رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی تولید شده در مراکز بازسازی گلستان در مسیرهای دو رودخانه قره سو و گرگانرود

دبیر کمیته برنامه ریزی و نظارت بر رهاسازی بچه ماهیان استان گفت: رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی تولید شده در مراکز بازسازی، در مسیرهای دو رودخانه قره سو و گرگانرود آغاز شده است.

دبیر کمیته برنامه ریزی و نظارت بر رهاسازی بچه ماهیان استان گفت: رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی تولید شده در مراکز بازسازی، در مسیرهای دو رودخانه قره سو و گرگانرود آغاز شده است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل شیلات گلستان دکتر محسن یحیایی در چهارمین جلسه ی کمیته برنامه ریزی و نظارت بر رهاسازی بچه ماهیان دریایی با اعلام این خبر بیان داشت: عملیات رهاسازی بچه ماهیان کپور تولید شده در مرکز بازسازی ذخائر تاسماهیان سد وشمگیر در منطقه گوگ تپه ۲، انبار الوم و یلمه سالیان (گرگانرود) آغاز شده است و تاکنون بیش از ۷ میلیون قطعه بچه ماهی در این سه منطقه رهاسازی شده است.

وی افزود: همچنین با توجه به کاهش سطح جریان آب در این مناطق، این عملیات در مسیر رودخانه قره سو ادامه یافت و تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار قطعه بچه ماهی کپور با میانگین وزنی ۴/۰ گرم در این رودخانه رهاسازی گردید.

وی با اشاره به رهاسازی بچه ماهیان تولید شده در مرکز بازسازی ذخائر ماهیان  استخوانی گلستان نیز اظهار کرد: رهاسازی بچه ماهیان کلمه نیز در رودخانه قره سو آغاز شده و تاکنون بیش از ۲ میلیون قطعه بچه ماهی با میانگین وزنی ۶۷/۰ گرم در این رودخانه رهاسازی شده است.

دکتر یحیایی از رهاسازی بیش از ۱ میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری در رودخانه های استان خبر داد و گفت: بیش از ۱ میلیون قطعه بچه ماهی خاویاری گونه قره برون تولید شده در مرکز بازسازی ذخائر ماهیان خاویاری شهید مرجانی، با میانیگین وزنی ۴ گرم در داخل رودخانه گرگانرود رهاسازی شده است. همچنین رهاسازی دوگونه شیب و دراکول نیز در دستور کار قرار دارد که با توجه به پایین بودن وزن بچه ماهیان این دوگونه، در فرصت مناسب این رهاسازی آغاز خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: به منظور استفاده از ظرفیت آبی خلیج گرگان و با عنایت به ورود آب مناسب به این خلیج در ماههای گذشته، طی این جلسه مقرر گردید که مرکز تحقیقات ذخائر آبزیان آبهای داخلی با همکاری مرکز بازسازی ذخائر ماهیان استخوانی گلستان، فاکتورهای فیزیکوشیمیایی این خلیج در مصب رودخانه قره سو و همچنین اسکله بندرترکمن را اندازه گیری کرده تا در جلسه بعدی کمیته با توجه به نتایج حاصله، در خصوص رهاسازی بچه ماهیان تولیدی مراکز بازسازی ذخائر استان در این منبع آبی تصمیم گیری به عمل آید.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات گلستان و دبیر کمیته برنامه ریزی و نظارت بر رهاسازی بچه ماهیان خاویاری و استخوانی استان در پایان تصریح کرد: با عنایت به سیل اخیر و لایروبی رودخانه قره سو که موجب ایجاد ارتفاع زیاد و شیب تند نزدیک به ۹۰ درجه در ضلع شمالی و جنوبی این رودخانه در حد فاصل پل رودخانه قره سو تا مصب خلیج گرگان گردیده است مقرر گردید که اداره شیلات شهرستان ترکمن با همکاری مرکز بازسازی ذخائر ماهیان استخوانی گلستان و با پیگیری از طریق فرمانداری شهرستان و بخشداری و همچنین دهیاری روستای قره سو، امکان ایجاد جایگاه مناسبتر و شرایط بهینه را برای ادامه رهاسازی بچه ماهیان استخوانی فراهم آورند.

گفتنی است رهاسازی بچه  ماهیان استخوانی در رودخانه های استان تا پایان تیرماه ادامه خواهد داشت.

نوشته شده توسط البرزگلستان در پنج شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۵:۲۶ ب.ظ

دیدگاه