اصطلاحاتی که یک خبرنگار باید بداند/قانون ۸۰/۲۰ (اصل پارِتو) چیست؟

۲۰درصد اطلاعات ما ۸۰درصد نقش را در فعالیت های ما را دارد یک خبرنگار یک محقق است و اطلاعات صحیح را باید بگیرد و ۲۰درصد  اطلاعات کلیدی یک خبرنگار اثر گذار در نقش او می باشد

ویلفردوپارتو یک دانشمند ایتالیایی بود که در سال ۱۸۴۸ در پاریس متولد شد اما از آنجا که فرزند یک تبعیدی ایتالیایی بود، وی ملیت خود را ایتالیایی در نظر می‌گرفت. پارِتو  در شاخه‌های مختلف علوم انسانی نظریه‌پردازی کرده است اما بیش از همه وی را به خاطر ایده‌هایش در زمینهٔ جامعه‌شناسی و اقتصاد می‌شناسند و شاهد این ادعا هم پایه‌گذاری اصل پارِتو یا همان قانون ۸۰/۲۰ است در علم مدیریت مطرح شده است.

تاریخچهٔ قانون ۸۰/۲۰ به سال ۱۹۰۶ باز می‌گردد زمانی که پارِتو از طریق ریاضیات اثبات کرد که توزیع ثروت در کشورش به صورت کاملاً نابرابر صورت گرفته است. در واقع، او زمانی به این فرمول ریاضیاتی پی برد که مشاهده کرد ٪۲۰ از مردم ایتالیا بیش از ٪۸۰ از ثروت کشورش را در اختیار دارند و جالب اینجا است پس از اینکه وی این ایدهٔ خود را علنی کرد، بسیاری از دیگر محققین و کارشناسان هم به پدیده‌های مشابهی در حوزهٔ فعالیت خود و در دیگر کشورها پی بردند و این شد که چنین فرضیه‌ای به صورت یک قانون جهان‌شمول درآمد.

قانون هشتاد بیست چیست؟
در حقیقت، قانون ۸۰/۲۰ یا اصل پارِتو بدان معنا است که میزان اندکی (٪۲۰) از علل منجر به ایجاد میزان زیادی (٪۸۰) از نتایج می‌شوند. در نگاه اول این تعریف بسیار گنگ و گیج‌کننده است اما با ذکر مثال‌هایی از دنیای واقعی که در ادامه خواهیم آورد، مفهوم اصل پارِتو مشخص‌تر خواهد شد:

– حدوداً ٪۲۰ از رفتارهای نامناسب زوجین منجر به ایجاد ٪۸۰ از اختلافات مابین آن‌ها می‌شود.
– حدوداً ٪۲۰ از وسائلی که در منزل داریم را در ٪۸۰ مواقع مورد استفاده قرار می‌دهیم.
– حدوداً ٪۲۰ از لباس‌هایی که در کمد داریم را در ٪۸۰ موقعیت‌ها می‌پوشیم.
– حدوداً ٪۸۰ از بازدیدهای سکان آکادمی به خاطر صرفاً ٪۲۰ از محتوای این سایت است!
– در حدود ٪۸۰ از موفقیت‌های شما حاصل صرفاً چیزی در حدود ٪۲۰ تلاش‌های شما است.
– حدوداً ٪۲۰ از کاربران، مشتریان و به طور کلی گروه هدف کسب‌وکار شما چیزی در حدود ٪۸۰ از سود حاصله را ایجاد می‌کنند.
– اگر در یک شرکت برنامه‌نویسی ۱۰ دولوپر داشته باشیم، صرفاً ۲ نفر از آن‌ها هستند که ٪۸۰ از مسائل پیچیدهٔ پروژه‌ها را می‌توانند حل کنند.

در یک کلام،‌ قانون هشتاد بیست حاکی از آن است که ما برای موفقیت در زندگی کاری و شخصی خود باید ٪۲۰ چیز تأثیرگذار را یافته، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و مهارت‌های خود را در آن حوزه‌ها تقویت کنیم و نتیجه این خواهد شد که منفعتی معادل با ٪۸۰ برای‌مان در بر خواهد داشت. در یک کلام، نباید بیشتر کار کنیم بلکه نیاز داریم تا مؤثرتر فعالیت نماییم.

