عادله کشمیری مدیرکل ارشاد اسلامی گلستان : مختومقلی فراغی شاعر آزاد و عارفی دین مدار بود و عشق به اهل البیت(علیهم السلام) و عشق به حاکمیت محرومان در کلام وی موج می‎زد

 به گزارش صبح گلستان عادله کشمیری مدیر کل ارشاد اسلامی گلستان  در نشست خبری با خبرنگاران  استان گلستان اظهار کرد: مختومقلی فراغی شاعر آزاد و عارفی دین مدار بود و عشق به اهل البیت(علیهم السلام) و عشق به حاکمیت محرومان در کلام وی موج می‎زد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان ادامه داد: مختومقلی یک کنشگر فرا ملی است و از این سو از هر قوم و ملیتی طرفدار خود را دارد.

کشمیری خاطرنشان کرد: مراسم مختومقلی در سالگرد تولد این شاعر در روستای «حاجی قوشان» و در محل آرامستان وی برگزار می‎شود.

وی تاکید کرد: وزیر فرهنگ و ارشاد امسال درگیر نمایشگاه کتاب هستند و حضور ندارند ولی معاون وی در این مراسم حضور خواهد یافت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان متذکر شد: مراسم‎هایی نیز به مناسبت یادبود مختومقلی فراغی توسط جمعیتهای فرهنگی و هنری برگزار می‎شد که امسال به دلیل همدلی با سیل‎زدگان مراسم در یک روز و به شکل متمرکز برگزار می‎شود.

کشمیری متذکر شد: براثر جاری شدن سیلاب حدود ۲۰۰ میلیارد تومان در حوزه فرهنگ و اصحاب فرهنگ و رسانه خسارت وارد کرده و بسیاری از کتابخانه‎ها و منازل هنرمندان ما تخریب یا خسارت وارد شده است.

وی تاکید کرد: تا کنون ۱۵ دوره همایش مختومقلی فراغی برگزار شده و در سال ۸۶ یک بار به صورت همایش علمی این یادبود برگزار شد و توانستیم این مجموعه مقالات نیز به چاپ برسانیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان تاکید کرد: در ۵ سال گذشته کل دیوان مختومقلی فراغی به صورت چاپ نفیس انجام شده است و در سال ۹۶ ترجمه دیگری از این دیوان انجام شد.

کشمیری افزود: تلاش شد امسال برنامه‎های جدیدتری داشته باشیم و امسال مجموعه اشعاری که به چند زبان توسط «نظر محمد گل‎محمدی» است رونمایی خواهیم کرد.

نوشته شده توسط البرزگلستان در یکشنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۸ ق.ظ

دیدگاه