- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

زندگینامه مرحوم حجه الاسلام و المسلمین شیخ ابوالحسن فرخی بالاجاده (واعظ ،ادیب و شاعر)

✅به مناسبت بیستمین سالگرد درگذشت استاد فقید حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ ابوالحسن فرخی بالاجاده

✅آشنایی با پیشینه فرهنگی روستای بالاحاده

✅. حجه الاسلام و المسلمین شیخ ابوالحسن فرخی بالاجاده
(واعظ ،ادیب و شاعر)

حضرت شیخ ابوالحسن فرخی (ره) در خانواده ای مذهبی و روحانی در روستای بالاجاده بدنیا آمد.

✅پدر بزرگوارش حاج شیخ عبدالحسین فرزند مرحوم محمد حسین هم در کسوت روحانی و محل رجوع مردم در رتق و فتق امور دینی و اجتماعی بودند؛ مرحوم فرخی پس از طی دوران مقدماتی جهت ادامه تحصیل راهی قم شد.

? در قم در محضر اساتید بزرگی همچون آیت اله بروجردی و امام خمینی (ره)‌و سایر اساتید بزرگ حوزه قم بهره گرفت, بطوری که خود می فرمود هم مباحثه با بسیاری از بزرگان نظام از جمله حضرت آیت اله علی اکبر هاشمی رفسجانی بود.

?پدر بزرگوارش مرحوم حاج شیخ عبدالحسین که خود از وعاظ و از کسانی بود که نوشتن قباله ها و وصیت نامه و حل اختلاف مردم منطقه را به عهده داشت ؛ بسیاری از وصیت نامه ها و قباله نامه های موجود در دست مردم خط آن مرحوم است که بسیار زیبا و چشم نواز است.

? آن مرحوم امر ثبت ازدواج راهم به عهده داشت منتهی بدرستی معلوم نیست که در این خصوص دفتررسمی داشته یا نه؟

?از آن بزرگوار قطعات زیادی شعر بصورت مرثیه (نوحه) بجا مانده که در دست مرثیه خوانان زمان خود بوده و متاسفانه در جایی گردآوری نشده است.

✅مرحوم حاج شیخ ابوالحسن پس از مراجعت از قم بخصوص پس از رحلت پدر بزرگواراشان حدود بیش از نیم قرن در روستای بالاجاده همانند پدر بزرگوارش متصدی امر خطابه وعظ بود و طبق معمول امر نوشتن قباله نامه ها و اجاره نامه ها وصیت نامه ها را عهده داشت.
خطی بسیار زیبا داشت اما خط شکسته او را در عین زیبایی کمتر میتوانستند بخوانند.

?در طول سال؛ امر روضه خوانی بخصوص در ایام محرم و صفر با آنهمه مجالس متعدد در محل گاه به چهل مجلس می رسید به عهده آن مرحوم بود.

✅ذهن سرشار و علمی عمیق داشت در وقایع تاریخی بسیار ,بیاد آوردن نامه و اساسی آن افراد و به حفظ داشتن اشعار بسیار اعم از عربی و فارسی و ارائه آن بی هیچ دشواری مایه اعجاب همگان بود.

✅بسیار ساده و بی تکلف بود به طوریکه اگر نصفه های شب حتی اگر شب بارانی و تاریک به دنبالش می آمدند تا مرد مختصری را توبه دهد یا وصیت نامه ای بنویسد بی هیچ بهانه جویی و تکلفی می رفت.

✅علاوه برمجالس رسمی در مجالس خصوصی همانند مجالس ترحیم یا مجالسی که بمناسبت سالگردهای وفات افراد در منزل برپا می شد شرکت می نمود. بسیار ساده سخن می گفت و مصیبتی جانسوز می خواند.

✅ اشعار فراوانی در رابطه موالید و شهادت ائمه اطهار از او بجا مانده که فقط بخشی از آن توسط جناب حجه الاسلام شیخ علی یزدی چاپ شده است.

علاوه بر اشعار آیینی از آن مرحوم اشعاری در زمینه های امور اجتماعی- حتی در رابطه با آمدن کارخانه برق بالاجاده- و یا ساخته شدن حمام و درمانگاه و ….. بجا مانده است.

بطوری که خود آن مرحوم می گفت: در زمینه داستان نویسی هم آثاری داشته است که متاسفانه تا کنون از چاپ آن انجام نشد.

?مرحوم شیخ فرخی زندگی بسیار ساده ای داشت و به امور کشاورزی و دامداری سنتی اشتغال داشت و چون همه مردم روستا با عشق به کشاورزی می پرداخت و امرارمعاش می کرد.

✅سرانجام بعداز یک عمر خالصانه و عابدانه در خدمت مردم بودن؛ درتیرماه ١٣٧٨ روح پاکش به شاخسارعشق پرواز کرد و پیکرش در گلزار شهدا در کنارمقبره پدر بزرگوارو برادرزاده شهیدش بخاک سپرده شد.

✅مرحوم شیخ ابوالحسن دارای سبک خاصی در گفتار روضه خوانی و سخنرانی و بیان شعر یا شعر سرایی بوده, از تاریخ و وقایع صدر اسلام بسیار مطلع بوده ودر محرم سالهای اخیر جای خالی این واعظ و منبری و ذاکر اهل بیت در فضای عاشورای بالاجاده واقعاً خالی است و یقیناً در همه مجالس وعظ و سخنرانی یاد این استاد و اسوه ایمان و تقوا را مردم قدرشناس بالاجاده به نیکی بیان و یاد می کند.

?بزرگ منشی و محبوبیت و علاقمندی مردم قدرشناس بالاجاده به استاد فقید مرحوم فرخی به حدی بوده است که در ایام عاشورا و تاسوعا برای عرض تسلیت در قالب دسته جات عزاداری و ویژه برنامه های صبح طلوع و شام غریبان به محضرش شرفیاب می شدند.

?و با نوحه سرایی و سینه زنی و زنجیرزنی مصائب آل الله را به این روحانی وارسته تسلیت می گفتند و متقابلاً این استاد فقید و شاعر اهل البیت همه عزاداران را به گرمی استقبال و پذیرایی می کردند و معمولاً صبحها با برنامه صبح طلوع با شیر و کیک پذیرایی می نمودند و بسیار مورد اعتماد و وثوق و اطمینان مردم شریف بالاجاده بوده اند.

♨️محرم با نوای حسینی این استاد فقید و شاعر حسینی گرمای دیگری داشت و روضه خوانی منزل به منزل ایشان ترویج شعائر دینی و اسلامی بوده است.♨️

با تشکر از استاد علی دانشور که در جمع آوری اطلاعات فوق ما را یاری رساندند . / سورم سرا

 

+1 [1]
0 [1]