قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان:در موضوع جذابیت فعالیت اقتصادی در تعاونی ها دچار مشکل جدی هستیم

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان به بیان مشکلات تعاونی ها در استان و راهکارهای حل این مشکلات پرداخت.

دکتر «محمد رهبری» با حضور در دفتر ایسنا-منطقه گلستان اظهار کرد: تعاونی ها را دموکرات ترین سازمان ها می دانند زیرا اعضا مالک آن هستند.

وی با اشاره به مشکلات موجود در تعاونی ها، بیان کرد: عدم آگاهی افرادی که عضو تعاونی می شوند یکی از جدی ترین مشکلات تعاونی هاست. خیلی از افراد با اختیار عضو تعاونی می شوند ولی ورود آنها آگاهانه نیست و قوانین را نمی دانند و با مشکلاتی مواجه می شوند.

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان ادامه داد: در تعاونی ها عموما شاهد نظام ساختاری سلسله مراتبی هستیم در حالی که روحیه تعاونی به مشارکت و کار تیمی است. در تعاونی چیزی به نام “من” وجود ندارد. در تعاونی ها نباید منافع فردی را بر جمعی ترجیح داد و این با معنای تعاون در تضاد است.

رهبری، فقدان مدیریت توانمند در تعاونی ها را دیگر مشکل تعاونی برشمرد و افزود: مدیریت تعاونی ها در دست گروهی از افراد خاص است که تغییر نمی کنند. به همین جهت شاهد فقدان مدیریت توانمند و کارآمد را تعاونی ها هستیم. اگر مدیریت تعاونی توانمند نباشد، نمی توان سرمایه های اجتماعی که در تعاونی ها وجود دارد را حفظ کرد و پایدار ماند.

وی با اشاره به اینکه افراد زیادی بدون آگاهی از مفهوم مشارکت پذیری وارد تعاونی می شود، گفت: برخی از افراد با اختیار و آگاهی وارد تعاونی می شوند ولی با کار گروهی آشنا نیستند.

رهبری در ادامه گفت: مشکلات قانونی، قضایی و حقوقی یکی از مشکلات دیگر تعاونی ها است که در این راستا آسیب شناسی صورت گرفته و راهکارهای آن ارائه شده که نیاز به توجه دارد.

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان بیان کرد: یکی از مشکلات جدی تعاونی ها تضاد منافع بین اعضا و هیات مدیره و مدیریت است که زیاد شاهد آن هستیم.

رهبری گفت:در موضوع جذابیت فعالیت اقتصادی در تعاونی نیز دچار مشکل جدی هستیم.

وی با بیان اینکه عموما تعاونی ها به پیروی علاقه مند هستند تا یک خلاقیت، خاطرنشان کرد: فضای کارآفرینانه در تعاونی ها برای اعضا کم رنگ است.

رهبری بیان کرد: در تعاونی ها خدماتی عموما نوع خدماتی که ارائه می شود یا به روز نیست و یا منطبق بر نیاز مشتری نیست. در تعاونی ها تولیدی نیز تولیدات عموما با تکنولوژی نوین مطابق نیست و یا سازگار با خواسته های مشتری نیست.

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان در ادامه به راهکارهای حل این مشکلات اشاره کرد و گفت: آموزشهایی که به تعاونی ارائه می شود باید علمی و کاربردی باشد و مورد پایش نیز قرار بگیرد. شایسته سالاری، شایسته پروری و شایسته گزینی سه مقوله مهم در تعاونی ها هستند که باید مورد توجه جدی قرار بگیرند.

وی با تاکید بر اینکه در مورد توسعه فردی اعضا با جدیت برخورد کنیم، تصریح کرد: با فعالیت های ترویجی باید حضور افراد در تعاونی ها را جدی تر کرد. مسئولان باید در خصوص معرفی بسته های سرمایه گذاری در تعاونی ها تلاش بیشتری داشته باشند.

رهبری با بیان اینکه باید تعاونی ها را با فعالیت برون مرزی در منطقه خودشان آشنا کرد، گفت: افراد را در تعاونی ها باید بر ترجیح منافع جمعی بر فردی آشنا کنیم و نشان دهیم این کار چه تاثیر مثبتی می گذارد.

قائم مقام اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان اظهار کرد: پیشنهاد می کنیم که تعاونی ها مشاور حقوقی و اقتصادی داشته باشند. در گام نخست تعاونی باید مشکلات حقوقی را حل کرد و در ادامه به مسائل اقتصادی پرداخت.

نوشته شده توسط البرزگلستان در دوشنبه, ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۷:۱۱ ب.ظ

دیدگاه