- البرز گلستان - http://alborzegolestan.ir -

متن کامل مصاحبه با مهندس بسنجیده مشاور اقتصادی استاندار گلستان در باره وضعیت اقتصادی استان

به گزارش البرز گلستان در راستای وضعیت اقتصادی استان گلستان خبرنگار ما مصاحبه ای با مهندس بسنجید  مشاور اقتصادی استاندار گلستان  داشته است که به شرح زیر میباشد

متن مصاحبه وضعیت اقتصادی استان  گلستان با مهندس بسنجید  مشاور اقتصادی استاندار گلستان

ارزیابی جنابعالی از وضعیت اقتصادی استان در دولت تدبیر و امید چیست؟

وضعیت اقتصادی استان درابتدای دولت تدبیر و امید بصورت کلی مناسب نبوده، یعنی درآمد سرانه هر گلستانی حدود ۴۸٪ میانگین درآمد سرانه کشوری بوده و وضعیت بیکاری استان نیز پس از راستی آزمایی بیش از ۱۳٪ بود.
مسئولین اقتصادی استان با راهبری و هدایت استاندار محترم وقت، وضعیت موجود اقتصادی استان را مطالعه و شناسایی وپتانسیلها، ظرفیتها، چالشها و راهکارهای برون رفت و توسعه اقتصادی استان را بررسی نمودند، نهایتاً جمع بندی پیشنهادات توسعه اقتصادی، افزایش درآمد، بهبود معیشت مردم و افزایش اشتغال و کاهش بیکاری هم استانیهای گرامی را بهنگام سفر ریاست جمهوری محترم به استان را مطرح نمودند.
ریاست محترم جمهورنیز از بین پیشنهادات مطروحه، تعدادی پروژهها و طرحهای تحول زا و محرک توسعه را از جمله، ایجاد منطقه آزاد اینچه برون، طرح گردشگری آشوراده، زهکشی ارضی شمال و زمینهای کم بازده استان، ساخت و تکمیل تعدادی سد بزرگ در شمال و شرق استان و چندین پروژه کوچک و بزرگ را جهت اجرا در سخنرانی عمومی خودشان در گلستان اعلام نمودند.
در دولت تدبیر و امید نسبت به اجرایی کردن پروژههای فوق قدمهای اساسی برداشته شد. در مورد ایجاد منطقه آزاد اینچه برون پس از تهیه طرح توجیهی و تهیه مدارک و اسناد که با همکاری نهادها، سازمانها، بخش خصوصی ، دستگاههای اجرائی ذیربط ومعاونت اقتصادی استانداری تهیه و تنظیم و با دقاع نمایندگان استانداری در شورای عالی مناطق آزاد تائید سپس در هیئت دولت نیز به تصویب رسید و بصورت لایحه منطقه آزاد اینچه برون به همراه تعداد دیگری مناطق آزاد در مجلس قبلی ارائه شد، ولی متاسفانه به تصویب نرسید.
خوشبختانه در این مجلس کنونی با حمایتهای بیدریغ نماینده محترم ولی فقیه در استان حضرت آیت ال… نورمفیدی وباپیگیری ویژه استاندار محترم جناب آقای دکترهاشمی بتصویب رسید ،هم اکنون منتظر تائید شورای محترم نگهبان میباشد.
– خروجی طرحهای اقتصادی مورد اشاره دولت در استان به مردم عزیز چه خواهد بود؟
انشاء الله با استقرار و فعالیت منطقه آزاد اینچه برون یکی از رویدادهای بزرگ اقتصادی استان اتفاق می افتد، به دنبال آن با سرازیر شدن سرمایه گذاران داخلی و خارجی و فعالیتهای فراوان تولیدی و منتاژی و افزایش صادرات و واردات با قانون مناطق آزاد صورت گرفته و هزاران شغل ایجاد شده و حجم اقتصادی استان بزرگتر و پویاتر خواهد شد و در کنار آن از ظرفیت عظیم راه آهن مشترک ایران و ترکمنستان و قزاقستان بهینه تر استفاده خواهد شد.
نکته بعدی اینکه عزیزان مستحضرند در حوزه اقتصادی، طرح گردشگری آشوراده با پیگیریهای مداوم و فشرده و مؤثر استادارمحترم نهایتاً کلیه مجوزهای لازم اخذ گردید. الحمدا… عملیات اجرائی طرح گردشگری آشوراده با تخصیص اعتبارت مناسب با مراسم کلنگ زنی چند ماه گذشته شروع شد. انشاا… با احداث و ایجاد زیرساختهای اولیه طرحهای اصلی گردشگری با مشارکت بخش خصوصی سازگاربامحیط زیست اجرا و فرصتهای شغلی فراوانی در منطقه غرب استان ایجاد شود.
نکته بعدی، طرح عظیم زهکش زمینهای کم بازده شمال استان در سفر قبلی ۲۲هزار هکتار از ۲۸۰هزار هکتاری مطالعه شده و پیشنهادی استان ،توسط رئیس جمهور محترم اعلام گردید. هم اکنون بیش از ۳۴ هزار هکتار زهکشی اجرا شده، در نتیجه آن راندمان زمینهای کشاورزی زهکشی شده تا حدود ۵۰٪ افزایش یافته و باعث افزایش درآمد کشاورزان زحمتکش گردیده است. رئیس جمهمور محترم با اعلام رضایت از عملکرد استان در این زمینه، جمعاً ۷۰هزار هکتار زهکشی ارضی دیگربرای دو سال آینده دولت تدبیر و امید اعلام نمود.
در رابطه با تکمیل سدها و پروژههای کوچک و بزرگ نیز از میزان اعتبار مصوب حدود ۶۲۰میلیارد تومان بیش از ۷۲۰میلیارد تومان تخصیص و پرداخت شده و بیش از ۸۰٪ پروژهها با پیگیری و جدیت استاندار محترم به نتیجه رسیده و مورد بهره برداری قرارگرفته است.

