوشش کنند تا اخبار و اطلاعاتی که در اختیار عموم می گذارند، صحیح، دقیق و معتبر باشد؛ و نباید حقیقتی را تعمدا تحریف یا مخدوش کنند و همچنین هیچ نوع مطلبی را از نظر مردم مکتوم نگه دارند.

اصول اخلاقی حرفه خبرنگاری مقرر می دارد که خبرنگاران در هر مرحله و مقامی که هستند، به خیر و مصلحت جامعه اراده داشته و برای تحقق آن بکوشند. یک خبرنگار، با اتکاء به ذوق و استعداد شخصی و کسب مهارت های لازم، با رویکرد مسئولیت اجتماعی، وظیفه تهیه و تنظیم اخبار و انتقال آنها را  به مخاطبان خود، از طریق وسایل ارتباط جمعی، بر عهده می گیرد که وظیفه ای است بس خطیر و سرنوشت ساز. تاریخ، بسیار در خاطرات خود سراغ دارد که با حرکت قلمی، مسیر حرکت جامعه ای تغییر کرده، خون ها ریخته شده یا جان ها نجات یافته است.

لذا بر خبرنگاران است که پیش از مشرف شدن به این وادی انسان ساز، آن را بشناسند و رسالت خطیر آن را باور کنند که خطا در این شغل، خاطی را شرمگین پیشگاه خداوندی و پاسخگوی همیشه ی تاریخ خواهد کرد. امید که این حرفه ی شریف و خطیر، آن گونه که شایسته و سزاوار نام آن است شناخته، ادراک و گرامی داشته شود.

باری دیگر گرامی می داریم یاد و خاطره خبرنگار شهید، محمود صارمی را و تبریک می گوییم این روز را به تمامی مفتخرین و منتسبین این شغل خطیر…
هفدهم مرداد، روز خبرنگار گرامی باد…

محمود فرمانی
مدیرکل استاندارد گلستان
و دبیر شورای استاندارد استان

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۰ ق.ظ

دیدگاه