- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان درهدف از اجرای طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بیان کرد:مردم بدانند فشار خون دارند،بتوانند خود ان را اندازه گیری و روش زندگی خود راعوض کنند 

  به گزارش البرز گلستان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گلستان اظهار کرد:بیماری فشار خون بالا اصلی ترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر است.

وی افزود:بر اساس پیمایش ملی در سال ۲۰۱۶ یک سوم جمعیت با لا ی ۳۰ سال فشار خون دارند. که فقط ۶۰ درصد اطلاع دارند

عارف نیا گفت:از سال ۱۹۹۰ الی ۲۰۱۶ شیوع پر فشاری خون در ایران حدود ۳برابر شده است.

وی در هدف از این طرح گفت :هدف این این می باشد که مردم بدانند فشار خون دارند و بتوانند خود ان را اندازه گیری و روش زندگی خود راعوض

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان ادامه داد: در حال حاضر ۱۶۰ هزار نفر غربالگری شده که ۲۰ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال را شامل می‌شود و  در سنجش‌های ما  ۳۲ هزار نفر فشار خون بالا داشتند.

عارف‌نیا گفت: در طرح بسیج ملی کنترل فشار خون در استان در برخی از شهرها ۱۰۰ درصد روستاها نیاز است که پوشش داده شود و در استان به دنبال این هستیم که ۵۰ درصد جمعیت شهری و بیش از ۷۵ درصد جمعیت روستایی را تحت پوشش کنترل فشار خون قرار دهیم.

وی بیان کرد: افراد باید بدانند که فشار خون باید کنترل شود و در این راستا اطلاع‌رسانی انجام می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان افزود: فشار خون تابع سن است و تقریبا ۳۵ درصد افراد بالای ۵۰ سال مبتلا به فشار خون بالا هستند و در سنین بالای ۶۰ سال تقریبا ۱۰ درصد افراد مبتلا به فشار خون بالا افزایش یافته است.

عارف‎نیا یادآور شد: ۶۰ درصد مردم در ایران از فشار خون خود خبر ندارند و این بسیار جای تاسف دارد که ندانیم بیماری قابل کنترلی داریم که می‌توانیم مانع عوارض آن که شامل از دست دادن کلیه و یا سکته مغزی و بینایی است، شویم ولی اقدام نمی‌کنیم.

وی بیان کرد: ۹۰ درصد دلیل فشار خون بی دلیل بوده و تنها ۱۰ درصد غددی است که پرکاری تیروئید، تنگی عروق و غیره را شامل می شود.

عارف نیا تصریح کرد: در این طرح مقرر شده که نیمی از جمعیت بالای ۳۰ سال غربالگری شده که با توجه به جمعیت ۹۰۰ هزار نفری بالای ۳۰ سال استان ۴۵۰ هزار نفر را شامل می شود.

عارف نیا با بیان اینکه این طرح از ۱۷ خرداد شروع شده و تا ۱۵ تیر ماه ادامه دارد، گفت: بدون در نظر گرفتن خانه های بهداشت و پایگاه های شهری حدود ۱۲۰ پایگاه ثابت و سیار هم برای انجام این امر در حال خدمت هستند.

وی در ادامه افزود: پایگاه های ثابت و سیار ما در مکان هایی از قبیل پارک ها، ساختمان تامین اجتماعی، برخی مساجد و اکثر بیمارستانهای استان مستقر هستند و تعداد این پایگاه ها با احتساب ادارات از ۲۰۰ عدد بالاتر خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان اضافه کرد: فشار خون نرمال سیستولیک زیر ۱۲ و دیاستولیک زیر هشت است و کسی که فشارخون بالای ۱۴ داشته باشد باید دارو مصرف کند.

عارف نیا، مصرف سیگار، کم تحرکی، مصرف بالای نمک، نخوردن میوه جات و سبزیجات را از عوامل ابتلا به این بیماری برشمرد.

وی در مورد مصرف نمک گفت: بیشترین نمک در نان وجود دارد و باید اصلاح رژیم را از نانوایی ها شروع کرد. حذف نمک از سفره غذایی هم از دیگر مسائلی است که باید رعایت شود.

عارف نیا تأکید کرد: گلستان در چاقی رتبه دوم را دارا بوده و ۶۰ درصد جامعه کم تحرکی دارند. همچنین بیش از ۵۰ درصد گلستانی ها از سبزیجات و میوه جات استفاده نمی کنند و ۲۰ درصد افراد بالای ۱۵ سال سیگار مصرف می کنند

0 [1]
0 [1]