در دولت دوم تدبیر و امید در استان با مدیریت نماینده عالی دولت جناب آقای دکتر هاشمی، علیرغم شرایط دشوار اقتصادی و تحریمهای یکجانبه در همین دوره محدود حضور ایشان، اتفاقات بزرگ اقتصادی در استان رخ داده و بر اساس دیدگاه استاندار محترم، تقریباً تمامی فعالیتها، اقدامات و جلسات برای توسعه همه جانبه استان خصوصاً توسعه اقتصادی بوده در نتیجه باعث افزایش درآمد و اشتغال و کاهش بیکاری و بهبود معیشت هم استانیهای عزیز شده است.
ایشان در چند ماهه اول حضور در استانداری، عمده پروژههای اقتصادی از دورترین نقطه شهرستان مراوه تپه تا غرب و از شمال تا جنوب را از نزدیک بصورت میدانی بازدید و گزارشهای عملیاتی را از مسئولین ذیربط اخذ و تدابیر و دستورات لازم را صادر نمودند.
همانطور که عرض شد گردش مالی استان بخاطر عدم وجود طرحها وکارخانجات بزرگ و صنایع مادر، کم و محدود میباشد، بدین جهت لازم است جهت افزایش توان مالی طرحها و پروژهها از تمامی ظرفیتهای تسهیلات پرداختی کشور اعم از تسهیلات رفع موانع و رونق تولید، صندوق توسعه ملی، اعتبارات روستایی و عشایری استفاده حداکثری نمود. در این راستا در بخش پرداخت از محل تسهیلات رفع موانع و رونق تولید با پرداخت بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان در مدت ۵/۱سال گذشته رتبه ممتاز کشوری به خود اختصاص داده و در سال جاری نیز تاکنون علیرغم پایین بودن منابع و مصارف بانکی استان گلستان رتبه دوم ودررابطه باجذب تسهیلات روستایی وعشایری رتبه اول کشوری را کسب نموده است
با تحرک و فعالیت مجدد واحد های تولیدی راکد و افزایش ظرفیت واحد های فعال و ایجاد واحد های تولیدی و صنعتی جدید، اشتغال افزایش و نرخ بیکاری کاهش و یک رقمی گردیده است.
سفر دوم کاروان تدبیر و امید که با دعوت شخص استاندار محترم به استان صورت گرفته، مراسم افتتاح و کلنگ زنی پروژهها و طرحهای عمرانی ،اقتصادی وتولیدی با حضور فعالین اقتصادی و سیاسی بصورت مستقیم از رسانه ها پخش شد، حدود ۷هزار میلیارد تومان افتتاح و کلنگ زنی پروژههای عمرانی، تولیدی، اقتصادی صورت گرفته و حدود ۳۲۰۰میلیارد تومان اعتبار مصوب دولتی برای سالهای ۹۸ و ۹۹ اعلام گردید. بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان در بخشهای مختلف زیر ساختی، تولیدی و عمرانی توسط شرکتهای بزگ دولتی، سازمانهای و مؤسسات عمومی وشرکتهای بزگ خصوصی مانند ایمیدرو، ایدرو، بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت، شرکتهای بزرگ صنعتی مانند مپنا در زمینه های مختلف صنعتی، انرژی، کشاورزی و غیره تفاهم نامه فی مابین استانداری و سازمانهای فوق الذکر به امضاء رسید.

