✅به مناسبت روز خبرنگار یادداشتی از: عبدالرسول جوادی بالاجاده ?خبرنگاری آزمون دشوار و سرنوشت ساز است

یبه مناسبت روز خبرنگار یادداشتی از: عبدالرسول جوادی بالاجاده

?خبرنگاری آزمون دشوار و سرنوشت ساز است.

✅” خبرنگاران “اصحاب رسانه، هواداران دانایی و روشنگری اند همانان که خداوند بر قلم ایشان سوگند خورده است؛ خداوندی که جز به پدیده های با عظمت سوگند نمی خورد.

همانان اند که حقیقت را بازتاب می دهند و بذر خوبی ها می پراکنند و از این حیث، رسالتی پیامبروار دارند همانان که در روزگاری نه چندان دور بیرق بیداری و آگاهی بر دوش افکندند و در نگارش خبر از خون خویش مایه گذاشتند.

✅”خبیر” نامی از نام های خداوند است. “فخر رازی” از آن به “آگاه کننده” تعبیر و غزالی آن را “عالم به پوشیده ها” تفسیر می کند.

خداوند در قرآن ۴۵ بار به نام “خبیر” از خود یاد کرده است. “خبیر” یعنی آگاه از دقایق و جزئیات اشیاء و انسان ها
و “خبرنگار” وارث چنین نام بلندی است.

✅ خبرنگاری حرفه و شغل نیست بلکه فراتر از آن نوعی رسالت و گونه ای هدایت و مدیریت خواست ها و نیازهای جامعه است.

?این در حالی است که برترین بندگان خدا پیام آوران او بوده اند، همانان که پس از سال ها تزکیه، تقوا، مرارت و مجاهدت به افتخار خبر رسانی نائل آمدند و کسوت نبوت پوشیدند.
خبرنگار بیرق چنین رسالتی را بر دوش دارد که “ابلغکم رسالات ربی و انا لکم ناصح امین”

✅اگر مطالعه ای در تاریخ شود می بینیم که بسیاری از پیشروان نهضت های بزرگ معاصر همچون مشروطیت و انقلاب اسلامی به درستی با نقش مطبوعات در افکار عمومی آشنایی داشته اند. از این رو، در کنار شهدای راه فضیلت، همواره باید از خبرنگاران و روزنامه نگارانی رایاد کرد که در نگارش حقیقت از خون خویش مایه نهادند و صحیفه فرمان را نقش هدایت زدند .

✅رفعت جایگاه خبرنگار از منظر فرهنگ اسلامی آن گاه به راستی تحقق می یابد که به اخلاق و منش پیام آوری آراسته باشد . در این صورت است که بالاترین شان و جایگاه از آن خبرنگار خواهد بود.

✅امروزه رسانه های بومی و منبعث از فرهنگ و تمدن های اصیل در جای جای جهان و در حال رشد و رویش اند و چشم انداز رسانه ها حرکت به سوی تهذیب و تعالی رسانه ای متناسب با ارزش های الهی است. افقی که جز با حکم توانایی خبرنگاران متعهد و حق جو ترسیم نخواهد شد.

✅وقلم خبرنگاران ، وجدان بیدار جامعه ای است که علاوه برهویت ملی با آرمان هایی فراتر از خاک و خون پیوند دارد و گرامیداشت قلم خبرنگاران به این است که در مسیر حق جویی و شایسته سوگند خداوند و امانت اعتماد ملت مانده است .

✅از این سو ضروری است خبرنگاران قدم به میدان نهند تا با تولید روزافزون علم، جنبش نرم افزاری کشور را ارتقاء بخشند و سواد رسانه ای مخاطبان را افزایش داد.

?خبرنگاری توام با هنر و عشق است، هنر و عشقی که خبرنگار متعهد باید با جان و دل عاشق آن باشد تا بتواند تریبون و صدای رسانه محرومین و پابرهنگان انقلاب باشد.

✅با این نگاه به اهمیت شغل خبرنگاری ، خبرنگار چشم و چراغ بیدار جامعه و یک سرمایه ارزشمند اجتماعی است و خبرنگاری عشق کسانی است که با درک والایی از سختی ها و رنج های عمومی با تمام توان برای رفع آن گام برمی دارند.

✅هوشمندی خبرنگار در شناخت زمان ، مکان و موفقیت ها موجب می گردد تا علاوه بر روایت رویدادها جامعه ای لقب گیرد که مسیرش را به سمت توسعه اعتلا و عزت جامعه و کشورش در پیش گرفته است.

✅خبرنگاری شغلی متفاوت است که کهنگی و روزمرگی در شغل او بی معناست.

خبرنگار خلاق باید مثل ماده اولیه کارش (خبر) همیشه در جریان باشد لازمه آن کشف حقایق تازه است. و کار خبرنگار انعکاس رخدادهایی است که قابلیت تبدیل شدن به جز و اطلاع رسانی به جامعه دارد و لازمه خبرنگار خلاق بودن، داشتن علم و دانش تجربه و جسارت است تا در کنار آن با سرعت، دقت و صحت به عنوان سه اصل مهم کار خبری بتواند موفق عمل کند.

✅به بهانه ۱۷ مرداد روز خبرنگار تلاش های رسانه ای همه فعالان عرصه خبر و خبرنگاران را ارج نهاده و این را به همه خبرنگاران و فعالین رسانه ها گرامی می داریم و صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می نمایم.

??یادداشتی از عبدالرسول جوادی بالاجاده
فعال رسانه ای استان و مدیر مسئول سامانه اطلاع رسانی سورم سرا

? @soramsara ?

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۳:۳۴ ب.ظ

دیدگاه