قبل از شروع هر کاری بپرسید که جزو ٪۲۰ مهم است یا ٪۸۰ کم‌اهمیت
نکتهٔ مهم در ارتباط با قانون هشتاد بیست مسألهٔ اولویت‌بندی کارها است. به عبارت دیگر، وقتی که قصد داریم کاری را شروع کنیم، پیش از هر چیز باید بفهمیم که آیا کار مد نظر جزو همان ٪۲۰ است که بیشترین نتیجه را برایمان در بر دارد یا جزو آن ٪۸۰ است که خیلی مثمرثمر واقع نخواهد شد! با توجه به اینکه ماهیت سکان آکادمی یک سایت آموزشی در زمینهٔ آموزش برنامه‌نویسی است، خالی از لطف نیست که مثالی هم از به‌کارگیری قانون ۸۰/۲۰ یا اصل پارِتو در حوزهٔ یادگیری یک زبان برنامه‌نویسی بزنیم.

فرض کنیم دولوپر تازه‌کاری هستیم که قصد یادگیری زبانی همچون Python را در برنامه‌ٔ کاری خود گنجانده‌ایم که در نهایت قصد داریم از این زبان برای توسعهٔ وب اپلیکیشن استفاده نماییم. نیاز به توضیح نیست که نه تنها در زبان برنامه‌نویسی پایتون بلکه در تمامی زبان‌های سطح‌بالای امروزی یکسری مفاهیم هستند که پایه‌ای می‌باشند که بدون آشنایی با نحوهٔ به‌کارگیری آن‌ها هرگز قادر به کدنویسی با زبان مد نظر نخواهیم بود که از آن جمله می‌توان به نحوهٔ تعریف متغیرها و به‌کارگیری از آن‌ها، دستورات شرطی، عملگرها، دیتا تایپ‌ها، حلقه‌‌ها، لیست‌ها، دیکشنری، شییٔ‌گرایی و … اشاره کرد.

علاوه بر این موارد، مفاهیم پیچیدهٔ دیگری نیز داریم که از آن جمله می‌توان به ماژول‌ها در پایتون، لایبرری‌های مختلف و غیره اشاره کرد اما بر اساس قانون ۸۰/۲۰، خصوصیاتی از زبان پایتون که در ابتدا ذکر شد به منزلهٔ همان ٪۲۰ است که در ٪۸۰ اسکریپت‌های ما مورد استفاده قرار خواهند گرفت و از همین روی منطق حکم می‌کند که به جای صرف زمان روی یکسری استثناء‌های خاص، موارد کم‌کاربرد و چیزهایی از این دست روی ٪۲۰ از مفاهیم اصلی این زبان تمرکز کنیم که بیشترین کاربرد را برای‌مان خواهند داشت.

حال ممکن است این سؤال پیش بیاید که مگر بدون آگاهی از مباحث پیچیدهٔ یک زبان می‌شود به یک حرفه‌ای در آن زبان مبدل شد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت که خیر اما بر اساس قانون ۸۰/۲۰، منظور این نیست که صرفاً روی مباحث پایه‌ای یک زبان برنامه‌نویسی تمرکز کرده و مباحث پیچیدهٔ آن زبان را نادیده گرفت بلکه در حقیقت منظور این است که یک دولوپر تازه‌کار برای اینکه به فرایند یادگیری خود سرعت بخشد، باید در بدو امر روی ٪۲۰ از نکات زبان انتخابی مد نظرش تمرکز کند که در ٪۸۰ مواقع در حین کدنویسی به کارش می‌آیند تا خیلی سریع بتواند دست به کد شده و پروژه‌هایی کاربردی بنویسد سپس در ادامهٔ راه و بسته به چالش‌هایی که با آن‌ها روبه‌رو می‌گردد، می‌تواند موضوعات موردی را یاد گرفته و به دانش خود بیفزاید.

نتیجه‌‌گیری
به طور کلی، قانون ۸۰/۲۰ بیش از هر نوع کسب‌وکاری برای استارتاپ‌ها مهم است چرا که این نوع کسب‌وکارهای نوپا آن‌قدر زمان، بودجه و به طور کلی منابع ندارند که با سوء‌مدیریت بخواهند آن‌ها را از دست بدهند و از همین روی مدیران استارتاپ‌ها با یافتن آن ٪۲۰ که بیش از ٪۸۰ اثربخشی را برای‌شان به ارمغان خواهد آورد، می‌توانند از پس چالش‌هایی که پیش رو دارند با موفقیت عبور کنند.

حال نوبت به نظرات شما می‌رسد. به نظر شما آیا واقعاً قانون ۸۰/۲۰ را می‌توان در تمامی ابعاد زندگی خود پیاده‌سازی نمود و اینکه آیا تجربهٔ اِعمال این قانون در کسب‌وکار خود را داشته‌اید؟ نظرات، دیدگاه‌ها و تجربیات خود را با سایر کاربران سکان آکادمی به اشتراک بگذارید.

نوشته شده توسط البرزگلستان در جمعه, ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۴:۲۳ ب.ظ

دیدگاه