الحمدا…. استان هم اکنون علیرغم دشواری اقتصادی کشوری و جنگ اقتصادی در شرایط مطلوبتر قرار دارد و در عمده شاخصها، رشد مناسب و چشمگیری داشته است. بر طبق آمار منتشره درآمد سرانه استان از ۴۸٪ درسال ۹۲به بیش از ۵۲٪ در سال ۹۴ نسبت به میانگین درآمد سرانه کشور افزایش یافته، هم اکنون و بر اساس اطلاعات و آمار غیر رسمی این رقم بهبود یافته و به حدود ۶۰٪ میانگین درآمد سرانه کشوری رسیده است.
رشد تولیدات کشاورزی با قریب ۵میلیون تن محصولات کشاورزی، بیش از میانگین کشوری رشد داشته و ۳٫۴ درصد تولید محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.
در حوزه صنعتی نیز استان با توجه به اینکه در اوایل انقلاب استانهای شمالی از جمله استان گلستان استقرار صنایع بزرگ صنعتی به دلایل محیط زیستی و کشاورزی بودن ممنوع شده بود، در نتیجه از ارزهای یارانه ای جهت ساخت صنایع بزرگ محروم ماندیم. الحمدا… در سالهای اخیر با پیگیری مسئولین استانی این محدودیت و ممنوعیت رفع شد، بدین جهت رتبه استان در صنعت در اوایل دولت تدبیر و امید رتبه ۲۹ کشوری بود که هم اکنون با تحرک و فعالیتهای مستمر مسئولین صنعتی و حمایتهای بی دریغ استاندار محترم این جایگاه به رتبه ۲۴درسال ۹۴ کشوری ارتقاء یافته وبراساس امارهای غیر رسمی هم اکنون رتبه ۱۹ نایل شده است
در رابطه با صادرات از استان نیز میزان رشد صادرات کشوری در سال جاری حدود ۵٪ بوده ولی خوشبختانه صادرت استان با تسهیل و رونق تولیدات کشاورزی و صنعتی ۶۵٪ افزایش یافته است.
در زمینه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی نیز در سال جاری شاهد رشد بیش از ۱۵۰٪ بودیم.
الحمدا… در جمیع جهات شاخصهای اقتصادی در تمامی بخشها، رشد خوبی شاهد بوده و هستیم.انشاا… با فعال شدن منطقه آزاد اینچه برون و طرح گردشگری آشوراده و تخصیص اعتبارات مصوب دولتی درسالهای اتی و اجرائی شدن تفاهم نامه های فی مابین، استان گلستان با راهبری ومدیریت نماینده عالی دولت جناب آقای دکتر هاشمی و حمایتهای بی دریغ نمایده محترم ولی فقیه حضرت آیت ا… نور مفیدی و همراهی و تلاشهای نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، استان گلستان به جایگاه واقعی خود در تمامی عرصه ها بویژه توسعه اقتصادی نایل گردد.

0 [1]
0 [1]